۱۹ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۰
سپیده آماده

غده سرطانی فساد در «مرتضی گرد»

اینجا مرتضی گرد است. محله ای که حتی اگر کوچک ترین خلافی نداشته باشی، به صرف زندگی در آن محکوم به اعتیاد و قاچاق مواد مخدر و سایر ناهنجاری های هستی.محله ای که در ان مردم از ابتدایی ترین حقوق خود بی بهره اند و بیماری های انگلی و پوستی در ان بیداد می کنند.
کد خبر : ۳۲۲۵۳
روستای حاشیه ای مرتضی گرد از منظر زمین خواری و ساخت و سازهای غیرمجاز از یک سو و بحران ها و مفاسد اجتماعی ناشی از حاشیه نشینی در آن، مدتی است که به موضوعی امنیتی تبدیل شده است و کار به جایی رسیده که پای مصائب مرتضی گرد به شورای امنیت ملی هم کشیده شده است. 

در حالی مسئولان شورای اسلامی شهر تهران از تبدیل مرتضی گرد به کانون بحرانی اجتماعی خبر می دهند که تا به امروز هیچ یک از مقامات شهرداری و استانداری و سایر نهادهای مسئول نتوانستند در مقابل مافیای زمین خوار این روستا قد علم کنند. 

کشاورزانی که موقوفه خوار شدند!
محله مرتضي‌گرد که در جنوب غربی تهران، در شرق کوره های آجرپزی و و شمال زمین های کشاورزی واقع شده است، در سال های نه چندان دور روستای خوش آب و هوایی بود. مردم این روستا که در گذشته توسط فردی به نام مرتضی گرد اداره می شد، تا چند سال پیش هم به کشاورزی اشتغال داشتند اما در سال های گذشته، تغییر کاربری زمین های مزروعی این منطقه درآمدهای فراوانی را برای روستاییان سابق و زمین خواران امروز به ارمغان آورد. 

روستایی که قطعه قطعه شد
تغییر کاربری زمین های کشاورزی مرتضی گرد و ورود موقوفه خواران به این زمینهای وقفی باعث شد که پس از مدت زمان کوتاهی، اراضی زراعی قطعه قطعه شده و آماده ساخت و سازهای غیر مجازی شود که جرقه بحرانی بزرگ بود. 

جزیره ای خطرناک بیخ گوش پایتخت
مدتی پیش در سال ۸۸ بود که مسئولان شهرداری درباره ساخت و سازهاي غيرمجاز در محدوده مرتضي‌گرد اظهار داشتند که اين منطقه خارج از محدوده شهر تهران است و بر اساس تقسيمات كشوری، مسئوليت روستای مرتضی گرد بر عهده بخشداری و دهداری ها است. 

تولد «مرتضی گرد» از خاکستر «خاک سفید»
مدت زیادی از پاکسازی محله خاک سفید نگذشته است. محله ای در شرق تهران و شمال شرق تهرانپارس واقع بود و به دلیل بافت حاشیه ای و ساخت و سازهای غیر مجاز، سالها به مقری برای بزه های مختلف اجتماعی، از پخش مواد مخدر گرفته تا فحشا و فساد تبدیل شده بود و حتی نیروهای انتظامی هم قادر به کنترل آن نبودند. آخر کار، داستان خاک سفید این شد که محله ای به نام خاک سفید از چهره شهر پاک شد اما پس از آن چه؟ بزهکاران خاک سفید پس از مدتی از زندان در آمدند و در سطح شهر پراکنده شدند و روز از نو و روزی از نو. 

مقر کولی ها و مهاجرین افغانی
دكتر مجيد ابهري، استاد دانشگاه و آسیب شناس اجتماعی در این باره به «جوان»، می گوید: داستان امروز «مرتضی گرد» و «پلائین» اوضاع مانند ماجرای خاک سفید است. مرتضی گرد امروز تبدیل به ملغمه ای از خرده فرهنگ هایی متفاوت از مهاجرین بیگانه شده است. موج کولی هایی طایفه فیوج، که کلاهبرداران حرفه ای هستند و پس از مدت ها سرگردانی در این منطقه ساکن شده اند، در کنار مهاجرین افغانی و کف زن ها و رمال ها و سایر خلافکاران، فضای خوفناکی را در این محله برقرار کرده اند.
 
به باور ابهری، محله مرتضی گرد پر است از مراکز تولید و مصرف شیشه و کراک و سایر مواد مخدر است. در این محله هر روز که چشم باز می کنی با خانه ای روبرو می شوی که روز گذشته اصلا وجود نداشته است. صاحب های این آلونک های خانه نما هم، منزل های خودشان را به صورت ساعتی و هفتگی و ماهانه برای فساد و فحشا اجاره می دهند و در کوچه های تنگ و تار این محله، مهلتی برای امنیت نیست. 

ایستگاههای انتظامی پاسخگو نیستند!
به گفته مشاور کمیسیون اجتماعی مجلس، مصالح ساختمانی در مرتضی گرد ۲۰ برابر قیمت واقعی یافت می شود و هر روز خانه جدیدی برای بزه کاری به این محله اضافه می شود.به گفته ابهری، ایجاد ایستگاه های انتظامی ثابت و سیار در این منطقه، تاثیری بر ساخت و سازهای غیر مجاز ندارد. اغلب خانه ها در مرتضی گرد به یکدیگر راه دارند و پنجره های خانه ها نیز مشرف هم هستند. 

همه راه های خلاف به اینجا ختم می شود
در زاغه های مرتضی گرد ردپای همه نوع خلافی را می شود پیدا کرد از توزیع کودکان خیابانی گرفته تا فروش گرسفندهای دزدی، از جعل پول و گذرنامه و اوراق بهادار گرفته تا پناه دادن به دختران فراری و زنان خودفروش. با تعقیب وانت های حامل کودکان خیابانی می توان دید که که همه این خودرو ها بزرگراه آزادگان را به سمت راست می پیچند تا به مرتضی گرد برسند. 

بزهکاری سرنوشت محتوم این ده شد!
اینجا مرتضی گرد است. محله ای که حتی اگر کوچک ترین خلافی نداشته باشی، به صرف زندگی در آن محکوم به اعتیاد و قاچاق مواد مخدر و سایر ناهنجاری های هستی.محله ای که در ان مردم از ابتدایی ترین حقوق خود بی بهره اند و بیماری های انگلی و پوستی در ان بیداد می کنند. 

دورش دیوار بکشیم!
ابهری راهکار مقابله با این آنومی اجتماعی را نابود کردن مرتضی گرد نمی داند به اعتقاد وی، نهادهای مسئول باید گرد مرتضی گرد را دیواری بکشند و امکانات اولیه زندگی مانند آب و گاز و خدمات بهداشت و درمان در کنار را کنار امکانات اجتماعی و مشاوره ای به اهالی ان ارائه دهند. در هر حال باید در نظر داشت که مرتضی گرد مانند بمبی در شهر وجود دارد و اگر سعی در خنثی کردنش نداشته باشم هر لحظه ممکن است با خمپاره های آن روبرو می شویم.
نظرات بینندگان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۹ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۰
۲
۲
لطفا سري به مسجد و بسيج اين محله بزنيد و اينقدر سياهنمايي نكنيد.
رسول
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۱ - ۰۷ خرداد ۱۳۹۸
۲
۰
مرتضی گرد جای سرطان نزیست اشخاصی مثل شما .... سرطان هستید بچه هایتان بهترین زندگی رو دارند ........ گردن کلفتی می‌کنی روزی تو هم محتاج می شی ناراحت نباش در ضمن افغانی مثل شما دزد نیست کارگری میکنه نون حلال در میاره،