۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۳

بر سر خانواده‌ای شهدای منا چه می‎گذرد؟

این سفر برای برخی از حاجیان به سفر ابدی تبدیل شد و آخرین برگ از تقویم زندگی آنها در شرایطی ورق خورد که حتی خانواده‌های آنها را از پیکر عزیزان‌شان محروم ساختند.
کد خبر : ۳۲۱۹۶۳

صراط: این سفر برای برخی از حاجیان به سفر ابدی تبدیل شد و آخرین برگ از تقویم زندگی آنها در شرایطی ورق خورد که حتی خانواده‌های آنها را از پیکر عزیزان‌شان محروم ساختند.

به گزارش فارس از شهرستان ساری، رفتن به سفر حج تمتع آرزوی هر مسلمانی است اما کسی حتی تصورش را نمی‌کرد سفر حاجیانی که با شور و شوق وصف‌ناپذیر قصد انجام مناسک حج را داشتند به یکی از تلخ‌ترین و غم‌انگیزترین سفرها تبدیل شود.

این سفر برای برخی از حاجیان به سفر ابدی تبدیل شد و آخرین برگ از تقویم زندگی آنان در شرایطی ورق خورد که حتی خانواده‌های آنها را از پیکر عزیزانشان محروم ساختند.

با وجود اینکه یک سال از فاجعه غم‌انگیز منا می‌گذرد واقعاً درک این حادثه برای خانواده‌های شهیدان باورنکردنی بود.

* پاسخ قانع‌کننده‌ای به ما ندادند

همسر شهید عباس جعفری که یک از مدیران کاروان باسابقه و از اهالی قائم‌شهر بود، در این‌باره اظهار کرد: در ذهن هیچ‌کس حتی نمی‌گنجد که این یک سال چگونه برای ما گذشت.

سکینه رحیمی با بیان اینکه سخنان مختلفی در مورد پیکر شوهرم به ما گفته شد، افزود: در پایان نیز به ما گفته شد مجهول‎الهویه هستند.

وی بیان کرد: یک بار به من گفته شد که پیکر شوهرم در مقبره شهدا دفن شده، بار دیگر تصویری از پیکر شوهرم به ما نشان داده شد و بار سوم به من گفته شد که همسرم مجهول‌الهویه است، چرا باید حرف‌های گوناگون زده شود.

همسر این شهید منا با طرح این سؤال که چه کسی جواب‌گو است، گفت: با گذشت یک سال هنوز جواب قانع‌کننده‌ای به ما ندادند.

رحیمی با اشاره به اینکه در بدترین وضعیت زندگی می‌کنم، افزود: تنها چیزی که از همسرم برای من باقی‌مانده حقوق یک میلیون تومانی از آموزش و پرورش است که ماهانه 480 هزار تومان آن را بابت قسط منزل مسکونی باید پرداخت کنم.

وی با اعلام اینکه بهتر است حرفی نزنم، اظهار کرد: با وجود اینکه یک سال از این حادثه می‌گذرد نه‌تنها پاسخ قانع‌کننده‌ای به ما ندادند بلکه هیچ کاری برای ما نکردند.

همسر این شهید منا تصریح کرد: همسرم 30 سال مدیر کاروان بود ولی برای خانواده‌اش تنها یک معلم بود چراکه تنها یک حقوق دارد و هیچ مرهمی روی زخم دلم نگذاشتند.

رحیمی بیان کرد: رئیس سازمان حج و زیارت گفته که همسرم مجهول‌الهویه است و ما هنوز سرگردانیم.

وی در پایان گفت: هیچ سرمایه‌ای ندارم، می‌توانید از نزدیک بیایید و زندگی مرا ببینید.

* تصویر شهید عباس جعفری از سوی پزشکی قانونی مورد تأیید قرار گرفت

مدیرکل حج و زیارت مازندران در این‌باره اظهار کرد: 48 نفر از مازندرانی‌ها در فاجعه منا به شهادت رسیدند که از این تعداد 9 تن از شهرستان‌های رامسر و تنکابن از کاروان گیلان و 39 تن از کاروان مازندران به سفر حج مشرف شدند.

حبیب‌الله ساداتی با اشاره به انتقال و تدفین پیکر 36 تن از شهدای مازندرانی فاجعه منا از عربستان به استان، اضافه کرد: همچنین با رضایت خانواده‌ها پیکر سه تن از شهدا سید نصرالله جعفری، عباس جعفری‌چمازکتی و ابراهیم صادقی‌واسکسی در عربستان تدفین شدند.

وی ادامه داد: تکلیف پیکر شهید انزایی از شهرستان رامسر هنوز مشخص نیست در صورت رضایت انتقال نمی‌یابد، در غیر این صورت انتقال می‌یابد.

مدیرکل حج و زیارت مازندران با اعلام اینکه تمام شهدا زیر پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران قرار گرفتند، افزود: قبور این شهیدان از طرف بنیاد شهید سامان‌دهی شده و سنگ قبر برای همه شهدا در نظر گرفته شده است.

این مسؤول یادآور شد: خانواده‌های شهدای منا زیر پوشش خدمات فرهنگی اداره‌کل بنیاد شهید قرار گرفته و این خدمات به آنها ارائه می‌شود.

ساداتی با بیان اینکه امسال برنامه‌های خوبی با محوریت بنیاد شهید و امور ایثارگران در حال اجرا است، اظهار کرد: دیدار با مقام معظم رهبری از جمله برنامه‌های خوب در این زمینه بوده که ایشان تأکید داشتند گروه حقیقت‌یاب حتماً این مهم را مورد پیگیری قرار داده تا حقوق مادی و معنوی شهدای منا استیفا شود.

وی ادامه داد: یادواره شهدای منا روز پنج‌شنبه 18 شهریور ماه در شهرستان رامسر و روز شنبه 20 شهریور ماه امسال در حسینیه ثارالله (ع) قائم‌شهر از دیگر برنامه‌هاست.

مدیرکل حج و زیارت مازندران در مورد آخرین وضعیت عباس جعفری مدیر کاروان قائم‌شهر، گفت: تصویر عباس جعفری از سوی پزشکی قانونی مورد تأیید قرار گرفته و در صورت عدم رضایت پیکر این شهید به کشور منتقل می‌شود.