۲۱ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۷:۰۷

اختلاف در خاندان حاكم قطر

منابع خبری از بروز اختلاف در میان اعضای خاندان حاکم در قطر خبر دادند که این امر ممکن است قطر را در آینده آبستن محموعه ای از تحولات و تغییرات در ساختار حکومتي کند.
کد خبر : ۳۲۶۹۱

به گزارش صراط نیوز به نقل از  العالم، هفته نامه فلسطینی "المنار" به نقل از منابع آگاه خود در شهر دوحه پایتخت قطر نوشت: کشمکش شديدی در درون خاندان حاکم در قطر وجود داد که ممکن است این کشمکش، تحولات بزرگی را به همراه داشته باشد و باعث تغییری گسترده در ارکان حکومت قطر شود.

هفته نامه المنار فاش کرد: افسر آمريکايي مقيم قطر و مسئول ترسيم و هدايت سياست هاي مقامات اين کشور در گزارشي به دولت متبوعش بر خطر و عمق کشمکش شديدي که از دو هفته قبل در قطر شکل گرفته، تاکيد کرده است.

المنار به نقل از منابع آگاه خود افزود: امير قطر اقدامات "حمد بن جاسم" نخست وزير، را براي کنار گذاشتن امير از قدرت تحت کنترل دارد. طبق  اين پروژه نخست وزير قصد دارد با همکاري افراد موثر و متنفذي از خاندان حاکم و با حمايت برخي محافل و سرويس هاي آمريکايي وليعهد را پس از عزل امير - به بهانه بيماري-  بطور موقت جانشين وي کند و سپس او را برکنار و بن جاسم را روي کار آورد.

بر اساس اين گزارش، شماري از نزديکان نخست وزير زنداني و تعداد ديگري تحت اقامت اجباري قرار گرفته اند. محمد بن جاسم نيز تحت حفاظت يک سرويس آمريکايي ممنوع الخروج (از منزل) شده است.

المنار به نقل از منابع خود مي نويسد: "بندر بن سلطان" مسئول امنيت ملي عربستان، همراه با يک مسئول امنيتي آمريکايي براي بررسي اوضاع بحراني قطر در این کشور حضور دارد و بر اساس برخي اخبار ممکن است حمد بن جاسم در چارچوب حل کشمکش موجود، دوحه را به مقصد رياض ترک کند.

به نوشته المنار، کشمکش مزبور پس از بازگشت نخست وزير از پاريس نمايان شد. نخست وزير در پاريس نشست محرمانه اي را با مسئولان کشورهاي متعددي در چارچوب تداوم تحريک علیه نظام سوريه داشت.

برپایه این گزارش،حمد بن جاسم دو هفته است که در تلويزيون ظاهر نشده و گفته شده که مبتلا به بيماري سختي است. اين در حالي است که امير قطر در عرصه فعال است و وليعهد - پسر امير- شخصا دستوري را مبني بر افزايش حقوق کارمندان نظامي و غير نظامي کشور صادر کرده است.

المنار به نقل از منابع خود افزود: ممکن است نخست وزير و وزیر امور خارحه براي برکناري حمد آل ثاني امير قطر تلاش داشته است ميان فرزندان امير ( از مادران مختلف) شکاف ايجاد کند و سپس با توجه به تشويق هاي برخي طرف هاي منطقه اي و بين المللي حکومت را در اختيار گيرد.

برپایه این گزارش، پیشتر خبرهايي درباره حمله به کاروان امير قطر و کشته و زخمي شدن حدود 11 نفر از همراهانش منتشر شده بود. یکی از کشته شدگان یک آمریکایی تبار و از مشاوران امنیتی امیر قطر بوده است.

برچسب ها: قطر فلسطین