۰۸ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۰
شعار روحانی فقط شعار بود

سال 92؛ بستن با کدخدا راحت‌تر است/ سال 95؛ دولت برای تغییر رفتار آمریکا دست به دامن اروپا شد

سه سال پس از روی کار آمدن دولت روحانی با وجود تابوشکنی های فراوان از جمله تماس تلفنی روسای جمهور ایران و آمریکا و عکس یادگاری وزرای خارجه دو کشور در مقابل پرچم های یکدیگر، نه تنها بستن با کدخدا نتیجه‌ای نداشته، بلکه دولت این بار برای تغییر رفتار کدخدا، دست به دامن همان‌هایی شده که به تعبیر روحانی، دنبال آقا اجازه از آمریکا بودند!
کد خبر : ۳۲۵۴۹۰
صراط: دولت تدبیر و امید سه سال و اندی پس از شروع به کار خود برای تغییر رفتار آمریکا در عمل به تعهدات خود دست به دامن اروپا شده است.

به گزارش صراط، در حالی که 8 ماه از اجرایی شدن برجام گذشته و قفل روابط بانکی ایران با کشورهای دیگر همچنان بسته مانده است، رئیس‌کل بانک مرکزی برای حل این مشکل بانک‌های اروپایی را به کمک طلبید.

ولی‌الله سیف در مصاحبه با روزنامه اتریشی ای‌پی‌ای گفت: «ما از بانک‌ها و شرکت‌های اروپایی انتظار داریم به ما کمک کنند که به مقامات آمریکا توضیح دهیم باید به توافق هسته‌ای پایبند بمانند».

این درخواست کمک از اروپا برای تغییر رفتار آمریکا درست در نقطه مقابل شعارهای انتخاباتی روحانی قرار دارد. روحانی سال 92 در شعارهای خود گفته بود که از آنجا که اروپایی ها آمریکا را کدخدای خود می دانند بهتر است با خود آمریکا ببندیم اما حالا پس از گذشت 3 سال از دولتش ماجرا کاملا برعکس شده است. روحانی در این سخنان که مربوط به پیش از انتخابات 92 است، حتی تلاش کرده بود با این استدلال برقراری رابطه با آمریکا را هم توجیه کند.

روحانی اردیبهشت ماه 92 گفته بود: هنر این است که ما تهدید را به آسیب و آسیب را به فرصت تبدیل کنیم از این رو مذاکره با آمریکا امکان‌پذیر و شدنی است اما سخت است هرچند بنده معتقدم مذاکره با آمریکا راحت‌تر از مذاکره با اروپاست چرا که اروپایی‌ها به دنبال آقا اجازه از آمریکا هستند. از این رو دولت آینده باید بتواند رابطه ایران و آمریکا را از حالت تخاصم به مرحله تنش که یک مرحله پایین‌تر است برساند.

او گفته بود: آمریکایی‌ها کدخدای ده هستند، با کدخدا بستن راحت‌تر است و حالا که رهبر انقلاب در سخنان اول فروردین امسال راه مذاکره را باز گذاشتند دولت بعد با رعایت خطوط قرمز می‌تواند این رابطه را برقرار کند.

با این حال سه سال پس از روی کار آمدن دولت روحانی با وجود تابوشکنی های فراوان از جمله تماس تلفنی روسای جمهور ایران و آمریکا، عکس یادگاری وزرای خارجه دو کشور در مقابل پرچم های یکدیگر، دیدارهای متعدد دوجانبه میان ظریف و کری، انعقاد برجام و گذشتن 8 ماه از زمان اجرایی شدن آن، نه تنها بستن با کدخدا نتیجه ای نداشته، بلکه دولت این بار دست به دامن همان هایی شده که به تعبیر روحانی، دنبال آقا اجازه از آمریکا بودند!