۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۳

هر ۳۰ ثانیه پای یک بیمار قطع می‌شود

دبیر علمی بخش بالینی کنگره بین المللی و سومین کنگره ملی زخم و ترمیم بافت گفت: زخم‌ها به دلیل افزایش مرگ و میر و هزینه‌های بالای درمانی برای دولت‌ها معضل جهانی هستند و متاسفانه در بیماران دیابتی هر ۳۰ ثانیه یک بیمار پای خود را از دست می‌دهد.
کد خبر : ۳۲۷۳۸۷
صراط: دبیر علمی بخش بالینی کنگره بین المللی و سومین کنگره ملی زخم و ترمیم بافت گفت: زخم‌ها به دلیل افزایش مرگ و میر و هزینه‌های بالای درمانی برای دولت‌ها معضل جهانی هستند و متاسفانه در بیماران دیابتی هر ۳۰ ثانیه یک بیمار پای خود را از دست می‌دهد.

به گزارش تسنیم، دکتر سید مهدی طبایی - رئیس کنگره بین المللی و سومین کنگره ملی زخم و ترمیم بافت در نشست خبری این کنگره هدف این نشست را اعلام رسمی آغاز به کار کنگره بیان کرد و ضمن توضیحاتی در خصوص اهداف و نحوه برگزاری از استقبال چشمگیر جامعه علمی و دانشگاهی کشور از این کنگره خبر داد.

طبایی با اشاره به اینکه این کنگره از 5 تا 7 آبان در سالن دکتر غرضی بیمارستان میلاد برگزار می‌شود، ادامه داد: حوزه زخم و ترمیم بافت در علوم پزشکی کشور بسیار مهم است و در دنیا با چالشی بزرگ به نام زخم‌های مزمن روبه‌رو هستیم که تلاش جامعه جهانی برای حل این معضل ستودنی است.

وی با بیان اینکه مردم دنیا و اقشار مختلف جامعه ما نیز دچار این معضل هستند، گفت: متاسفانه در سالیان اخیر به این حوزه هم از نظر سیاست‌گذاری و هم از نظر درمان توجه کمی شده است. البته جهاد دانشگاهی علوم پزشکی به کمک دانشگاه علوم پزشکی تهران چند سالی است که در این حوزه فعالیت می‌کنند تا بتوانند توجه مسئولان را به این حوزه جلب کرده و الگویی عملی را برای بیماران فراهم کنند.

رئیس نخستین کنگره بین‌المللی و سومین کنگره زخم و ترمیم بافت ادامه داد: زخم‌های مزمن زخم‌هایی هستند که مدت طولانی از شروع آنها گذشته اما بنا به دلایلی بهبود نمی‌یابند که ایجاد این زخم‌ها علل مختلفی دارد؛ شایع‌ترین علل آن ها بیماریهای عروقی، دیابت، تغذیه و داروها و... هستند. براساس دیتاهای جهانی تخمین می‌زنیم که در ایران، 600 تا 700 هزار مبتلا در این حوزه داریم، اما متاسفانه با این تعداد مبتلا هنوز مرکز جامعی که بتواند در آن به این بیماران خدمت‌دهی کرده و خدمات تشخیصی، درمانی و بازتوانی را ارائه دهیم، نداریم. البته جهاد دانشگاهی درصدد است که این الگو را در کشور پیاده کند.

وی با بیان اینکه از برگزاری این کنگره دو هدف را دنبال می‌کنیم، ادامه داد: نخستین هدف ما این است که این کنگره بین المللی برای تضارب آرای علمی در حوزه زخم و ترمیم بافت که موضوعی بین‌رشته‌ای است، باشد و بتوانیم آخرین دستاوردهای این حوزه را ارائه کنیم. دومین هدف‌مان نیز جلب توجه سیاست‌گذاران عرصه سلامت چه در حوزه قانون‌گذاری چه در حوزه اجرا به این مسئله است.

رئیس اولین کنگره بین‌المللی و سومین کنگره زخم و ترمیم بافت زخم‌های مزمن را کشنده دانست و گفت: یکی از علل ایجاد زخم‌های مزمن دیابت است که اکنون دارد به صورت یک سونامی کشور را در برمی‌گیرد. باید بدانیم که زخم‌های دیابتی تا 45 درصد مرگ و میر به دنبال دارد و این موضوع توجه بیشتر مسئولان را می‌طلبد.

در ادامه نشست دکتر فاتح دبیر اجرایی کنگره با بیان این نکته که برگزاری کنگره امسال تفاوتی ساختاری با دو کنگره گذشته دارد، گفت: سومین کنگره زخم و ترمیم بافت به صورت بین المللی و در دو بخش علوم پایه و علوم بالینی برگزار می‌شود.

وی افزود: مرکز تحقیقات لیزر در پزشکی جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی تهران برگزار کننده اصلی کنگره سالانه زخم و ترمیم بافت بوده و در سومین دوره از برگزاری آن جهاد دانشگاهی علوم پزشکی مشهد و جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی و نیز دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران، دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تهران و گروه پوست دانشگاه علوم پزشکی ایران وهمچنین جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، وزارت ورزش و جوانان، شرکت فنآوری بن یاخته‌های رویان و پژوهشکده گیاهان دارویی در بخش‌های علمی و اجرایی همکاری خواهند داشت.

هر 30 ثانیه یک بیمار پای خود را از دست می‌دهد

در ادامه دکتر منصوری دبیر علمی بخش بالینی کنگره ضمن مثبت ارزیابی کردن تعداد مقالات رسیده و بیان اینکه این حجم از مقالات نشان از استقبال جامعه علمی کشور از این کنگره دارد، تعداد مقالات رسیده را در حدود 300 عنوان، تعداد پذیرفته شده آنها را جهت ارائه به صورت شفاهی نود عنوان و تعداد مقالات پذیرفته شده برای ارائه به صورت پوستر را 50 عنوان اعلام کرد.

وی با تاکید بر رشد سن جمعیت جهان اظهار داشت: تا سال 2030 عمر متوسط جمعیت جهان 75 سال خواهد بود که با توجه به این مسئله، شیوع زخم‌های فشاری با توجه به افزایش سن در افراد پیش بینی می‌شود. زخم‌ها به دلیل افزایش مرگ و میر و هزینه‌های بالای درمانی برای دولت‌ها معضل جهانی هستند.

منصوری تصریح کرد: متاسفانه در بیماران دیابتی هر 30 ثانیه یک بیمار پای خود را از دست می‌دهد. امروزه طب در حال بازگشت به طبیعت است به این معنا که ما می‌توانیم از چیزهایی که در طبیعت وجود دارد برای ترمیم بافت و زخم‌ها کمک بگیریم. رسالت این کنگره استفاده از علوم پایه در کنار علوم بالینی است، در بسیاری از کشورهای پیشرفته در کنار علوم بالینی، آزمایشگاه‌های علوم پایه وجود دارد که یکی از اهداف این کنگره رفع این خلا در علوم بالینی است.

بررسی و درمان زخم‌های معنوی و روانی

در این زمینه دکتر جمالی زواره - دبیر بخش علوم پایه کنگره نیز این کنگره را ابتکاری از طرف جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران معرفی کرد و بررسی و درمان زخم‌های معنوی و روانی موجود در جامعه را یکی از اهداف مهم این کنگره دانست.

حضور 5 کشور خارجی در کنگره زخم ایران

همچنین دکتر بشردوست تجلی در ادامه، محورهای سومین کنگره را در دو بخش بالینی و علوم پایه بیان کرد و از سخنرانان خارجی مدعو در این کنگره نام برد. این سخنرانان از کشورهای ترکیه، آمریکا، سوئد، کانادا و پاکستان خواهند بود که در این کنگره مقاله‌هایی را در پنل‌های مختلفی ارائه خواهند کرد.

بشردوست بیان کرد: هدف از طراحی این کنگره ارائه و استفاده از معتبرترین و بهترین روش‌های درمانی در حوزه زخم و ترمیم بافت است.

وی در ادامه افزود: جهاد دانشگاهی شروع کننده این مسیر است و امیدواریم به وسیله این کنگره بهترین راهکار ها در رابطه با این معضل ارائه و سلامت جامعه را به بهترین نحو کنترل کنیم، همچنین با پرورش این ایده به طور عملی در جامعه مورد استفاده قرار گیرد.

بهره گیری از استعداد و توانمندی‌های نخبگان در عرصه ترمیم زخم‌های مزمن

همچنین دکتر اسماعیلی جاوید ضمن تأیید گفته‌های دیگر دبیران یکی از مهمترین پیام‌های سومین کنگره را بهره گیری از استعداد و توانمندی‌های نخبگان و علاقه مندان در جامعه دانشجویی و پژوهشیِ علوم پایه در زمینه‌های پزشکی به ویژه عرصه ترمیم زخم‌های مزمن برشمرد و از فقدان این ارتباط میان دو حوزه علوم پایه و علوم پزشکی ابراز تأسف کرد و عمده ترین دلیل آن را جدایی وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری از وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی کشور دانست.