۳۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۸

ونزوئلا آمریکا را به جاسوسی متهم کرد

کد خبر : ۳۲۳۹۰۸
صراط: دولت ونزوئلا آمریکا را متهم به جاسوسی علیه اجلاس سران جنبش عدم تعهد که اخیرا به میزبانی این کشور برگزار شد کرد چرا که جنگنده های نیروی هوایی ونزوئلا در زمان برگزاری این اجلاس یک هواپیمای جاسوسی آمریکا را که در حال جاسوسی بود رهگیری و مجبور به بازگشت کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، ونزوئلا چندی پیش میزبان اجلاس سران کشورهای جنبش عدم تعهد در جزیره مارگاریتا بود؛ نشستی که در آن سیاست خارجه دولت آمریکا محکوم شد.

پادرینو لوپز، وزیر دفاع ونزوئلا اظهار کرد: ما می دانیم که یک هواپیمای نظامی اقدام به پرواز در فاصله 130 مایل دریایی از جزیره مارگاریتا کرده تا علیه اجلاس جنبش عدم تعهد در این جزیره به عملیات جمع آوری اطلاعات و دیگر عملیاتهای اطلاعاتی بپردازد.

وی اظهار کرد: روزهای جمعه و شنبه گذشته یک هواپیمای Dash 8 متعلق به گارد ساحلی آمریکا در نزدیکی حریم هوایی ونزوئلا شناسایی شد. لوپز اظهار کرد: این هواپیما به طرز فاحشی اقدام به نقض هنجارهای بین المللی با عدم معرفی خود به کنترل‌گرهای ترافیک هوایی در ونزوئلا کرد. پس از آن جنگنده‌های نیروی هوایی ما به دستور شخص رئیس جمهور به پرواز در آمدند و ضمن رهگیری این هواپیما به خدمه آن اطلاع دادند که اقدام به نقض حریم هوایی ونزوئلا کرده‌اند؛ هواپیمای آمریکایی پذیرفت به پایگاهش بازگردد.

او این تصمیم را یک "تحریک" خواند که ظرفیت ونزوئلا برای پاسخگویی را دست کم گرفته است.

همچنین دلسی رودریگز، وزیر امور خارجه ونزوئلا در پی این حادثه گفت، کشورش اعتراض رسمی خود را در خصوص این اتفاق تسلیم خواهد کرد.

ونزوئلا در جریان نشست چند روز پیش سران عدم تعهد ریاست این سازمان را از ایران تحویل گرفت.