۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۹

کشمکشی ظریف بین وزیر و نایب رئیس

در نشست علنی امروز خانه ملت،‌ نمایندگان شاهد واکنش علی مطهری نسبت به اظهارات وزیر امور خارجه در پاسخ به سؤالات کریمی قدوسی بودند.
کد خبر : ۳۲۶۰۵۶
صراط: در نشست علنی امروز خانه ملت،‌ نمایندگان شاهد واکنش علی مطهری نسبت به اظهارات وزیر امور خارجه در پاسخ به سؤالات کریمی قدوسی بودند.

به گزارش فارس، نشست علنی صبح امروز (یکشنبه 11 مهرماه 95) نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس و با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید‌ آغاز شد.

در ابتدا 228 نفر از وکلای ملت در صحن علنی حضور داشتند که بر این اساس کرسی 58 نماینده مجلس خالی بود.

ارائه گزارش کمیسیون اصل 90 درباره حقوق‌های نامتعارف و همچنین ارائه گزارش رئیس دیوان محاسبات درباره حقوق‌های نامتعارف اولین دستور کار نشست علنی صبح امروز پارلمان بود.

همچنین سؤال نمایندگان مجلس از محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه با حضور وی آخرین دستور کار جلسه علنی روز یکشنبه خانه ملت بود.

*اسامی تاخیرکنندگان آغاز جلسه علنی امروز مجلس

در ادامه اسامی تاخیرکنندگان و غائبین آغاز جلسه علنی از سوی هیأت رئیسه اعلام شد که این اسامی عبارتند از

1- قاسم ساعدی نماینده مردم هویزه و دشت‌آزادگان

2- جواد کاظم‌نسب نماینده مردم اهواز

3- علی نوبخت‌حقیقی نماینده مردم تهران

4- حبیب‌الله‌ نیکزادی‌پناه نماینده مردم بم

*نحوه تعیین کمیسیون‌های تخصصی توسط نمایندگان مجلس تعیین شد

نمایندگان در ابتدا، طرح اصلاح موادی از قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی را بررسی کردند. وکلای ملت پس از بحث و تبادل نظر ماده یک این طرح را حذف و به ماده دو رای مثبت دادند.

طبق ماده 2 ماده 40 قانون به شرح زیر اصلاح و دو تبصره به آن الحاق می‌شود:

ماده 40: هر یک از نمایندگان برای تعیین کمیسیون تخصصی خود فرم‌های امتیاز بندی را از شعبه مربوط دریافت می‌کند و پس از تکمیل فرم به همراه تعیین دو اولویت پیشنهادی، حداکثر تا سه روز پس از افتتاح دوره به هیات رئیسه مجلس تحویل می‌دهد.

تبصره یک: فرم امتیاز بندی و دستورالعمل اجرایی این ماده براساس شاخص‌های تحصیلات، سوابق اجرایی و سوابق نمایندگی مرتبط و سابقه عضویت در کمیسیون، ظرف مدت سه ماه از تاریخ تصویب این قانون توسط هیات رئیس مجلس تهیه شده و به تصویب جلسه مشترک هیات رئیسه و کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی می‌رسد.

تبصره 2 :به منظور آشنایی نمایندگان با سوابق یکدیگر، معاونت قوانین موظف است همزمان با شروع فعالیت شعب، اسامی نمایندگان را به همراه تحصیلات، سوابق اجرایی و سابقه عضویت در کمیسیون‌ها (در صورت برخورداری از سابقه نمایندگی) تکثیر و در اختیار نمایندگان قرار دهد.  

*تصویب شیوه اعتراض نمایندگان به امتیاز و رتبه‌بندی

نمایندگان همچنین ماده 3 طرح اصلاح موادی از قانون آیین نامه داخلی مجلس را بررسی و تصویب کردند. طبق این ماده، ماده 41 قانون و تبصره یک آن به شرح زیر اصلاح و تبصره 3 آن حذف و تبصره 2 ابقا می‌شود:

ماده 41: هیأت رئیسه پس از دریافت نظر شعب و تعیین امتیاز بندی و رتبه بندی، نسبت به تکثیر و توزیع گزارش آن اقدام می‌کند. نمایندگان معترض می‌توانند ظرف 48 ساعت پس از توزیع گزارش اعتراض خود را نسبت به امتیازها به هیات رئیسه تقدم کنند تا هیاتی مشترک، متشکل از هیات رئیسه مجلس و روسای شعب با دعوت از نماینده معترض به امتیاز خود ظرف 48 ساعت پس از انقضای مدت فوق به اعتراضات رسیدگی و اعلام نظر نمایندگان نظر هیات مذکور در خصوص امتیاز قطعی است پس از اتمام این مراحل هیات رئیسه نسبت به تعیین و اعلام فهرست اعضای کمیسیو‌ن‌های تخصصی بر مبنای امتیاز هر فرد اقدام می‌کند.

تبصره 1: پس از اعلام اسامی اعضای کمسیون‌های تخصصی در صورتی که هر یک از نمایندگان به کمیسیون انتخاب شده اعتراض داشت باشند می‌توانند ظرف مدت 24 ساعت اعتراض خود را کتبا به هیات رئیسه مجلس تقدیم کند تا هیات مشترک فوق الذکر با استماع نظرات معترضان و بررسی اعتراض‌های واسطه نسبت به تعیین اعضای کمیسیون‌های تخصصی تا 48 ساعت پس از انقضای مهلت اعتراض اقدام کند.

*لاریجانی: دریافت حقوق‌های نامتعارف توسط عده‌ای لکه‌ای برای سیستم مدیریتی کشور بود/حقوق‌های نامتعارف پرداخت شده باید مسترد شوند

در ادامه علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی طی سخنانی پس از ارائه گزارش رئیس دیوان محاسبات درباره حقوق‌های نامتعارف اظهار داشت:‌ از رئیس و کارکنان دیوان محاسبات به خاطر ارائه این گزارش که با دقت، وسواس و امانت آن را تهیه کردند و برای بخش‌های مختلف مدیریتی کشور هم لازم بود، تقدیر و تشکر می‌کنم.

وی افزود: دیوان محاسبات در این گزارش حقوق‌های مدیران نهادهای مختلف کشور، نیروهای مسلح و نهادهای زیر نظر مقام معظم رهبری را هم مورد بررسی قرار داد و به نتیجه رسید و گزارش آن را تقدیم کرد؛ این گزارش در سه بخش حقوق‌های نامتعارف،‌ پاداش‌های نامتعارف و وام‌های نامتعارف تدوین شده بود که به نظر می رسد گزارش کاملی بود و می‌تواند پایه کار برای اصلاحات قانونی و نیز پیگیری موضوع باشد.

رئیس مجلس در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: از بین صد هزار مدیری که در حال حاضر در کشور خدمت می‌کنند حدود 390 تا 400 مدیر از حقوق نامتعارف برخوردار بودند که دیوان محاسبات پرونده‌ای را برای هر یک از آنان تشکیل داد و 50 میلیارد ریال تاکنون از حقوق‌های نامتعارف پرداخت شده به خزانه مسترد شده است و مابقی این ارقام هم باید مسترد شوند.

لاریجانی با تأکید بر اینکه پول‌های غیرمتعارف و نادرستی که برخی از مدیران دریافت کردند لکه‌ای برای سیستم مدیریتی کشور بود، گفت: همه این ارقام باید مسترد شوند و همچنین با مدیران متخلف در این زمینه باید برخورد شود، امیدوارم گزارش دیوان محاسبات درباره حقوق‌های نامتعارف منشأ اصلاحات اساسی در کشور شود و افراد نتوانند سوءاستفاده کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: گزارش دیوان محاسبات درباره حقوق‌های نامتعارف می‌تواند موضوع و ابعاد تخلف را کاملا روشن کند، به نظر می‌رسد پیگیری و اصلاح این مسئله امر مهمی است که دیوان محاسبات باید آن را انجام دهد.

گزارش دیوان محاسبات در مورد حقوق‌های نجومی قرائت شد
پرداخت 234 میلیارد ریال به 397 مدیر/ پرداخت 240 میلیارد ریال وام با سود تا 5 درصد به 104 نفر از مدیران/ وزارت نفت، بهداشت و صنعت در صدر متخلفان نجومی

در ادامه گزارش دیوان محاسبات کل کشور درباره حقوق‌های نجومی توسط عادل آذر رئیس این دیوان در صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرائت شد.

متن کامل این گزارش که توسط عادل آذر قرائت شد، به شرح زیر است: 

ریاست محترم و نمایندگان ملت شریف ایران در مجلس شورای اسلامی

همانگونه که مستحضرید در ابتدای سال جاری به دنبال انتشار اخباری پیرامون میزان حقوق، مزایا، فوق العاده‌ها، پاداش و وام پرداختی به برخی مدیران که موجب رنجش مقام معظم رهبری و مردم فهیم کشور شد، دیوان محاسبات کشور طبق اصل 55 قانون اساسی به عنوان بازوی نظارتی مجلس شورای اسلامی در اجرای تأکیدات رئیس مجلس شورای اسلامی و مأموریت محوله توسط کمیسیون اصل 90 قانون اساسی با رعایت اصول و موازین حرفه‌ای در لبیک به مطالبه مقام معظم رهبری و ملت شریف ایران اقدام به بررسی و رسیدگی موضوع کرد.

دیوان محاسبات کشور برای تهیه این گزارش در مدت 4 ماه تلاش شبانه روزی با مطالعه و بازبینی بیش از هزار جلد گزارش های حسابرسی و پرونده‌های دادسرایی سالهای قبل و برگزاری جلسات متعدد در سطوح عالی با دستگاه‌های نظارتی وابسته به قوای سه گانه مرکز پژوهش‌های نیز و جلسات حسابرسی ویژه با وزارت اطلاعات، ستادکل نیروهای مسلح و معاونت نظارت و حسابرسی دفتر مقام معظم رهبری، به منظور بررسی نظام پرداخت‌ها و اسناد مربوطه و همچنین با تغییر اولویت‌های حسابرسی سال 1395 و تمرکز بر رسیدگی بر حقوق و مزایا، پاداش و وام در دستگاه‌های قلمرو این گزارش و با اعزام و استقرار حسابرسان و کارشناسان دیوان محاسبات در دستگاه‌های تحت رسیدگی، اقدام به بررسی اسناد و مدارک مورد اشاره و راستی آزمایی آن کرد.

اینک چکیده آن در 4 بخش تقدیم ملت شریف ایران و شما نمایندگان بزرگوار می‌شود.

بخش اول- حقوق و مزایای پرداخت:

1. این گزارش براساس بررسی و تحلیل مبانی پرداخت حقوق و مزایای مستمر غیرمستمر و سایر پرداخت‌های سال 1388 لغایت 1394 به روسای سه قوه، سایر مقامات و مدیران وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و موسسات دولتی از جمله نیروهای مسلح و وزارت اطلاعات، مجلس شورای اسلامی و نمایندگان مجلس، قوه قضاییه و قضات، اعضا هیئت علمی دانشگاه‌ها، هیئت مدیره شرکت‌های دولتی مندرج در قانون بودجه کل کشور و همچنین موسسات و نهادهایی که زیرنظر مقام معظم رهبری اداره می‌شود، تهیه و تنظیم گردیده است.

2. نظر به اینکه سقف خالص ماهانه حقوق و مزایای مستمر و غیرمستمر، پاداش، کمک‌های رفاهی و نظایر آن به مقامات ارشد سیاسی، موضوع بندهای الف، ب و ج ماده 71 قانون مدیریت خدمات کشوری، شامل روسای سه قوه، معاون اول رئیس جمهور، نواب رئیس مجلس شورای اسلامی، اعضای شورای نگهبان، وزرا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و معاونین رئیس جمهور و مقامات هم تراز حداکثر یکصد میلیون ریال و سایر مقامات و تمامی مدیران و کارکنان مشمول و غیرمشمول این قانون حداکثر سه برابر سقف موضوع ماده 76 قانون مدیریت خدمات کشوری در مصوبه مورخ 11 مرداد 1395 شورای حقوق و دستمزد تعیین شده لذا سقف 20 میلیون ریال مبنای تهیه این گزارش قرار گرفته است.

شایان ذکر است به موجب مفاد ماده 76 خدمات کشوری سقف مزایا و حقوق کارکنان دولت حداکثر 7 برابر حداقل حقوق و مزایا تعیین شده است لیکن طبق ماده 74 قانون مدیریت خدمات کشوری تعیین سایر مزایای غیرمستمر نظیر کمک های رفاهی مستقیم و غیرمستقیم، پاداش و نظایر آن پس از تصویب مراجع ذی صلاح قانونی می‌باشد.

3. از حدود 93 هزار و 460 نفر مقامات و مدیران کشور در سال 1394 که تعداد 13 هزار و 873 نفر آنها از جمله مقامات و رده‌های بالای مدیریتی بودند صرفا تعداد 397 نفر معادل 0.4 درصد دارای دریافتی ماهانه بیش از 200 میلیون ریال بوده‌اند.

4. در بازه زمانی مورد رسیدگی بیشترین میانگین ماهانه پرداختی در حوزه بانک‌ها و بیمه‌ها مبلغ 622 میلیون و 333 هزار ریال مربوط به بانک صادرات ایران بوده که در وجه مدیرعامل وقت بانک پرداخت شده است همچنین در سایر دستگاه‌های دولتی بالاترین آن مربوط به رئیس و اعضای هیئت عامل صندوق توسعه ملی بوده که بالاترین آن 553 میلیون و 311 هزار ریال در وجه رئیس وقت هیئت عامل صندوق توسعه ملی می‌باشد.

5. بیشترین پرداخت‌های مازاد در 200 میلیون ریال مربوط به خارج از شمول قانون مدیریت خدمات کشوری شرکت‌های تابعه و وابسته به وزارت نفت، بهداشت و درمان و آموزش و پزشکی و دانشگاه‌های تابعه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران سازمان‌های توسعه‌ای و موسسات و همچنین دستگاه‌هایی که قانون مذکور در‌ آنها اجرایی نشده نظیر صندوق توسعه ملی و بانک‌ها و بیمه‌ها بوده است.

بخش دوم-پرداخت‌های مربوط به پاداشت:

براساس رسیدگی‌های بعمل آمده در خصوص پرداخت‌های مربوط به پاداش بالاترین پاداش پرداخت شده از تاریخ 1391 تا 1394 از محل ماده 217 قانون مالیات های مستقیم و تبصره ماده 390 قانون مالیات برارزش افزوده به شرح زیر بوده است.

سال 1391:

- مبلغ 1 میلیارد و 213 میلیون و 359 هزار ریال در وجه یکی از معاونین وقت وزیر امور اقتصادی و دارایی

-مبلغ یک میلیارد و 20 میلیون و 600 هزار ریال درو جه مدیرکل وقت دفتر وزارتی امور اقتصادی و دارایی

-مبلغ 865 میلیون و 216 هزار و 42 ریال در وجه یکی از معاونین وقت سازمان امور مالیاتی کشور

سال 1392:

-مبلغ یک میلیارد و 722 میلیون و 400 هزار ریال در وجه یکی از معاونین وقت وزیر امور اقتصادی و دارایی

مبلغ یک میلیارد و 647 میلیون و 913 هزار و 328 ریال در وجه یکی از معاونین سازمان امور مالیاتی کشور

-مبلغ یک میلیارد و 417 میلیون و 650 هزار ریال درو جه مدیرکل دفتر وزارتی امور اقتصادی و دارایی

سال 1393:

- مبلغ سه میلیارد و 549 میلیون و 564 هزار ریال در وجه یکی از مدیران وقت استانی وزارت امور اقتصادی و دارایی

-مبلغ دو میلیارد و 973 میلیون و یکصد و 20 هزار ریال در وجه یکی از معاونین وزیر امور اقتصادی و دارایی

-مبلغ دو میلیارد و 338 میلیون و 327 هزار و 45 ریال در وجه یکی از معاونین سازمان امور مالیاتی کشور.

- مبلغ یک میلیارد و 742 میلیون و 600 هزار ریال در وجه یکی از مشاورین وزیر امور اقتصادی و دارایی

سال 1394:

-مبلغ دو میلیارد 904 میلیون و 401 هزار و 703 ریال در وجه یکی از معاونین وزیر امور اقتصادی و دارایی

-مبلغ دو میلیارد و 378 میلیون و 401 هزار و 703 ریال در وجه یکی از مشاورین وزیر امور اقتصادی و دارایی

-مبلغ دو میلیارد و 121 میلیون و 186 هزار ریال در وجه یکی از معاونین سازمان امور مالیاتی کشور

بخش سوم- وام های پرداختی:

نتیجه بررسی ها در خصوص وام‌های پرداختی طی بازه زمانی مورد رسیدگی به شرح زیر می‌باشد:

1. در شرکت‌های تابعه وزارت نفت نیرو راه و شهرسازی امور اقتصادی و دارایی صنعت معدن و تجارت بانک ها و بیمه ها بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و صندوق توسعه ملی بالغ بر 393 میلیارد و 57 میلیون و 901 هزار و 17 ریال وام در وجه مدیران عامل به اعضای هیئت مدیره شرکت‌ها، بانک‌ها و بیمه‌های دولتی پرداخت شده که 93 درصد به استناد آیین نامه ها دستورالعمل های داخلی و مصوبات هیئت مدیره شرکت‌های ذی ربط بوده است.

2. بالاترین مبلغ وام پرداخت شده به ترتیب :

-در حوزه بانک‌ها جمعاً به مبلغ یکصد و 64 میلیارد و 582 میلیون و 126هزار و 933 ریال است که بالاترین وام پرداختی در این حوزه مربوط به پست بانک با مبلغ 8 میلیارد و 727 میلیون و 882 هزار و 815 ریال می‌باش که در وجه یکی از اعضای هیئت مدیره پرداخت شده است.

- در حوزه بیمه‌ها جمعاً به مبلغ 90 میلیارد و 861 میلیون و 989 هزار و 53 ریال است که بالاترین وام پرداختی در این حوزه مربوط به بیمه مرکزی مربوط به بیمه مرکزی با مبلغ 6 میلیارد و 356 میلیون و 353 هزار و 946 ریال می‌باشد که در وجه یکی از اعضای وقت هیئت عامل پرداخت شده است.

- در شرکت‌های تابعه وزارت صنعت معدن و تجارت مبلغ 83 میلیارد و 155 میلیون و 292 هزار و 47 ریال است که بالاترین وام پرداختی در این حوزه با مبلغ یک میلیارد 145 میلیون ریال در وجه یکی از اعضای وقت هیئت مدیره سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران پرداخت شده است.

3. از تعداد 93 هزار و 460 نفر مقامات و مدیران تعداد 104 نفر یعنی معادل یک دهم درصد مقامات و مدیران مسئول که تمام مدیران عامل و اعضای هیئت مدیره شرکت‌ها بانک‌ها و بیمه‌ها بوده است وام بیش از 800 میلیون ریال عمدتا با نرخ سود تا 5 درصد دریافت نموده‌اند.

مبلغ 323 میلیارد و 603 میلیون و 424 هزار و 371 ریال از کل وام موضوع این بند معادل 82.3 درصد کل وام در وجه 104 نفر مذکور پرداخت شده که به طور متوسط هر یک مبلغ سه میلیارد و 111 میلیون و 571 هزار و 398 ریال دریافت نموده‌اند ضمناً کلیه وجوه موضوع این بخش همچنان که ذکر شده به صورت وام بوده که لزوما دریافت کنندگان مکلف به پرداخت هستند.

بخش چهارم- جمع بندی و اقدامات

با عنایت به مطالب پیش گفته می‌توان نتیجه گرفت که :

1. کل مبلغ پرداخت شده مازاد بر 200 میلیون ریال به 397 نفر از مقامات و مدیران فوق الذکر 233 میلیارد و 627 میلیون و 873 هزار و 350 ریال بوده است.

2. کل وام پرداخت شده مازاد بر 800 میلیون ریال به 104 نفر 240 میلیارد و 403 میلیون و 425 هزار و 371 ریال بوده است.

3. در بازه زمانی مورد رسیدگی مشخص شد که بیشترین پرداخت‌های مازاد بر 200 میلیون ریال:

-اولاً مربوط به دستگاه های خارج از شمول قانون مدیریت خدمات کشوری نظیر شکرت های تابعه و وابسته به وزارت نفت، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دانشگاه های تابعه بانک مرکزی جمهوری اسلامی و سازمان های توسعه ای ایدرو و ایمیدرو بوده است.

-ثانیاً در دستگاه‌هایی که قانون مدیریت خدمات کشوری در آنها اجرایی نشده نظیر صندوق توسعه ملی بانک ها و بیمه ها بوده است.

4. اقدامات پیشگیرانه و تذکرات به موقع به دستگاه‌های اجرایی، نظیر مکاتبات سال‌های 1393 و 1394 دیوان محاسبات مبنی بر غیرقانونی بودن احتساب فوق العاده خاص بند ح ماده 50 قانون برنامه پنجم توسعه در پرداخت اضافه کار و همچنین اعلام ضرورت تدوین و ابلاغ دستورالعمل پرداخت پاداش موضوع 217 قانون مالیات‌های مستقیم، منجر به ابلاغ بخشنامه م25 فروردین 1395 وزیر امور اقتصاد و دارایی گردید. این بخشنامه موجب اصلاح پرداخت‌های موضوع ماده 217 قانون مالیات‌های مستقیم شد.

5. در نتیجه پیگیری‌های این دیوان هیئت وزیران طی ماده 39 ضوابط اجرایی بودجه سال 1395 کل کشور مقرر نمود پرداخت هرگونه وام و تسهیلات رفاهی توس شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و بیمه‌ها و آن دسته از شرکت‌های دولتی که شمول مقررات برآنها مستلزم ذکر نام است براساس ضوابط مصوب رئیس کل بانک مرکزی و وزیر امور اقتصاد دارایی انجام می‌گیرد.

قابل توجه است برابر ضوابط یادشده استفاده از منابع سپرده قرض‌الحسنه پس انداز بانک‌ها برای پرداخت این قبیل وام‌ها از سال 1395 ممنوع شد و مقرر گردید نرخ سود تسهیلات مذکور به تصویب شورای پول و اعتبار برسد.

6. تاکنون تعداد 498 پرونده مربوط به حقوق و سایر مزاید و سایر پرداختی‌ها از جمله پاداش و وام به مدیران و کارکنان دستگاه‌های اجرایی مشمول و غیرمشمول قانون مدیریت خدمات کشوری مربوط به عملکرد سال‌های 1388 لغایت 1394 در دادسرا و هیئت های مستشاری این دیوان رسیدگی که بعضا منجر به صدور رأی نیز شده است.

آمار پرونده‌های مذکر به شرح زیر می‌باشد:

سال 1390 تعداد 135 پرونده

-سال 1391 تعداد 100 پرونده

-سال 1392 تعداد 106 پرونده

-سال 1393 تعداد 75 پرونده

-سال 1394 تعداد 82 پرونده

7. در نتیجه رسیدگی و پیگیری‌های این دیوان تاکنون مبلغ 51 میلیارد و 215 میلیون و 300 هزار ریال از پرداختی مقامات و مدیران موضوع این گزارش به حساب های مربوطه برگشت و دیوان محاسبات کشور با جدیت برای بازگشت مابقی وجوه به حساب‌های خزانه داری کل کشور و سایر حساب های مربوط اقدام خواهد کرد.

بدیهی است علاوه بر استرداد وجوه اضافه دریافتی، متخلفین به مجازات های موضوع تبصره یک ماده 23 قانون دیوان محاسبات کشور از جمله انفصال از خدمات دولتی یا اخراج از محل خدمت محکوم  خواهند شد اضافه می نماید طی ماه های اخیر تعداد 13 نفر از مقامات و مدیریانی که متوسط دریافت ماهانه آنها بیش از 200 میلیون ریال بود هاست توسط دولت از سمت خود برکنار شده‌اند.

به استحضار می‌رساند دیوان محاسبات کشور در راستای تحقق شعار محوری «نظارت مستمر پیشگیرانه، هدایتگرانه و مقتدرانه» به منظور صیانت از بیت المال و اصلاح قوانین و مقررات نظام پرداخت دستگاه‌های اجرایی کشور آمادگی خود را برای هرگونه همکاری فنی و حرفه‌ای اعلام می‌دارد.

بدون شک کیفیت جامعیت و سرعت در تدوین این گزارش مرهون رهنمودهای حکیمانه مقام معظم رهبری و پیگیری‌های مجدانه ریاست مجلس جناب آقای دکتر لاریجانی می‌باشد.

لازم می‌دانم از تلاش های نمایندگان مجلس و به ویژه هیئت رئیسه و اعضای کمیسیون اصل 90 برای تهیه این گزارش قدردانی نمایم.

*پورابراهیمی: وزارت خارجه در حوزه اقتصادی فقط همایش برگزار می‌کند/سفرای ما همه چیز بلدند جز اقتصاد

در بخش دیگری از صحن علنی خانه ملت، محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در سوال خود از ظریف در صحن علنی مجلس، اظهار داشت: امروز سوال بسیار مهمی در خصوص مباحث اقتصادی در حوزه دیپلماسی سیاسی کشور مطرح است. 

وی افزود: نخستین بند سوال من مربوط به ماه‌های اول مجلس نهم و دولت قبل است؛ یعنی همان سوالی است که عین آن از صالحی در آن زمان مطرح شد. اما به دلایلی به تاخیر زمانی خورد و امکان پاسخگویی ایشان در صحن علنی امکان پذیر نشد و سپس تغییرات دولت صورت گرفت.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: در تغییرات دولت هم ما باز سوال را مطرح کردیم که به دلایل مختلف امکان طرح آن در صحن نیامد و تا مجلس تمام شد و ماه‌های اول مجلس در کمیسیون قرار گرفت.

وی ادامه داد: آقای ظریف! امروز ساختار وزارت امور خارجه نه اینکه متعلق به این دولت که از سال‌های بعد از انقلاب رویکرد رویکردی مبتنی بر امنیت و حوزه سیاسی است یعنی عملکرد وزارت امور خارجه با رویکرد حوزه های امنیتی و سیاسی توامان شده است. 

پورابراهیمی بر همین اساس اضافه کرد: آنچه امروز در عرصه اقتصادی به شدت نیازمندیم این است که حوزه دیپلماسی مربوط به وزارت امور خارجه در خارج از کشور -که باید خاکریز مقدم تصمیمات ما باشد- امروز دارد چه کار می‌کند؟ چه اتفاقی در حال افتادن است؟ من با چند تن از سفرا درباره جلسات مختلف در داخل و یا خارج از کشور جلسه داشتم و ما از آنها سوال کردیم که میزان واردات و صادرات کشور را در این منطقه توضیح دهند اما آنها اطلاعی ندارند. امروز سفرا که باید حرکت اصلی شان کمک به کشور باشد و اقتصاد مقاومتی را احیا کنند امروز در خارج از کشور همه چیز بلد هستند به جز اقتصاد. این جای تاسف است. 

پورابراهمی در ادامه سوال خود خاطرنشان کرد: ما سه سال است که روی این پروژه سفرا کار می‌کنیم و این جای تاسف است که سفرای ما در حوزه اقتصادی چیزی نمی‌دانند. مرکز پژوهش‌های مجلس هم ورود پیدا کرده و کار تخصصی انجام داده است.

وی در همین رابطه یادآور شد: در پژوهشی که ما در عملکرد سفرای جهان طی سه سال اخیر داشتیم می‌بینیم که امروز اهمیت دیپلماسی اقتصادی در سه بخش سیاست‌های قانون برنامه توسعه،‌ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و سیاست های ابلاغی برنامه ششم توسعه اهمیت دارد. در ماده 210 ، وزارت امور خارجه موظف است با بهره گیری از نظرات کارشناسان کلیه سازمان‌ها و نهادهای مسئول به منظور اعتلای شان و موقعیت و اقتدار و نقش جمهوری اسلامی در استفاده از فرصت‌های اقتصادی در منطقه و نظام و روابط بین الملل سیاست‌های مناسب را اجرایی کند و تلاش داشته باشد که این سطح روابط و مناسبات اقتصادی در راستای تقویت مناسبات اقتصادی به کار گرفته شود. 

وی تلاش برای حضور فعال و موثر و الهام بخش در مناسبات دو جانبه و سازمان‌های منطقه‌ای، تدوین نظام تقویت حضور ایران در سازمان‌های منطقه‌ای، ارزیابی کارآمد و اثربخش ماموران شاغل در داخل و خارج از کشور با هدف و رویکرد راهبردهای اقتصادی را از جمله بخش‌های مهمی عنوان کرد که در برنامه پنجم توسعه آمده و در سیاست های مرتبط با برنامه پنجم توسعه نیز به آن اشاره شده است. 

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: سیاست‌های اقتصاد مقاومتی هم که اخیراً توسط رهبر معظم انقلاب مطرح شده حاکی از این است که حمایت همه جانبه و هدفمند از صادرات کالا و خدمات به تناسب ارزش افزوده از طریق تسهیل مقررات و مشوق‌های لازم برای گسترش خدمات تجاری و ترانزیت، استفاده از ظرفیت های سازمان های بین‌المللی و منطقه‌ای، افزایش قدرت مقاومت و کاهش آسیب پذیری اقتصاد از طریق استفاده از دیپلماسی در جهت حمایت از هدف های اقتصادی توسعه پیوندهای راهبردی و گسترش همکاری و مشارکت با کشورهای جهانی‌ به ویژه همسایگان لازم و ضروری است.

«در سیاست‌های ابلاغی برنامه ششم توسعه هم آمده است که ما باید چه اقداماتی انجام دهیم و اولویت در به دیپلماسی اقتصادی در بند 60 سیاست‌های ابلاغی برنامه ششم توسعه، اولویت به دیپلماسی اقتصادی با هدف توسعه سرمایه گذاری خارجی، ورود به بازارهای جهانی و دستیابی به فناوری برای تحقق اقتصاد مقاومتی مهمترین موضوع ی است که در این اسناد به آن اشاره شده است.»

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین عنوان کرد: جناب آقای ظریف!‌ اینهمه ماموریت‌های وزارت امور خارجه بود که سال‌ها زمین مانده است؛ مربوط به این دولت هم نیست. به نظر ما امروز وزارت امور خارجه در حوزه اقتصادی به جز همایش‌هایی که برگزار می‌کند هیچ اثر دیگری در حوزه اقتصادی ما از آن نمی‌بینیم.

پورابراهیمی خطاب به وزیر امور خارجه گفت: شما به صحبت‌های اخیر مقام معظم رهبری در جلسه هیات دولت عنایت کردید؛ اکنون در کشور ما مجموعه تصمیمات در خارج از کشور در حوزه اقتصادی اتخاذ می‌شود که سفیر ما اطلاعاتی ندارد این نقصان عملکرد وزارت امور خار است. ما چگونه می‌خواهیم با این رویکرد نتیجه تصمیمات این وزارت مهم را در عرصه اقتصادی ببینیم؟‌ ما برای آنچه که در مجموعه وزارت امور خارجه انجام می‌شود نگران هستیم.

این نماینده در ادامه سوال خود از ظریف افزود: وی بخشی از صحبت های ما ناظر بر این است که سفرا شما می‌آیند و می‌گویند ماموریت ما تعریف نشده،‌ این ماموریت را چه کسی باید تعریف کند؟ این چارچوب قوانین و مقررات و سیاست‌ها که آمده است. چرا وزارت امور خارجه در برنامه ششم توسعه حکمی را نمی‌دهد که آنچه اختیارات و ماموریت می‌خواهد به ما ارائه کند.

پورابراهیمی در بخش دوم سوال خود از وزیر امور خارجه اظهار داشت: امروز کشوری همانند آلمان حوزه دیپلماسی اقتصادی خود را با ارائه مشاوره‌های تخصصی به بخش خصوصی در مجموعه وزارت امور خارجه به نحوی همراه کرده که کلیه فعالیت‌ها را در قالب تحولات اقتصادی انجام فعالیت‌ها و ارائه اطلاعات حتی دیپلمات‌ها در حوزه تخصصی به کار گرفته است.

وی ادامه داد: سوال من این است آقای ظریف شما می‌گویید سفرا همکاری می‌کنند اکنون رئیس اتاق بازرگانی باید توضیح دهد که هر کدام از این فعالان در خارج از کشور چه می‌کنند. اصلا وزارت امور خارجه هیچ ارتباطی با این‌ها ندارد. ما می‌گوییم در دنیا این گونه کار و برنامه‌ریزی می‌کنند. در آمریکا که دشمنان ما هم هستند اینگونه در حوزه دیپلماسی و اقتصادی کشورشان عمل می کنند؛‌ ما باید بدانیم طرفمان چه کسانی هستند و چه اقداماتی انجام می‌دهد. بعد از جنگ جهانی دوم آمریکایی‌ها در حوزه دیپلماسی اقتصادی کار کردند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تشکیل صندوق بین المللی پول،‌ بانک جهانی، موافقت نامه‌های مرتبط با تعرفه و تجارت را از جمله رویکردها در حوزه تصمیمات و دیپلماسی اقتصادی آمریکا خواند و گفت: من از شما سوال می‌کنم که در وزارت امور خارجه کشورمان چه اتفاقی افتاد؟ این صحبت‌هایی که شما مطرح می‌کنید ناظر بر توصیه‌هایی است که شما اخیرا ورود کردید. ما بابت زحماتتان در خصوص مسائل اقتصادی که در بحث برجام اقدام کردید تشکر می‌کنیم اما این موضوع جداگانه است و این ساختار باید متحول شود. اگر این ساختار متحول نشود و همین وضعیت ادامه یابد هیچ خروجی نخواهد داشت.

پورابراهیمی همچنین تصریح کرد: در انگلیس اداره تجارت و سرمایه گذاری زیر نظر وزارت امور خارجه فعالیت می‌کند. تبیین راهبردهای اقتصادی در این کشور با هماهنگی وزارت امور خارجه انجام می شود و اهداف دیپلماسی اقتصادی شان که یکی از آن آموزش دیپلمات‌ها است در بخش تجاری و اقتصادی است که آموزش می‌بینند. تقویت تعداد نمایندگان بخش تجاری از قسمت دیپلماسی،‌ تسهیل صادرات و جذب سرمایه گذاری مستقیم از دیگر مواردی است که در انگلیس رعایت می‌شود. اما وضعیت امروز وزارت امور خارجه ما از نظر ما این است.

«عدم نقش آفرینی در امور اقتصادی کشور از منظر دیپلماسی اقتصادی که از نظر ما محرز محرز است. درست است که دولت در این زمینه کمک کرده و شخص ظریف به تنهایی اقداماتی را انجام می‌دهد و اخیرا نشست هایی تخصصی گذاشته‌‌اند اما این نقش آفرینی ساختاری در اقتصاد کشور ساختاری نیست. این واقعیت‌های امروز حوزه دیپلماسی خارج از کشور ماست استمرار رویکردهای متعارف سنتی در امور اقتصادی از دیگر وضعیت‌های نامطلوب وزارت امور خارجه کشورمان است که هنوز هم انتخاب سفرا با رویکرد امنیتی و سیاسی انجام می‌شود نه با رویکرد اقتصادی.»

نماینده مردم کرمان در مجلس در ادامه تاکید کرد: عدم اطلاع از فعالیت‌های اقتصادی نظام در کشورهای دنیا امروز صحبت‌های رهبر معظم انقلاب را همه شنیدیم. اخیرا هم مطرح کردند. ما در مجموعه خارج از کشور کار می‌کنیم ولی سفیر ما اطلاعی ندارد که در آن کشور چه کارهای اقتصادی باید انجام دهد و چگونه به کمک اقتصاد کشور بیاید. عدم ارتباط سیستمی بین وزارتخانه‌ها، عدم وجود ارتباط سیستمی با حوزه پارلمان و بخش خصوصی و اتاق بازرگانی یکی از نواقص موجود است. آقای ظریف! در مجموعه شما این موضوع کجا جا دارد؟ در هر کشوری که ببینید رئیس اتاق بازرگانی در کنار وزیر امور خارجه قرار دارد. من منکر زحمات شما نیستیم اما می‌تواند با تغییر هر وزیری می‌تواند این موضوعات تغییر کند لذا این نیازمند اتفاقات جدیدی است.

وی بر همین اساس افزود: به نظر من امروز اولویت شما در حوزه سیاست خارجی،‌حوزه هسته ای بوده است. این نگاه جدیدی را در حوزه هسته‌ای هم که ورود کردیم دلیلش رفع تحریم‌های اقتصادی بود ما در خصوص جنبش‌های منطقه‌ای با آمریکایی‌ها مذاکره نکردیم ما در باره موضوع حقوق بشر در کشورمان با آمریکایی‌ها مذاکره نکردیم، موضوع ما مسئله اقتصادی بود حال که موضوع اقتصادی است. امروز باید اساسا یک تحولات اقتصادی در وزارت امور خارجه باید اساس حرکت باشد،

پورابراهیمی خطاب به ظریف گفت: اکنون اولویت‌های شما در وزارت امور خارجه مسائل اقتصادی نیست. اگر این اولولویت‌ها است امروز باید یک حرکت جدید و رویکرد ساختار جدیدی به وجود آید. ما نیازمند تحولات اساسی در بخش اقتصادی هستیم تا بتوانیم در برنامه ششم توسعه آن را ببینیم. آقای وزیر پاسخ دهید این رویکردها را که اساس بحث بوده است را چگونه می‌خواهید در حوزه تصمیماتتان اجرایی کنید و تا بنده در خصوص قانع شدنم توضیح دهم.

ظریف در پاسخ به سؤال پورابراهیمی:
کشورها برای ورود به ایران صف کشیده‌اند/ با بدعهدی آمریکا برخورد می‌شود

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه نیز به ارائه توضیحاتی درباره سؤال محمدرضا پورابراهیمی نماینده کرمان که در زمینه علت عدم فعالیت وزارت خارجه در حوزه‌های سیاسی - اقتصادی بود، پرداخت و اظهار داشت: وزارت امور خارجه در دولت یازدهم وظیفه خودش را مددکار و یار و یاور پیشرفت اقتصادی دولت تعریف کرده است، البته پس از ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی توسط رهبر معظم انقلاب، وزارت امور خارجه هدف خودش را پیشبرد سیاست‌های اقتصاد مقاومتی قرار داده است.

وی افزود: ما مشغول به تبدیل این فرهنگ برای توسعه و پیشرفت کشور به منظور کمک به صادرات غیرنفتی و وارد کردن فناوری و سرمایه خارجی هستیم به همین منظور هم در ساختار داخلی وزارت امور خارجه و هم در نظام داخلی کشور از طریق ایجاد ستاد هماهنگی اقتصاد مقاومتی، فعالیت کردیم، البته وزارت امور خارجه هنوز در ابتدای کار و فعالیت است.

وزیر امور خارجه در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: وزارت خارجه و سیاست خارجی باید به جای ایجاد هزینه، کمک‌کار توسعه و یار و یاور تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی کشور باشد، سابقه کار نشان داده که در این حوزه توانستیم شرایط را طوری طراحی کنیم که به جذب سرمایه‌گذاری در کشور انجام شود.

ظریف تصریح کرد: وزارت امور خارجه توانسته موانع را از مقابل پیشرفت کشور بردارد و این مسئله به عنوان دستاورد اولیه وزارت خارجه در این حوزه، مطرح است.

*دنیا برای همکاری اقتصادی با ایران صف کشیده است

وزیر امور خارجه با برشمردن آسیب‌شناسی وزارت امور خارجه در زمان تحویل گرفتن مسئولیت، گفت: همکاری با ایران در آن هنگام هزینه‌بردار بود اما امروز افتخارآفرین شده است و برای ورود به ایران صف کشیده‌اند.

وی با ذکر این نکته که به علت جنگ و تحریم‌های متعدد گرایش برای انتصاب سفرا بیشتر سیاسی و امنیتی بود، اظهار داشت: سعی کردیم در این چند سال این ملاک را به اقتصادی جلب کنیم.

ظریف به ضعف کارشناسی در وزارت امور خارجه اشاره کرد و گفت: در دانشگاه روابط بین‌الملل رشته دیپلماسی ایجاد کردیم و برای جذب کارشناس نیز به متخصصان اقتصادی اهمیت دادیم.

وی نگرانی سفرای کشور از متهم شدن به فساد اقتصادی را یادآور شد و افزود: برای وزارت خارجه حساسیت نسبت به فساد همکاران خود ضروری است و الان اعلام کردیم تا زمانی که با رعایت مصالح کشور در خدمت پیشرفت و پیگیری منافع ملی باشند نباید نگرانی از بابت متهم شدن به فساد اقتصادی داشته باشند و ما با هرگونه اتهام به آنان برخورد می‌کنیم.

وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه در جلسات خود با مسئولین اتاق بازرگانی اعلام کرده است که وزارت خارجه در حوزه‌های اقتصادی و کنسولی باید در خدمت مردم باشد، در ادامه تصریح کرد: مشکلات ساختاری وزارت خارجه از دیگر مسائل ماست.

وی در این باره به تغییر چند باره ساختار وزارت خارجه پس از انقلاب و زیان همیشگی بخش اقتصادی در نتیجه آن اشاره کرد و بیان داشت: جهت پیگیری هماهنگی میان بخش‌های وزارت خارجه، قائم مقام وزارت امور خارجه مسئولیت یافته است و خود من نیز همواره به جهت پیگیری منافع اقتصادی توجه داشته‌ام.

ظریف با اشاره به همراهی بیش از 60 بنگاه در سفر رئیس‌جمهور به آفریقا عمده محور مذاکرات در این سفر را موضوعات اقتصادی برشمرد و گفت: افزایش صادرات غیرنفتی، افزایش ورود سرمایه و فناوری کشور دستاوردی جدی در این اصل است.

وی به مسئولیت داشتن دستگاه‌های متعدد در حوزه روابط اقتصادی خارجی اشاره کرد و افزود: در جلسه‌ای با حضور‌ آقای جهانگیری و وزرای اقتصادی دولت و نیز رئیس بانک مرکزی مدل‌های مدیریت روابط اقتصادی خارجی در کشورهای مختلف مورد بحث قرار گرفت.

وزیر امور خارجه با تصریح بر این نکته که هنوز در داخل کشور دیدگاه مشترک در این زمینه نداریم، گفت: هنوز مشخص نیست آیا ما همانند کره جنوبی، ژاپن و استرالیا و فعالیت اقتصادی خارجی خود را در یک حوزه متمرکز کنیم و یک فرد متولی آن باشد یا اینکه نیاز داریم دستگاه‌های مختلف این کار را بکنند؛ تا زمانی که به این حد از اجماع در حد ملی به چنین اجماعی برسیم نیاز داریم تقویت ستاد هماهنگی روابط خارجی که در این دولت برای اولین بار تحت مدیریت قائم مقام وزارت خارجه تشکیل می‌شود را تقویت کنیم.

وی به ضرورت تبدیل این ستاد به شورای زیر نظر معاون اول رئیس‌جمهور اشاره کرد و ادامه داد: ان‌شاءالله هر چقدر پیش می‌رویم در جهت اهداف نماینده سؤال‌‌کننده حرکت خواهیم کرد.

ظریف سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را در خدمت پیشرفت و کارآفرینی و وارد کردن سرمایه و فناوری و صادرات خدمات فنی و مهندسی و کالاهای غیر نفتی عنوان کرد و گفت: در حد توان و مقدورات پیشرفت‌های بسیار خوبی حاصل شده است.

وزیر امور خارجه با تقدیر از مجلس به واسطه تصویب هماهنگی دستگاه‌های مختلف کشور در حوزه روابط اقتصادی خارجی با وزارت خارجه گفت: معتقدیم با همکاری همه دستگاه‌های کشور سیاست خارجی می‌تواند حافظ منافع آرمانی و اقتصادی کشور باشد.

*پورابراهیمی به طور مشروط از توضیحات ظریف قانع شد

نمایندگان در ادامه سؤال ملی محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان از محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

پورابراهیمی در این سؤال از ظریف پرسید: علت عدم فعالیت وزارت خارجه در عرصه دیپلماسی اقتصادی چیست؟

در این جلسه، پس از ارائه توضیحاتی از سوی وزیر امور خارجه و همچنین نماینده سؤال‌کننده، ظریف یادداشتی را به علی مطهری نایب رئیس دوم مجلس که در غیاب لاریجانی، اداره ساعتی از جلسه علنی را بر عهده داشت، تقدیم کرد.

در این یادداشت که علی مطهری آن را قرائت کرد، نوشته شده بود: وزارت امور خارجه آمادگی دارد دغدغه نمایندگان مجلس درباره موضوعات اقتصادی را رفع کند.

سپس پورابراهیمی اعلام کرد: اگر آقای ظریف برنامه تحولات ساختار اقتصادی را انجام و پس از گذشت 3 ماه گزارش آن را به مجلس شورای اسلامی و کمیسیون اقتصادی ارائه دهند، بنده هم اعلام می‌کنم که از توضیحات آقای ظریف قانع شدم.

در نهایت با موافقت وزیر امور خارجه با این درخواست رئیس کمیسیون اقتصادی، پورابراهیمی هم اعلام کرد که از توضیحات وی قانع شده است.

ظریف در پاسخ به سؤال کریمی‌قدوسی:

کسی جرأت ندارد به کارگزار سیاست خارجی ما توصیه بکند/گزارش وزارت خارجه درباره برجام منطبق بر تمامی واقعیت‌ها بود/ با بدعهدی آمریکا برخورد می‌شود

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در ادامه به سوالات جواد کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد پاسخ داد. 

وی درباره سوال اول که به تغییر امیر عبداللهیان اختصاص داشت گفت: در وزارت خارجه کمترین تغییر صورت گرفته است زیرا بنده همکارانم در این وزارتخانه را بزرگترین سرمایه کشور می‌دانم. 

وی اضافه کرد: وزارت خارجه به دلیل اینکه دستگاه سیاست داخلی نیست حق ندارد بر این حوزه وارد شود و تمامی همکاران بنده به این موضوع قائل هستند. 

ظریف با اشاره به اینکه آقای امیر عبداللهیان  قرار بود سفیر ایران در عمان شود خاطرنشان کرد: با خود ایشان هم صحبت شد و اقدامات لازم نیز صورت گرفت اما نهایتا ایشان به دلیل مشکلات خانوادگی تصمیم گرفت که به سفارت نرود. 

«این اظهارات توهین به وزارتخارجه نیست بلکه توهین به نظام است که گفته شود ما به دلیل فشار خارجی مسئولان را عوض می‌کنیم. 

وزیر امور خارجه حمایت از مقاومت را وظیفه دستگاه سیاست خارجه توصیف کرد. 

وی درباره بخش دیگری از سوال کریمی قدوسی که به هولوکاست اختصاص داشت اظهار داشت: بنده ضمن احترام به ‌آزادی بیان اعتقاد شخصی‌ام این است که این موضوع کمک به اسرائیل است، نه فلسطین.

وزیر امور خارجه با بیان  اینکه تمامی دوستانی که در حوزه فلسطین فعالند حرف بنده را تائید می‌کنند تصریح کرد: بنده اقدامی را محکوم نکردم و فقط گفتم شرکت نمی کنم و کماکان هم به این موضوع تاکید دارم؛ البته اقدام انجام شده به دولت ربطی ندارد و به بخش غیر دولتی مربوط است اما در مجموع عقیده من آن است که این قبیل اقدامات منافع اسرائیل را پیش خواهد برد. 

ظریف درباره گزارش وزارت خارجه از برجام نیز که مورد سوال نماینده مشهد بود گفت آنچه ما گزارش دادیم واقعیت است یعنی همه واقعیت.

وی با تاکید بر اینکه برجام حق هسته ای ایران را در دنیا تثبیت کرد خاطرنشان کرد: از برجام به بعد نه تنها شورای امنیت حق ما را به رسمیت می‌شناس بلکه از دیگر کشورها هم می خواهد که با ما همکاری کنند. 

«گزارش برجام باید شامل همه موارد باشد به همین دلیل وزارت خارجه با صداقت در 9 حوزه گزارش را تدوین کرد و هرچه واقعیت بود در آن ذکر شد؛ اگر بیمه ایران باز شده نباید به مردم بگوییم، اگر فروش نفت به قبل از تحریم بازگشته نباید مردم از آن اطلاع یافته و خوشحال شوند»

وزیر امور خارجه این سوال را مطرح کرد که آیا مردم نباید احساس کنند براساس تلاش خودشان و ایثارشان و حضورشان پای صندوق رای توانستند حربه تهدید را ناکارآمد کنند؟

وی اضافه کرد: مردم با ایستادگی شان طرف مقابل را پای میز مذاکره کشاندند و حقوقشان را گرفتند. 

وی با بیان اینکه حرف اصلی برجام حفظ دستاوردهای هسته‌ای و عزت کشور است تصریح کرد: در این گزارش ضمن پرداخت به موضوعات مربوط به بدعهدی‌ها و تعلل‌ها و اهمال‌ها هم پرداخته شده و راهکارهایی در کنار آن ارائه دادیم.

وزیر امور خارجه به تشکیل هیات نظارت بر برجام اشاره و تاکید کرد که دستگاه دیپلماسی با نظارت این هیات  اقدامات را انجام می‌دهد.

ظریف ابراز امیدواری کرد که با همکاری سایر دستگاههای نظام اهداف تعیین شده وزارت خارجه دنبال و در نهایت معیشت مردم بهبود یابد.

«امروز با بدعهدی آمریکا برخورد می‌شود و ما تنها با آن برخورد نمی‌کنیم بلکه دنیایی که با آمریکا علیه ما متعهد شده بودند امروز فشار می‌آورند و کار به جایی رسیده که کری مجبور شد بگوید ما به تعهداتمان عمل کردیم؛ امروز آمریکا مجبور است به دنیا پاسخ دهد که به چه میزان به تعهداتش پایبند بوده و این نتیجه مقاومت مردم بوده است.»

ظریف در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به سؤال کریمی‌قدوسی درباره علت تغییر امیرعبداللهیان، اظهار داشت: متأسفم وزیر خارجه‌ای که موظف است دستورات رهبری را اجرا کند، در صحن علنی مجلس به عنوان زمینه‌ساز تغییر سیاست خارجی در منطقه عنوان می‌شود. این حرف از هیچ کسی پذیرفته شده نیست، بهتر است برای ملاحظات زودگذر و کوچک سیاست داخلی وجهه ایران را در جهان خدشه‌دار نکنید، چه کسی جرأت دارد مقاومت اسلامی که سند افتخار این نظام و جمهوری اسلامی ایران است را خدشه‌دار کند؟

وی اضافه کرد: خوشحالم که مسئولان مقاومت از بنده تشکر می‌کنند، افتخار می‌کنم برادر بزرگوارم قاسم سلیمانی، برادر ارجمندم سید حسن نصرالله و همچنین برادر ارجمندم رمضان عبدالله هر روز در تماس با بنده، از سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران تشکر می‌کنند، سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران که مبتنی بر سیاست‌های مقام معظم رهبری و رهنمودها و میراث امام راحل است را زیر سوال نبرید، به خاطر منافع کوچک و کوته‌نظرانه داخلی اینگونه با وجهه انقلابی جمهوری اسلامی ایران بازی نکنید.

ظریف خطاب به کریمی‌قدوسی گفت: چه کسی از صحبت خصوصی آقای سرمدی با آقای امیرعبداللهیان به شما گزارش داده است؟ شما چگونه به خود جرأت می‌دهید که در صحن علنی مجلس خلاف بگویید؟ بنده که می‌دانم چه گذشته است، بنده برای حفظ احترام همکارانم سکوت می‌کنم و اجازه نخواهم داد هیچ یک از همکارانم در صحن مجلس مورد سؤال قرار گیرند.

وی تصریح کرد: هیچ‌گاه هیچ دستگاهی جرأت ندارد در مورد یک کارگزار سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران به ما توصیه‌ای بکند، بنده هیچ‌گاه چنین چیزی را اجازه نمی‌دهم، به شما (کریمی‌قدوسی) هم اجازه نمی‌دهم چنین تهمتی را به سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بزنید و اجازه دهید که دشمنان این کشور و انقلاب، جرأت پیدا کنند که این لاطائلات را بگویند.

وزیر امور خارجه تأکد کرد: امکان ندارد چنین حرفی از جمهوری اسلامی ایران صادر شود، امکان ندارد ما برای پیام دادن به این یا آن، نسبت به تغییر همکاران‌مان اقدام کنیم؛ سیاست خارجی ما بر اساس اصول انقلاب است، اصول انقلاب است که سیاست خارجی ما را توانمند ساخته تا در صحنه بین‌المللی حضور فعال پیدا کند؛ سیاست انقلابی ماست که این امکان را فراهم کرده که به عنوان یک قدرت نوظهور در جهان کنونی حضور پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه جهان کنونی، جهان مبارزه و تقابل ایده‌هاست، گفت: جهان کنونی، جهان قدرت معنایی است، قدرت معنایی ایران از باورها نسبت به مقاومت این مردم نشأت گرفته است، این باورها را خدشه‌دار نکنید و زیر سوال نبرید؛ این مردم ما، رهبری ما و نظام ما مبنای قدرت کشور ماست، این مبنای قدرت کشور را پاس بدارید.

ظریف همچنین توضیح داد: در بحث هسته‌ای نیز همین موضوع مبنای قدرت بود که توانست قدرت‌های بزرگ را وادار به پذیرش قدرت جمهوری اسلامی ایران کند، هر روز وزیر امور خارجه آمریکا در برابر موجی از انتقادات در آمریکا قرار دارد، پذیرش برجام برای آنان بسیار سخت بود و اجرای برجام برای آنان سخت است.

وی متذکر شد: این افتخار ملت ماست که حکومتی را که هر روز به این سو و آن سو می‌رفت و با کمال افتخار هزینه برای ارتباط با جمهوری اسلامی ترسیم می‌نمود، امروز ناگزیر است اعلام کند که من به دلیل تصمیمات گرفته‌شده در برجام تحریمی باقی نگذاشته‌ام؛ ما باید این موارد را به عنوان نقاط قوت نظام و نقاط قوت رهبری و نقاط قوت توانمندی کشور بشناسیم.

ظریف همچنین با تأکید بر اینکه ما اجازه نخواهیم داد که در هیچ حوزه‌ای هیچ یک از طرف‌های برجام از حدودشان تخطی کنند، گفت: ما با کمال قدرت و شجاعت در برابر زیاده‌خواهی‌ها ایستادگی می‌کنیم و اجازه زیاده‌خواهی هم نخواهیم داد، همانطور که در سخنرانی بنده شنیدید، تأکید کردیم که برجام فقط برای حل مسئله هسته‌ای بود، اگر روزی قرار باشد جمهویر اسلامی ایران راجع به سایر موضوعات با شما بحث کند، بدانید که خواسته‌ها، دیدگاه‌ها، دلایل، نکات مورد تأکید جمهوری اسلامی ایران و انتقادها از رفتار شما حتماً فراتر از حرفی است که شما می‌زنید، ولی ما این تصمیم را نگرفتیم و قصد نداریم در حوزه‌های دیگر وارد مذاکره شویم.

وزیر امور خارجه در پایان خطاب به 1+5 گفت: شما موظفید وظایفی را که در برجام پذیرفتید، اجرایی کنید، ما اینگونه با طرف مقابل صحبت می‌کنیم، چرا نشانی اشتباه به طرف مقابل می‌دهید، چرا ادعا می‌شود که طرف ایرانی در برابر حقوق ملت کوتاه می‌آید، هیچ‌گاه چنین نبوده و به یاری خدا هیچ‌گاه چنین نخواهد بود.

*کریمی قدوسی: اگر برجام علاج نشود آثار سوء آن طولانی‌مدت خواهد بود/مقابله به مثل در برابر نقض برجام راهکار کنونی ماست

جواد کریمی قدوسی در جریان سوال خود از وزیر امور خارجه در ادامه گفت: توافق برجام بخشی از یک طرح جامع بود و اگر آن را علاج نکنیم آثار سوء آن طولانی‌مدت است.

وی افزود:هدف تیم مذاکره‌‌کننده ما در برجام لغو همه تحریم‌ها در روز اجرای برجام بود و این کار در جهت حل مشکلات اقتصادی ملت انجام شد اما دشمنان ملت ایران نقشه‌های شوم دیگری مثل برجام دو و سه و 4 را در ذهن داشتند.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به گزارش‌ وزارت امور خارجه از روند اجرای برجام به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: در این گزارش‌ عمدتا بخش‌های برجام بازخوانی شده است که قبلا نیز عنوان شده بود و مردم می‌دانستند و انتظار این بود که موارد نقض عهد آمریکایی‌ها در این گزار‌ش‌ با شفافیت بیان شود.

کریمی قدوسی خاطرنشان کرد: تشدید تحریم‌ها بعد از اجرایی شدن برجام بر افراد، وضع قوانین جدید، آزاد نشدن دارایی‌ها، حل نشدن مشکل سوئیفت، حل نشدن مسائل بانکی و پولی و بسیاری از این مسائل مواردی بود که انتظار بود به مجلس گزارش داده شود و از مجلس استمداد خواسته شود تا وزارت امور خارجه را در این باره کمک کند.

وی افزود: راهبرد دشمن در این عرصه و زمان راهبرد مقابله با جبهه حق از دروازه برجام به زعم خودش بود. راهبرد دشمن از طراحی برجام خلق گوساله سامری در این عصر و زمان بود و جریان توحیدی و انقلابی موثر اسلامی ملت ایران را دچار انحراف کند و امید ملت ایران را از نگاه به درگاه الهی به دروازه دهکده جهانی که کدخدای آن شیطان بزرگ است معطوف سازد.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: راه‌حل نهایی ما دراین وضعیت اقدام مقابله به مثل در برابر نقض برجام و اجرای فرامین ولی امر مسلمین و اجرای قانون مجلس است و سرانجام اگر نقض کردند ملت ایران برجام را در روز موعود به آتش بکشند.

کریمی قدوسی خاطرنشان کرد:راهبرد نرمش قهرمانانه در مقابل راهبرد به زانو در آوردن انقلاب اسلامی است استراتژیست و قهرمان این میدان خالق این کلیدواژه بود که فرمود من دیپلمات نیستم و یک انقلابیم.

وی افزود: دشمن از دروازه برجام به دنبال تضعیف و گرفتن نفوذ کلان ولایت فقیه در داخل کشور و در سطح منطقه است و دیگر اینکه تضعیف تعطیل کردن جریان و فرهنگ مقاومت در منطقه را دنبال می‌کند و با اولویت حذف سپاه پاسداران و همچنین حذف حزب‌ الله در قالب برجام دو را مطرح کرد.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: دشمن همچنین به دنبال فراهم کردن مقدمات تغییرات راهبردی در بازنگری  بازنگری قوانین اساسی جمهوری اسلامی بود.

کریمی قدوسی خاطرنشان کرد: از فواید برجام می‌توان به تمام شدن دوران بهانه‌گیری برای این موضوع اشاره کرده که تا تحریم رفت کاری از پیش نمی‌رود. پایان دوران پرهزینه و خسته‌کننده مذاکرات، افزایش سطح بصیرت و آگاهی ملت در شناخت دقیق‌تر دشمن از دیگر دستاوردهای برجام است. 

وی افزود: در مقابل دستاوردهای فوق صنعت هسته‌ای ما در حد نمادین باقی ماند و تولیدات صنعت هسته‌ای ما متوقف شد.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آقای روحانی عنوان می‌کرد که باید برجام اجرا شود تا مشکلات مردم، آب مردم،اشتغال مردم، محیط زیست حل شود و آقای ظریف هم بارها عنوان کرد که اتحادیه اروپا کل تحریم‌های اقتصادی، مالی و پولی اتحادیه اروپا از روز اجرا لغو می‌شود. کل تحریم های ایالات متحده از روز اجرای برجام متوقف می‌شود.

کریمی قدوسی خاطرنشان کرد: آمریکا به شرکت‌ها و بانک‌ها می‌گوید با ایران کار کنید اما عملا 5 صفحه برای آنها اما و اگر می‌گذارند و این باعث شده تا برجام اجرا نشود و این باعث شده است که برجام اجرا نشود و این در حالی است که ملت ایران به تمام تعهدات خود در برجام عمل کرده است. 

کریمی قدوسی خاطرنشان کرد: چرا امروز شاهد هستیم که پس از اجرایی شدن برجام و انجام تعهدات از سوی ایران که مورد تایید آژانس نیز واقع شده همچنان مشکلات و معضلات ناشی از تحریم‌ها پیش روی ماست. در گام اول مذاکرات همه مشکلات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی را به تحریم‌های دشمن مرتبط دانستیم و توان ملی و قدرت فزاینده و وحدت ملی و آرمان‌های انقلاب اسلامی و تولید علم را نادیده گرفتیم و از همه امید خودمان را به دستان دشمن و وعده‌هایشیطان بزرگ بستیم که این عدم توجه به استحکام درونی نظام بود.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: عدم توجه به سازماندهی قدرتمند تیم مذاکره‌کننده از دیگر ایرادات بود و خطا بود که در بدو شروع مذاکرات تیم مذاکره‌کننده را ضعیف بستند. دشمن با یک تیم حداقل صد نفره و با پشتیبانی قوی وارد شد و تیم ایران با مسئولیت آقای ظریف ضعیف بود زیرا منطق آقای ظریف این بود که می‌گفت مسئولیت را به ما دادند. ما خودمان می‌دانیم که چه بکنیم.

کریمی قدوسی خاطرنشان کرد: با تذکراتی که داده شد چند نفر از متخصصان به تیم مذاکره‌کننده اضافه شد که متاسفانه دو نفر از آنها جاسوس و دوتابعیتی از آب درآ«دند. خطا بود که نفوذ اطلاعاتی در تیم مذاکره‌کننده علادر حفاظت از تیم مذاکره‌کننده باید ازنهادهای امینیت هماکری کاملا می‌کردند و از خطر  نفوذ سرویس‌های جاسوسی دشمن پرهیز می‌کردند. در جایی گفتند که ما توانستیم از افراد آنها نیز در تیممذاکره‌کننده استفاده کنیم.

وی افزود: نتیجه این شد که هرچه اینجا برای مواضع‌شان در مواجه شدن با دشمن طراحی می‌کردند قبل از اینکه پشت میز حاضر شوند شبکه نفوذ امثال جیسون رضاییان‌ها و دوری‌ها نقشه را به دشمن می‌دادند و آقای ظریف شما پشت میز مذاکره خلع سلاح می‌شدید.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: خطا بود آقای ظریف که روی لغو همه تحریم ها پافشاری نکردید که این موضوع مورد تاکید مقام معظم رهبری بود. لغو همه تحریم‌ها خط قرمز همه ملت ایران ولی امر مسلمین بود و شما می‌گفتید تحریم‌های اولیه سرجای خود باقی می‌ماند و آمریکا قبول نمی‌کند که تحریم‌های اولیه را لغو کند.

کریمی قدوسی خاطرنشان کرد: از موثرترین تحریم‌های اولیه تحریم دلار نسبت به آن معاملات پولی و اقتصادی ایران بود. آقای ظریف اصلا شما می‌دانستید که دارایی‌های صد میلیارد دلاری ایران در بانک‌های دنیا به دلار است و فروش نفت امروز هم با دلار انجام می‌شود. حال برجام اجرا شده و شما با علم به این ماجرا شاهدید که منابع مالی ملت ایران آزاد نشده است.

وی افزود: خطا بود که از خط قرمز مذاکرات که ملت و ولی امر مسلمین آن را مشخص کرده بودند تا هم بتوانیم مذاکره کنیم و هم منافع ملی خود را حفظ کنید عبور کردید و پس از عقب‌ نشینی از خطوط قرمز در کمیسیون امنیت ملی مجلس گفتید ما تپه‌هایی را گرفتیم اما نتوانستیم قله را بگیریم و برای مهندسی افکار اسم آن را جابه‌جایی خطوط قرمز گذاشتیم.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: از اکثر 12 خط قرمز تعیین‌شده در مذاکرات عبور شد. پس از اجرایی شدن برجام هم از اکثر 27 شرط ولی امر مسلمین مجلس و شورای عالی امنیت ملی دفاع نکردید و به آن پایبند نبودید.

کریمی قدوسی  خاطرنشان کرد: اشتباه بود که با دشمن قسم‌خورده اسلام و ملت ایران و انقلاب اسلامی با دیپلماسی لبخند نشستن روی ویلچر، قدم زدن کنار دریاچه و در یک جمله دیپلماسی تقابل با دشمن را به دیپلماسی تعامل با آن تبدیل کردید.

وی افزود: گفتند که ما برای کم کردن شر دشمن از سر ملت ایران با او از در مذاکره وارد شدیم نه برای پهن کردن فرش قرمز زیر پای آنان.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آقای ظریف اشتباه بود که می‌گفتید فرق است بین جریان موافق تواف قدر آمریکا کهدموکرات‌ها هستند و جریان مخالف که صهیونیست ها و جمهوری‌خواهان هستند. آقای ظریف اگر شما می‌توانستید پوست خودتان را از گوشت‌تان را و از گوشت‌تان را از ا ستاخوانتان جدا کنید می‌توانید دموکرات‌ها،‌ جمهوری خواه‌ها و جریان صهیونیسم جهان یو نتانیاهو را از هم جدا کنیم.

کریمی قدوسی خاطرنشان کرد: خط قرمز تمام جریانات سرمایه‌داری حفظ امنیت رژیم صهیونیستی اما شما در مذاکرات آنها را از هم تفکیک و منتقدان مذاکرات را در ایران در ردیف نتایناهو قرار می‌دادید.

وی افزود: آقای ظریف خطای راهبردی بود که به آمریکایی‌های که از ابتدای مذاکره جزو میز مذاکره نبودند و با خواهش و تمنا به میز مذاکره پیوستند.به آنها آنقدر میدان دادید که سرانجام مذاکره با 1+5 شد مذاکره یک به علاوه یک (ایران و آمریکا) و شما هم فرصت‌های بیشتر را به آنها دادید و سهم کمتری برای سایر اعضای 1+5 در نظر گرفتید.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در مذاکرات ملت ایران مقتدر را در جایگاه ملت یکه محتاج به توافق شده قراردادی،‌ پذیرفتید که اول ایران به تعهدات خود عمل کند و بعد دشمنش از خط قرمز توافق اجرای نظیر به نظیر تعهدات عبور کردید.

کریمی قدوسی خاطرنشان کرد: آنگاه که دشمن از شما خواست به قلب راکتور اراک را با بتن پر کنید اورانیوم غنی‌شده را تسلیم ما کنید باید متوجه می‌شدیم که دشمن می‌خواهد نقض عهد کند. پس باید همه پل‌ها را پشت سرتان خراب می‌کردید تا دشمن راضی شود. آقای ظریف این خطا بود که می‌گفتید همه چیز محرمانه است. ملت، نخبگان و نمایندگان مجلس را نامحرم فرض کردید و آمریکا و انگلیس و نتانیاهو را محرم دانستید. از ظرفیت دانشمندان، ایثارگران، رسانه‌های ارزشی که می‌خواستند شما را حمایت کنند و خطرات را به شما گوشزد کنند که به چاه مذاکرات با دشمن نیفتید، استفاده نکردید و به چاه افتادید.

وی افزود: اشتباه بود که راه رفته گذشته در مذاکرات را به فراموشی سپردید. از تجربه مذاکرات و توافقات گذشته درس و عبرت نگرفتید.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: خطا بود که بعد از اجرایی شدن برجام و انجام همه تعهدات ملت ایران در جلوی چشم جهانیان آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها نقض عهد بین داشتند و آقای ظریف شما فریاد برنیاوردید و براساس قواعد بین‌الملل و شروط مقام معظم رهبری و قوانین مجلس باید ضرب‌العجل تعیین می‌‌کردید که این کار را نکردید و از آمریکا این کار را نخواستید و سیاست خارجی شما این کشور را تشویق کرد تا دو میلیارد دلار از اموال ملت ایران را مصادره کند. 

کریمی قدوسی خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها 50 مورد را به تحریم‌ها در مورد اشخاص اضافه کردند حال آنکه شما موظف بودید در مقابل این مسائل مقاومتی کنید و در گزارش خود نیز آن را ذکر می‌کردید.

وی افزود: در حالی که دشمن نقض عهد کرده بود شما را به شوق آمدن هیات‌های تجاری و سیاسی سرگرم کرد و توانست اطلاعات وسیعی از نیازهای امروز ما را جمع‌آوری کند و عملا آمریکا به هیات‌های خارجی که به ایران سفر کرده‌اند اجازه نداده و نمی‌دهد که با ایران کار کند و اما و اگرهایی را برای شرکت‌های خارجی برای کار با ایران گذاشتند.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آنجا که در پیش‌نیاز برجام (ژنو 1) آمریکایی‌ها قول دادند که قطعه هواپیما بدهند، موتور هواپیما تعمیر کنند و تعهداتدیگری را انجا دهند اما در ازای آن ما تولید اورانیوم 20 درصد را متوقف کنیم. آنها به تعهدشان عمل نکردند. از 120 موتور هواپیمای قابل تعمیر از ژنو 1 تاکنون 12 موتور تعمیر شده با این نقض عهد چطور دوباره پذیرفتید در برجام شما به تعهد عمل کنید و طرف مقابل بعد از آن و چرا ضمانت کتبی نگرفتید.

کریمی قدوسی خاطر نشان کرد: اشتباه بود که بر لغو تحریم‌ها در نتیجه توافق پافشاری نکردید. باز چشم شما به دستکش مخملی روی پنجه شدنی دشمن پر شد. به وعده توخالی تعلیق تحریم‌ها دلخوش کردید و فریاد آمریکا که همه جا داد می‌زد ما ساختار تحریم‌ها را  حفظ خواهیم کرد و تحریم‌ها را تعلیق می‌کنیم و هر وقت اراده کنید آن را بازمی‌گردانیم دارایی‌های ایران را آزاد نمی‌کنیم را نشنیدید و خود را به تغافل زدید.

وی افزود: نمونه یک توافق خوب که در همین دوره اتفاق افتاد که در تاریخ دیپلماسی ایران و آمریکا بی‌سابقه بود توافقی بود که یک تیم انقلابی د استتکباری بدون اینکه مدالی بگیرد پشت میز مذاکره با آمریکا رفت و موفق شد با اقتدار حق ملت ایران را در قرارداد نظامی قبل از انقلاب که 200 میلیون دلار بود با فرق و سودش تا آخرین سنت به میزان یک میلیارد و 700 میلیون دلار و در حالی که پالت‌های دلار را آمریکایی‌ها طی هواپثیمای اقتصاید گذاشته بودند و در فرودگاه مهرآباد تهران تحویل دادند.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آمریکا در جریان مذاکرات 20 نفر از زندانیان و افراد تحت تعقیب را، زندانیان را آزاد و افراد تحت تعقیب را تعقیب نکند. و بانک سپه را از تحریم خارج کرد.

کریمی قدوسی اضافه کرد: تاز مانی که هواپیمای حاوی دلارها در تهران ننشست و اسنادی که در مورد آزادسازی زندانیان به امضای هیات حاکمه نرسیده بود به ایران تحویل داده نشد جیسون رضاییان آزاد نشد.

وی با بیان اینکه سه تصور از برجام برای ملت ما متصور است، افزود: اولین اینکه تیم مذاکره‌کننده ما در برجام و نقشه راه آنها ضعیف بود، در نتیجه کلاه سرمان رفت.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: دیگر اینکه تیم مذاکره‌کننده قوی بود و نقشه آن نیز درست بود، اما طرف مقابل قوی‌تر بود، نفوذی داشت و اتاق محاسبات ما را به دست گرفت و تیم ما را منحرف ساخت و لذا نخواست و نگرفت آنچه را که می‌توانست بخواهد و بگیرد.

کریم قدوسی خاطرنشان کرد: وضعیت سوم این است که تیم مذاکره‌کننده می‌دانست، می‌توانست ولی نخواست چون خیلی عجله کرد، به وعده دشمن خوش‌بین بود، ناامید و نگران برای اینکه در داخل حرفی برای گفتن نداشته باشد.

وی افزود: در مورد قطعنامه (2231) شورای امنیت که آقای ظریف از آن به عنوان دستاورد بزرگ یاد می‌کند، مواردی که در قطعنامه‌های قبلی برای تهدید و تحریم ایران بود، در این قطعنامه تجمیع شد و امروز به نام قطعنامه (2231) معروف است.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اگر اطاعت از ولی امر مسلمین به طور کامل و جامع انجام می‌شد امروز نمی‌آمدید بگویید ما رفتیم مذاکره کنیم که سایه شوم جنگ را از سر کشور دور کنیم و بگویید که ما به دنبال لغو تحریم‌ها نبودیم و به دنبال دور کردن سایه شوم جنگ بودیم.

کریم قدوسی خاطرنشان کرد: چرا باید فردی در این زمان بیاید و در ادامه تهدیدها و فشار قطعنامه (2231)، روی قدرت موشکی جمهوری اسلامی صحبت از محدود شدن قدرت موشکی جمهوری اسلامی و توان دفاعی ملت داشته باشد.

وی در پایان گفت: ملت ایران قدرت خود را محدود کرده است که تحریم‌ها لغو شود و ما امروز می‌خواهیم به دولت کمک کنیم که حق ملت را بگیرد و آقای ظریف این سزای ما نیست که شما در خانه ملت به ما توهین کنید.

*نمایندگان از پاسخ‌های ظریف قانع شدند

نمایندگان رسیدگی به 3 سوال جواد کریمی قدوسی از مجمدجواد ظریف وزیر خارجه وزیر خارجه را در دستور کار داشتند.

سوالات نماینده مشهد درباره گزارش قانونی وزارت امور خارجه در اجرای مفاد برجام، تغییر معاون عربی – آفریقایی وزارت امور خارجه و علت مخالفت آشکار وزیر امور خارجه در رسانه‌های غربی در مخالفت با برگزاری نمایشگاه افسانه هولوکاست بود.

نمایندگان پس از استماع نظرات نماینده مشهد و وزیر خارجه و پس از آنکه کریمی قدوسی اعلام کرد از پاسخ‌های ظریف قانع نشده، با 105 موافق، 135 رای مخلف و 9 رای ممتنع اعلام کردند که از پاسخ‌های ظریف قانع شده‌اند.

اطلاعیه اداره رفاه مجلس

کارت‌های مربوط به استفاده نمایندگان از امکانات ورزشی شهرداری درخواست سازمان تربیت بدنی مجلس بوده است

علی اصغر یوسف نژاد عضو هیأت رئیسه مجلس پیش از پایان نشست علنی پارلمان توضیحات اداره رفاه مجلس درباره تذکر چهارشنبه هفته گذشته علیرضا رحیمی نماینده تهران را قرائت کرد که به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

پیرو تذکر یکی از نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز چهارشنبه مورخ 7 مهرماه 1395 مبنی بر اهدای کارت های ورزشی از سوی شهرداری تهران به نمایندگان محترم، لازم است به اطلاع برسانیم طبق بررسی های انجام شده، کارت های مذکور طبق سنوات گذشته مبنی بر استفاده نمایندگان و کارکنان مجلس صرفا از امکانات مجموعه های ورزشی شهرداری تهران بوده و از طریق تعامل میان سازمان ورزشی شهرداری تهران و تربیت بدنی مجلس شورای اسلامی انجام پذیرفته است و موضوع مسبوق به سابقه بوده و امر تازه ای نیست و به هیچ وجه کارت های خاصی به نحوی که آقای رحیمی مطرح کردند، وجود نداشته است.

اعتراض نایب رئیس مجلس به برخورد تند ظریف با یکی از نمایندگان

مطهری: برخی کلمات تحقیر مجلس تلقی می‌شود/ ظریف: قصد توهین نداشتم عذرخواهی می‌کنم

علی مطهری نائب رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه نشست، پس از اظهارات وزیر امور خارجه و جواد کریمی قدوسی گفت: صحبت‌هایی از وزیر امور خارجه در صحن علنی مجلس مطرح شد که شاید تحقیر مجلس و نمایندگان تلقی می‌شود بنابراین کلماتی نباید به کار برده شود که از اقتدار مجلس کاسته شود.

وی اضافه کرد: جمله‌ای را وزیر امور خارجه مطرح کردند که برای حفظ احترام اجازه نخواهم داد که هیچ یک از همکارانم در صحن مجلس مورد سوال قرار گیرند اما هر نماینده‌ای آزاد است که در خصوص همه مسائل کشور اظهارنظر کند بنابراین ما این موارد را سهواللسان تلقی می‌کنیم و نمی‌گوییم که وزیر امور خارجه در این خصوص عمدی داشتند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در همین زمینه اظهار داشت: نیت نمایندگان در طرح سوال نیز نباید به گونه‌ای تلقی شود که فرد سوال کننده دارای نیت سیاسی است بنابراین هر نیتی که داشته باشد می‌تواند آزادانه حرف خود را مطرح کند.

مطهری ادامه داد: وزیر امور خارجه نیز یادداشتی را به هیأت رئیسه مجلس داد که اگر عرایض بنده را به دقت گوش کنید توهینی به نمایندگان نشده است اما اگر کسی برداشت توهین‌ دارد بنده عذرخواهی می‌کنم.

*نمایندگان استان قم برگزاری کنسرتی بر خلاف شئونات اسلامی و اخلاقی در این استان را محکوم کردند

علی لاریجانی، احمد امیرآبادی و مجتبی ذوالنوری نمایندگان استان قم در مجلس شورای اسلامی طی بیانیه ای نسبت به برگزاری کنسرتی بر خلاف شئونات اسلامی و اخلاقی در استان قم انتقاد کردند.

*طرح تشکیل وزارت محیط زیست و منابع طبیعی اعلام وصول شد

غلامرضا کاتب عضو هیأت رئیسه مجلس نیز پیش از پایان جلسه پارلمان موارد اعلام وصولی را قرائت کرد.

بر این اساس، طرح ادغام سازمان امور اراضی و منابع طبیعی با محیط زیست و تشکیل وزارت محیط زیست و منابع طبیعی اعلام وصول شد.

همچنین طرح واگذاری خدمات حمایتی به کمیته امداد و خدمات توانبخشی به سازمان بهزیستی به دلیل پس گرفتن امضای نمایندگان مسترد شد.

*پایان مذاکرات علنی صبح امروز مجلس/ نشست بعدی 13 مهرماه

نشست علنی صبح امروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اعلام علی مطهری نایب رئیس دوم پارلمان پایان یافت و جلسه بعدی رأس ساعت 8 صبح روز سه شنبه هفته جاری 13 مهرماه با دستور کار تعیین شده تشکیل می شود.

وکلای ملت در این جلسه، سوال 2 نفر از نمایندگان مجلس از ظریف وزیر امور خارجه را مورد بحث و بررسی قرار دادند.