۱۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۱

2 اظهارنظر متناقض درباره آب سنگین

در ماه‌های اخیر بحث فروش آب سنگین ایران به خارج که گویا یکی از مفاد برجام است، حاشیه هایی را به همراه داشته است؛ منتقدان برجام معتقدند مشتری دولت برای خرید آب سنگین تنها دو کشور روسیه و آمریکا آن هم با قیمتی نازل هستند؛ امری که واکنش دولتی‌ها را در پی داشته است.
کد خبر : ۳۲۶۹۴۹
صراط: در جریان بیش از دو سال مذاکرات فشرده و پرحجم منتهی به انعقاد برجام، همواره یکی از موضوعات مورد مناقشه طرفین، بحث "آب سنگین" بوده است؛ ماده‌ای حیاتی در صنعت هسته‌ای که کارکردهای فراوانی بویژه در امر راه اندازی و فعالیت راکتورها دارد.

اظهارات متناقض درباره آب سنگین

پس از مطرح شدن فروش آب سنگین ایران که به نظر می رسد یکی از مفاد برجام است، تناقضاتی در بین اظهارات مسئولان کشورمان به چشم خورد؛ در ادامه به دو مورد از این تناقضات به صورت خلاصه اشاره می کنیم:

مشتریان آب سنگین ایران چه کشورهایی هستند؟

در شرایطی که متولیان پیگیری برجام در کشورمان و همچنین مسئولان سازمان انرژی اتمی از وجود بیش از دو مشتری برای خرید آب سنگین ایران خبر می دهند، رئیس کمیته هسته ای مجلس چنین اعتقادی ندارد و می گوید تنها دو کشور آمریکا و روسیه متقاضی آب سنگین ایران هستند.

عراقچی معاون حقوقی و امور بین‌الملل وزارت امور خارجه پنجم اردیبهشت ماه در جریان یک مصاحبه تلویزیونی با اشاره به قراداد منعقد شده میان ایران و آمریکا برای فروش 32 تن آب سنگین، گفت:« آمریکا مشتری اول خرید آب سنگین بود و روس‌ها و برخی کشورهای دیگر 1+5  هم خواهان مذاکره با ما در این زمینه هستند».

در همین رابطه کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان می‌گوید: بجز آمریکا و روسیه کشورهای دیگری هم خواهان آب سنگین ایران هستند؛ به ویژه بعد از آنکه این دو کشور مهم دنیا طالب آن شدند. 

کمالوندی همچنین درباره تقاضای کشورهای اروپایی از جمله فرانسه برای خرید آب سنگین ایران گفته است که "آنها هنوز تا حدودی سردرگمی دارند و نمی دانند چگونه شروع کنند چون یکسری مجوزات داخلی از مقامات خودشان می خواهند به همین علت به آنها مطرح کردیم که لازم است کمک کنید تا زودتر مجوزهای لازم داده شود تا مراودات داشته باشیم، به نظر می رسد این موارد به تدریج و در آینده ای نزدیک حل می‌شود".

اما برخلاف مسئولان دولتی، مجتبی ذوالنور رئیس کمیته هسته ای مجلس می‌گوید:"تاکنون فقط دوکشور آمریکا و روسیه از ما درخواست آب سنگین داشته‌اند ولی باید بازاریابی شود و ایران به عنوان تولید کننده و فروشنده آب سنگین در دنیا مطرح شود".

قیمت آب سنگین ایران

یکی دیگر از موضوعاتی که در ارتباط با آب سنگین، شاهد تناقض اظهارات مسئولان هستیم، بحث قیمت آب سنگین ما است؛ در شرایطی که مسئولان وزارت خارجه و سازمان انرژی اتمی تاکید دارند که آب سنگین را به قیمت متعارف جهانی به فروش می رسانیم اما منتقدان و برخی از نمایندگان مجلس چنین اعتقادی ندارند و می گویند ایران نسبت به قیمت جهانی با قیمت کمتری آب سنگین خود را به فروش می‌رساند.

در همین رابطه مجتبی ذوالنور رئیس کمیته هسته‌ای مجلس می‌گوید
، "ما آب سنگین را کمتر از قیمت جهانی فروخته ایم و تفاوت قیمت برای ما مهم نبوده است".

این اظهارات ذوالنور در شرایطی است که مسئولان دولتی بر فروش آب سنگین با قیمت متعادل جهانی تاکید دارند؛ در همین رابطه
کمالوندی طی مصاحبه‌ای گفت: ممکن است بعضی ها بگویند می شود آب سنگین را به قیمت بالاتری فروخت،‌ ما آماده ایم اگر کسی مشتری دارد که آب سنگین را با قیمت بالا می خرد به او آب سنگین بدهیم.

پیش‌تر نیز عراقچی وقتی با انتقاداتی نسبت به قیمت پایین آب سنگین به فروش رسیده مواجه شده بود، گفته بود:"من تاجر آب سنگین نیستم و خیلی برایم جالب است بعضی از دوستان در کشور روی قیمت‌های آب سنگین اینقدر تسلط دارند".