۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۹

جمعیت میلیونی حجاج راهی منا شدند

جمعیت ده‌ها هزار نفری زائران خانه خدا درحالی حرکت به سمت منا را آغاز کرده‌اند که هنوز داغِ جان‌باختن هزاران زائر بی‌گناه در مناسک سال گذشته در دل‌ها تازه است.
کد خبر : ۳۲۱۹۷۶
صراط: جمعیت ده‌ها هزار نفری زائران خانه خدا درحالی حرکت به سمت منا را آغاز کرده‌اند که هنوز داغِ جان‌باختن هزاران زائر بی‌گناه در مناسک سال گذشته در دل‌ها تازه است.

به گزارش ایسنا، ده‌ها هزار زئر از کشورهای مختلف در غیاب زائران ایرانی از ساعات اولیه امروز (۸ ذی الحجه) حرکت به سمت منا را آغاز کردند تا با گذراندن شب در آنجا، سپیده‌دم یکشنبه (۹ ذی الحجه) به سمت صحرای عرفات حرکت کنند.

روز جمعه صدها هزار نفر از حجاج در شهر مکه خود را برای آغاز مراسم حج آماده کردند و حدود ۱.۵ میلیون نفر نماز ظهر را داخل و اطراف مسجدالحرام اقامه کردند، در حالی که دمای هوا بین ۴۰ تا ۴۵ درجه بود.

مقامات سعودی ادعا کرده‌اند که امسال تمهیدات بی‌سابقه‌ای را برای حرکت روان حجاج از مکه به منا و سپس صحرای عرفات و بازگشت از آن اندیشیده‌اند؛ این در حالیست که هنوز ننگ بی‌تدبیری و بی‌مسئولیتی مقامات سعودی در فاجعه سال گذشته منا که منجر به کشته شدن هزاران زائر تشنه‌لب شد، بر دل‌ها تازه است.

«منصور الترکی»، سخنگوی وزارت کشور عربستان در یک نشست خبری گفت: سفر حجاج از مکه به سمت منا بزرگترین حرکت جمعی انسان‌ها در جهان است و تمام تمهیدات برای سفر ایمن، راحت و مطمئن زائران فراهم شده است.

به گزارش عرب نیوز، امسال وزارت حج عربستان با هشدار به زائران مبنی بر اینکه در زمان‌های خاصی از چادرهای خود خارج شوند، از تعیین زمان‌بندی خاص در این رابطه خبر داده است. براین اساس، رمی جمرات در تاریخ دهم ذی‌الحجه از ساعت ۶ تا ۱۰:۳۰ صبح، روز یازدهم ذی‌الحجه از ساعت ۱۴ تا ۱۸ بعدازظهر و همچنین روز دوازدهم ذی‌الحجه از ساعت ۱۰:۳۰ صبح تا ۱۴ بعدازظهر ممنوع خواهد بود.

قوانین و محدودیت‌های جدید در مراسم رمی جمرات در جلسه مسئولان حج ترکیه، اروپا، آمریکا و استرالیا با معاون وزارت حج و عمره عربستان و همچنین چند تن از کارشناسان و مقامات دیگر اتخاذ شد.