۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۴

درخشان: فوتبال ایران در این سطح می‌ماند

حمید درخشان گفت: فوتبال ایران در همینجا می‌ماند، ما در سال‌های گذشته تیم‌های عربی را خیلی راحت می‌بردیم اما الان چه در باشگاه‌ها و چه در سطح ملی داریم گرفتار می‌شویم و این نشان می‌دهد آنها در حال رشد هستند و ما در جا می‌زنیم.
کد خبر : ۳۲۷۰۸۰

صراط: حمید درخشان یکی از چهره‌های فوتبالی قرمزپوش کشورمان است که نام وی برای اکثر مردم ایران و بخصوص ورزشکاران آشناست.

حمید درخشان متولد بهمن 1337 است که در سن 17 سالگی به تیم پرسپولیس پیوست و در سال 59  برای اولین بار پیراهن تیم ملی را به تن کرد.

سفر درخشان به سنندج فرصتی شد تا با وی در خصوص وضعیت فوتبال کشورمان گفت‌وگویی داشته باشیم که در ادامه می‌خوانید.

درخشان اعتقاد دارد، که حدود 60 درصد در پیشرفت فوتبال کشور نقش داشته و بازکنانی را تربیت کرده است که هر کدام تا 80 بازی در ترکیب تیم ملی بوده‌اند.

وی می‌گوید، در فوتبال ما بیشتر به مریبان خارجی بها می‌دهند و امکانات بیشتری را در اختیار آنها قرار می‌دهند اما بیشترین موفقیت تیم ملی فوتبال ما، با مربیان داخلی بوده است.

شما به عنوان یک بازیکن فوتبال و یک مربی باسابقه در عرصه فوتبال کشورمان فعالیت داشتید و همه شما را به عنوان یک بازیکن شاخص پرسپولیسی می‌شناسند، سوال اول من در خصوص دربی آخر پرسپولیس و استقلال است که بازی آنها برای هواداران دو تیم رضایت‌بخش نبود و همه از نوع بازی ای که ارائه کردند و نتیجه مساوی بدون گل آن ناراحت بودند، تحلیل شما از این بازی چیست؟

بازی دربی همیشه یک بازی خاص است و خوب انتظار خود ما نسبت به این دربی این بود که پرسپولیس خیلی بهتر از این‌ها بازی کند و بتواند که سه امتیاز بازی را بگیرد اما من فکر می‌کنم که یک مقدار احتیاط در بازی پرسپولیس دیده شد به دلیل شرایطی که در جدول داشت، احساس می‌کنم که به آن یک امتیاز رضایت داد که در همان بالای جدول بماند و خیلی ریسک نکند و این از نظر من خیلی خوب نبود.

هم بازی خوبی را انجام نداد هم برای تماشاچی بازی دلچسبی نبود در مورد این بازی‌ها معمولا ـ البته این نظر شخصی من است چون تجربه چند بازی را داشته‌ام ـ اگر خیلی احتیاط بکنید نتیجه‌اش همین می‌شود که شما شاهدش بودید. خیلی بازی خوبی دیده نشد و در نهایت همان تساوی اتفاق افتاد، ولی به نظر من پرسپولیس شایستگی این را داشت که بتواند این بازی را با برتری به پایان برساند اما خوب یک مقدار احتیاط بیش از حد برای پرسپولیس موجب شد که نتیجه تساوی رقم بخورد.

دیدگاه کلی شما نسبت به وضعیت کنونی فوتبال کشورمان در قیاس با گذشته چیست و در چه جایگاهی قرار داریم؟

ما درست است که یک مقدار امکانات و تبلیغات فوتبالی‌مان زیاد شده است پرداختی‌های فوتبالیمان زیاد شده است، اما هنوز ما به پایه و آکادمی فوتبال خیلی کم توجهیم این خودش یکی از مهم‌ترین رکن‌های فوتبالی است که در هر مملکتی اگر توجه بیشتری شود مطمئنا توسعه و رشد ورزش بیشتر خواهد شد.

 متاسفانه در باشگاه ما خیلی توجه به تیم‌های پایه نمی‌شود و بیشترین توجه ما به تیم‌های بزرگسال است که متاسفانه این خوب نیست، ما اگر می‌خواهیم در فوتبال آسیا موفق‌تر باشیم در واقع باید آکادمی‌های باشگاه‌هایمان را راه‌اندازی بکنیم و آنجا سرمایه زیادی را بگذاریم تا بتوانیم که ورزش و به خصوص ورزش فوتبال را توسعه دهیم که در کشور ما استعدادهای زیادی وجود دارد.

اخیرا در یک برنامه ورزشی به عدم جوان‌گرایی در فوتبال انتقاد داشتید در این زمینه بیشتر توصیح می‌دهید...

دلیلش این است که سازندگی کمتر داریم استعدادهایی هستند که می‌آیند و می‌روند و دیده نمی‌شوند اگر ما آنها را مورد توجه قرار دهیم و به آنها خیلی بها دهیم به خصوص در باشگاه‌هایمان اگر مطمئن باشند که ما هر سال بازیکنان جدیدی را می‌توانیم به معرض نمایش بگذاریم به خصوص با این استعدادهایی که در کشور ما وجود دارد، متاسفانه در باشگاه‌ها که بزرگترین آنها پرسپولیس و استقلال هستند، در فصل که جابجایی می‌شود و نقل و انتقالات اتفاق می‌افتد هیچ خروجی از تیم‌های پایه به تیم‌های بزرگتر نیست. این ضعف فوتبال است این اشکال فوتبال است.

در واقع ما باید این را خیلی تقویت کنیم دنبال این نباشیم که برویم آماده بخریم بیاییم جایگزین کنیم، داشته‌های ما این است که ما زیرساخت‌هایمان را قوی کنیم، وقتی آنجا را قوی بکنیم شما مطمئن باشید که تیم جوانان و نوجوانان خوبی خواهیم داشت، تیم ملی امید خوبی خواهیم داشت و تیم ملی بزرگ. و باشگاه‌های خوب می‌تواند کمک بکند به این توسعه فوتبالمان.

اظهارنظرهای شما این سوال را در ذهن بوجود می‌آورد که آیا فوتبال ما به آن حد نرسیده است که مربیانی را تربیت کند تا تیم ملی فوتبال کشورمان را هدایت کنند که همیشه باید دست به دامان خارجی‌ها شویم..

چرا. من فکر می‌کنم که ما داریم و می‌توانیم که از آن‌ها استفاده کنیم، منتها تفاوتی که اینجا به وجود می‌آید این است که ما به مربی خارجی تمام امکانات را می‌دهیم ولی به مربی داخلی این امکانات را نمی‌دهیم و خواسته‌هایشان را اجابت نمی‌کنیم اما عکس قضیه در مربی خارجی صادق است. آن چیزی که برای مربیان خارجی همیشه مدنظر بوده امکانات و احتیاجاتی است که مربی خارجی داشته، برایش فراهم کردند و اما برای مربی داخلی این اتفاق نمی‌افتد اگر هم بیفتد با درصد خیلی پایینی است.

دلیل این موضوع چیست؟

دلیلش این است که ما خودمان باید به آنها توجه بیشتری کنیم متاسفانه ما شرایطی را داریم که همه چیز را می‌خواهیم با حداقل انجام دهیم، این اشکال بزرگ کار ما است ما باید مقداری نگاهمان را بزرگتر و بازتر بکنیم کمک بکنیم که بیشتر امکانات در اختیارمربیان داخلی بگذاریم و دستشان را باز بگذاریم تا آنان بتوانند موفقیت کسب کنند ما می‌بینیم بیشتر موفقیت‌هایمان هم باز با مربیان داخلی بوده است نه با مربیان خارجی.

این را باید فدراسیون فوتبال ما توجه بیشتری بکنند امکانات بیشتری برای مربیان داخلی داشته باشند و کمک بکنند مربیان داخلی را بخصوص در موقعی که انتصاب می‌کنند به خواسته‌های او اهمیت بدهند.

در صحبت‌هایتان به استعدادیابی و راه‌اندازی آکادمی‌ها اشاره داشتید، مگر در باشگاه‌های فوتبال ما به پایه توجه نمی‌شود؟

متاسفانه نه در باشگاه پرسپولیس و نه در باشگاه استقلال آکادمی نداریم و در خیلی از باشگاه‌های دیگر. بلکه در معدود باشگاه‌هایمان دارند.

ما اگر در مرحله اول سخت‌افزار باشگاه‌هایمان را توسعه دهیم شما مطمئن باشید که درآن زمینه موفقیت‌های زیادی کسب خواهیم کرد وقتی شما یک راننده خوب مسابقه هستید اگر ماشین خوب نداشته باشید، مطمئنا در رسیدن به قهرمانی حتما با مشکل مواجه می‌شوید، پس برای موفقیت، پایه و آکادمی قوی فوتبال با مدرسین قوی در باشگاه‌ها لازم است و به اعتقاد من باشگاه‌های بزرگ همین باشگاه‌های خودمان باید از مربیان بزرگی برای آکادمی خود استفاده کنند با حقوق و مزایای عالی، که همه بیایند و در آنجا کار کنند همه نگاهشان به تیم برتر نباشد با حقوق و مزایای خوب. خدمت کنند به پایه‌های فوتبال ما و بازیکن‌های خوبی تحویل تیم‌های بزرگتر دهند.

با این وضعیتی که از فوتبال کشورمان تشریح کردید، چه آینده‌ای را برای این ورزش پرمخاطب متصور هستید؟

ما در همینجا خواهیم ماند. شما مطمئن باشید، اگر در خاطرتان باشد ما در سال‌های گذشته تیم‌های عربی را خیلی راحت می‌بردیم، الان داریم گرفتار می‌شویم چه در باشگاه و یا در سطح ملی، خوب این نشان می‌دهد آنها در حال رشد هستند ما درجا هستیم، نه درجا، خیلی خیلی کند حرکت می‌کنیم ما باید سریع‌تر از رقیبانمان حرکت کنیم، چرا؟ برای اینکه ما پتانسیل خوب را داریم اما امکانات اولیه را نداریم.

از دیدگاه شما، علت پیشرفت کند و لاکپشتی فوتبال در کشورمان چیست؟

یکی از دلایل مهمش سخت‌افزاری ما است که خیلی خیلی ناچیز و کم است برای این کار ما باید این را خیلی بیشتر از این توسعه دهیم و بتوانیم که این سخت‌افزاری را در اختیار کسانی قرار دهیم که این علم را دارند و می‌توانند رشد دهند و این پیشرفت را سریع‌تر جلو ببرند .

آقای درخشان یک فوتبالیست و یک مربی شناخته شده در کشور است، خودتان به عنوان یکی از شاخصه‌های فوتبال ما، تا چه اندازه در پیشرفت فوتبال کشور ایفای نقش کرده‌اید؟

من فکر می‌کنم تا حدودی. اگر نگویم 100 درصد، حداقل 60 درصد نقش داشته‌ام. از زمانی که مسوولیت تیم ملی نوجوانان را داشتم و بازیکنانی که تربیت کردم کمک کردم که همان جوانان آمدند، هر کدامشان حدود 70 تا 80 بازی در تیم ملی بوده‌اند و در خدمت باشگاه‌ها در سطح بالای کشوری قرار گرفته‌اند.

اگر از شما بخواهند در عرصه فوتبال نقشی داشته باشید، آیا قبول خواهید کرد که 60 درصد نقش خود در پیشرفت فوتبالمان را که به آن اشاره کردید، به عدد 100 برسانید؟

100 درصد. ما دیگر آلوده و عاشق این کاریم و دوست داریم که این کار توسعه بیشتری پیدا کند و رشد بیشتری بکند، تیم ملی را در جام جهانی در دوره‌های بالاتری ببینیم این‌ها همه نهایت تلاش و کوشش ما است برای فوتبال کشورمان.

از قبول این گفت‌وگو با ما تشکر می‌کنم.

بنده هم از شما و رسانه‌تان سپاسگزارم و آرزوی پیشرفت روزافزون فوتبال کشورمان را دارم.