۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۳

نگرانی سعودی ها از تصویب قانون جاستا

شورای وزیران عربستان در جلسه روز دوشنبه (امروز) که با حضور سلمان بن عبدالعزیز پادشاه این کشور برگزار شد، از تصویب قانون جاستا ابراز نگرانی کرد.
کد خبر : ۳۲۶۳۳۵
صراط: شورای وزیران عربستان در جلسه روز دوشنبه (امروز) که با حضور سلمان بن عبدالعزیز پادشاه این کشور برگزار شد، از تصویب قانون جاستا ابراز نگرانی کرد.

به گزارش فارس، شورای وزیران عربستان در جلسه روز دوشنبه (امروز) تصویب قانون جاستا در مجلس نمایندگان و سنای آمریکا را نگرانی بزرگی برای جامعه بین المللی توصیف کرد.

روزنامه «ریاض»، گزارش داد در بیانیه شورای وزیران عربستان آمده: امیدواریم عقلانیت باعث شود کنگره آمریکا اقدامات لازم را برای دوری از پیامدهای ناگوار احتمالی اجرای قانون جاستا، اتخاذ کند.

پیش از این نیز وزارت خارجه عربستان در واکنش به تصویب قانون ایجاد امکان تعقیب قضایی عوامل دولتی حوادث تروریستی گفته بود امید است کنگره آمریکا به گونه‌ای رفتار کند که عواقب وخیم احتمالی اجرای این قانون، گریبان مردم آمریکا را نگیرد.

طرح شکایت خانواده‌های قربانیان 11 سپتامبر از دولت عربستان سعودی تحت عنوان «جاستا» روز چهارشنبه 7 مهر ماه (28 سپتامبر)، بعد از رأی مثبت قانونگذاران هر دو مجلس سنا و مجلس نمایندگان آمریکا به لغو وتوی باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا به قانون تبدیل شد.

این قانون به دادگاه‌ها اجازه می‌دهد هنگام وقوع حمله تروریستی در داخل خاک آمریکا مصونیت قضایی حاکمیتی که دولت‌های خارجی بطور سنتی از آن برخوردار هستند را برای دولت یا دولت‌های مظنون به مشارکت در چنین حملاتی لغو کنند.

بر همین اساس شورای وزیران عربستان همچنین اعلام کرده مصونیت قضایی حاکمیتی صدها سال است که پایه روابط بین المللی را شکل داده و لغو آن می‌تواند بر همه کشورها از جمله ایالات متحده تأثیر منفی بگذارد.

شورای وزیران عربستان که با حضور «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه این کشور تشکیل جلسه داده بود همچنین انهدام ناوجنگی اماراتی در سواحل المخا در یمن را محکوم کرده است.

این کشور که خود عملیات نظامی علیه مردم یمن را رهبری می‌کند از درگیری‌های اخیر در حلب سوریه ابراز نگرانی کرد و از بیانیه اخیر شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو در خصوص سوریه استقبال کرد.