۲۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۷
نمایده مردم ارومیه در مجلس:

دریاچه ارومیه احیا نشده است

‌نماینده مردم ارومیه در خانه ملت گفت: ادعای احیای دریاچه ارومیه یک گزافه گویی است.
کد خبر : ۳۲۲۱۵۴
صراط: ‌نماینده مردم ارومیه در خانه ملت گفت: ادعای احیای دریاچه ارومیه یک گزافه گویی است.

‌به گزارش ایسنا،سید هادی بهادری شب گذشته  در صحن علنی شورای شهر ارومیه  که با حضور نمایندگان مجلس، شهردار و اعضای شورای شهر ارومیه برگزار شد، گفت: دریاچه ارومیه به هیچ وجه احیا نشده است و تنها نسبت به سال گذشته 48 سانتی متر افزایش ارتفاع دارد.

وی با اشاره به اینکه میزان بارش‌ها در ارومیه نسبت به سال قبل کاهش داشته داشته است، گفت: رهاسازی آب از سدها، لایروبی رودخانه‌ها و اتصال زرینه رود به سیمینه رود دلیل اصلی این افزایش ارتفاع است.

وی حق آبی دریاچه ارومیه را از رودخانه ارس را 150 میلیون متر مکعب و از رودخانه زاب 800 میلیون متر مکعب اعنوان کرد و افزود: در حال حاضر رودخانه ارس از اولویت خارج شده و انتقال 600 میلیون متر مکعب آب از کانی سیب جزء برنامه‌ها است که با حفر تونل به راحتی به سمت دریاچه سرریز خواهد شد.

وی اظهار کرد: 4 کیلومتر از این تونل حفر شده و پیش بینی می‌شود در اوایل سال 98 به بهره برداری برسد.

بهادری، با اشاره مشکلات ماده 4 برنامه ششم توسعه گفت: متاسفانه در حق شهرهای کوچک نا عدالتی صورت می‌گیرد و تهران با 12 درصد جمعیت کشور، 37 درصد ارزش افزوده کشور را به خود اختصاص داده است.

وی در رابطه با منطقه ویژه اقتصادی ارومیه گفت: در مجلس گذشته بنا به دلایلی این موضوع مورد بررسی قرار نگرفت، اما با پیگیری‌های صورت گرفته مجددا در دستور کار گرفته است و امید است تا پایان سال به تصویب برسد.

نماینده مردم ارومیه در خانه ملت با توضیح اینکه پیگیر پروژه راه آهن هستیم، گفت: ریل‌ها وارد کشور شده‌اند و تا پایان سال به در اختیار شرکت ساخت قرار داده خواهد شد که امیدواریم تا پایان دولت سوت قطار در این شهر به صدا در آید.

وی اظهار کرد: شهرک گلمان بدون بررسی وارد شهر شده است و باید برای حل مشکلات به آمده این شهر از محدوده ارومیه خارج و به شهری مستقیل تبدیل شود.