۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۰۱:۲۹

می‌دانید یاس کجاست و چه می‌کند؟

کد خبر : ۳۲۷۴۵۵
صراط: گاهی نگاه‌مان به دوردست است، حواس‌مان به کنار دست‌مان نیست و خیال می‌کنیم اتفاق‌های بد سراغ دیگران می‌روند و به قولی «مرگ برای همسایه است»! درحالی که اگر فقط کمی افق دیدمان را تغییر دهیم، خودمان را جمع و جور کرده و مهربانی را پیشه کنیم خواهیم فهمید که در چند قدمی ما هم دستانی وجود دارد که سخت محتاج گرمای دست دیگری ست.
نگاهش پر از خواهش اما محجوب ودلی پر از درد اما تودار است و خلاصه بیماری هست که هم دلش از درد گرفته و هم فکر و ذکرش از گرفتاری و نداری نگران است و تنها یک حرکت کافی ست تا قطعه‌ای از این پازل کنارهم چیده و دلی شاد، تنی سالم و خانواده‌ای امیدوار و کانونی گرم شود و کافی ست تا تو هم همراه شوی، حرکت کنیم و موجی بیافرینیم که همه نگرانی‌ها و دل آشوب‌هایی که این روزها خواب و خوراک را از همسایه و همشهری و هموطن ما ربوده است را بشوئیم و به جایش لبخند بیافرینیم، مهر بپرورانیم و سلامتی بکاریم.

 به گزارش ایسنا، قبلا کم و بیش در مورد انجمن خیریه حمایت از بیماران مبتلا به سرطان یاس کرمان شنیده و نوشته بودم و این بار هم در ابتدا قرار بود فقط دقایقی میهمان اعضای این انجمن شوم اما وقتی در جلسه آنها حاضر شدم همه چیز با جلسه‌های دیگر متفاوت بود، همه اعضا پزشک، دندانپزشک و مهندس و همگی داوطلبانه به عضویت یاس درآمده بودند تا گوشه‌ای از دردهای بیماران و خانواده‌های آنها را مرهم باشند، از امکانات لازم می‌گفتند، از نگرانی‌هایی که در مورد بیماران وجوددارد و... خلاصه از همه چیز حرف می‌زدند به جز خواسته‌ها و نیازهای شخصی.

اینجا به خوبی معلوم بود که همه ایده‌ها و مشکلاتی که مطرح می‌شود از روی دلسوزی و نوع‌دوستی است، چهره‌های جوان‌تر در کنار افراد باتجربه‌تر از  انجمن یاس گفتند و از خواسته‌ها، خواهش‌ها و نیاز ها، اما حرفی از یأس نبود! و زیباتر از همه صحبت‌های دندانپزشک جوانی بودکه انگیزه‌اش از کمک به یاس را به جا آوردن شکرانه سلامتی، کار و رشته خود بیان کرد، بالاخره همین فضا باعث شد تا راغب شوم کمی بیشتر از یاس و اتفاقات آن بدانم.

دکتر"برومند" از سال 51 دندانپزشک کرمان است، او نخستین مدیر درمان تامین اجتماعی استان و قائم مقام مدیر درمان در خدمات درمانی وقت استان بوده و به دلیل تجاربی که داشته دو ماهی می‌شود که هیات مدیره انجمن یاس وی را به مدیرعاملی این انجمن برگزیده است، او می گوید: همه کسانی که اینجا کار می‌کنند واقعا عاشق هستند چراکه حاضرند به خاطر بیماران سرطانی هر کاری که از دست‌شان بر می‌آید انجام دهند.

وی با اشاره به این‌که هدف اصلی انجمن پیشگیری، درمان و رفاه بیماران است اما از آنجاکه هزینه‌های درمان بسیار سنگین است اولویت نخست را مساله درمان قرار داده‌ایم زیرا دولت هم به تنهایی از عهده این همه کار برنمی‌آید، افزود: انجمن با کمک عده‌ای خیر و علاقمند چرخ خود را می‌چرخاند اما این کافی نیست، چون هزینه‌های درمان خیلی زیاد است و بیماری که مراجعه می‌کند در ابتدا توسط انجمن بررسی شده و به میزان نیاز وی به او کمک می‌شود، در نتیجه ما اکنون نمی‌توانیم به طور 100 درصدی به بیماران کمک کنیم، به علاوه حدود 2600 بیمار سرطانی تحت پوشش این انجمن قرار دارند که هزینه‌های کودکان سرطانی را محک پرداخت می‌کند و هزینه همه بیماران بزرگسال را انجمن یاس تامین می‌کند.

یاس همسایه همه شهروندان

مدیرعامل انجمن خیریه یاس گفت: متاسفانه در حال حاضر سرطان سینه در بانوان شایع است، به طوریکه از 2600 بیمار 600 نفر را بانوانی که دچار این بیماری هستند تشکیل می‌دهند و باید بر روی مساله پیشگیری فوق‌العاده کار شود، هم‌چنین خیرین بزرگی در کرمان یاری‌گر ما هستند که صمیمانه از آنها قدردانی کرده و باز هم از مردم خیَر تقاضا می‌کنیم در روزهای ماه محرم و صفر که نذری‌های بسیار زیادی داده می‌شود، نذرهایی نیز به انجمن تعلق گیرد تا بتوانیم خدمت بیشتری به بیماران نیازمند بکنیم، ضمن این‌که در مذهب ما سفارش شده کسی که می‌خواهد به حج برود باید همسایه چپ و راستش را دریابد یعنی ابتدا به نیاز آنها رسیدگی کند و سپس این فریضه را انجام دهد، از این رو انجمن یاس همسایه همه مردم و حتی خانه آنهاست و اگر از سوی همه مردم درصدی کمک شود یک محک دیگر در کشور خواهیم داشت.

وی در ادامه با اشاره به این‌که متاسفانه اکنون مردم قدری نسبت به خیریه‌ها بدبین شده‌اند، تاکید کرد: ما قول می‌دهیم که هر فصل صورت هزینه‌ای که به انجمن داده شده است را دقیقا به افراد بدهیم تا خیال‌شان راحت شود که پول آنها درچه جایی وبه چه صورت خرج شده است.

برومند ادامه داد: متوسط هزینه یک بیمار سرطانی حداقل در ماه یک میلیون تومان است، البته بستگی به نوع بیماری هم دارد و در برخی موارد هزینه‌های دارویی به 15 میلیون تومان هم می‌رسد که بسیار سنگین است و اگر بیمار قادر به خرید دارو نباشد بقیه روند درمان بیهوده خواهد شد، بنابراین این افراد و خانواده‌های آنها در مضیقه مالی قرار می‌گیرند و بعضا شیرازه خانواده آنها از هم می‌پاشد، از سوی دیگر بعضی‌ها تا نام سرطان را می‌شنوند گمان می‌کنند فرد مبتلا بزودی خواهد مُرد! در حالی که چنین چیزی نیست و علم امروز این مساله را کاملا نفی می‌کند و خوشبختانه در انجمن یاس نیز نزدیک به 100 نفر کاملا سلامتی خود را به دست آورده‌اند و فقط تحت کنترل متخصصین قرار دارند بنابراین خیَرین کمک کنند از پول آنها حتما جان افرادی نجات داده می‌شود.

مدیرعامل انجمن خیریه یاس خاطرنشان کرد: در بین بیماران یاس نوجوانی وجود دارد که قهرمان المپیک ریاضی در داخل و خارج از کشور شده است، اما به سرطان مبتلا شده واکنون تحت درمان است و خوشحال هستیم که این فرد را یاس همراهی می‌کند، چرا که اگر این مرکز و کمک‌های مردمی وجود نداشت شاید این نوجوان نابغه هم اکنون در میان ما نبود.

باز شدن گره‌های بزرگ با کمک‌های کوچک

دکتر"علیرضا عبدی" مسوول واحد دندانپزشکی انجمن یاس هم به خبرنگار ایسنا گفت: هرکسی در رشته خود می‌تواند داوطلب خوبی برای کمک به یاس باشد، ما نانوای داوطلب داریم تا پزشک داوطلب و هر کس در حد توان خود یاری‌گر بیماران سرطانی و انجمن است.

عبدی با اشاره به این‌که سرطان به موقعیت، دین، شخصیت، شناسنامه و هویت افراد نگاه نمی‌کند بلکه در وجود همه رخنه می‌کند و مشکل عام است، اظهار کرد: در حال حاضر 10 نفر دندانپزشک به صورت داوطلب ساعاتی از روز را به درمان خانواده‌های افراد بیمار اختصاص می‌دهند و با بهترین کیفیت این کارها انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: انجمن یاس فارغ از تمام پیرایه‌های جناحی و سیاسی و با عشق ناب ایجاد شده و تاکنون پیش رفته است، البته ما اکنون در روند فعالیت خود یک بازنگری کرده و تصمیم گرفته‌ایم نخستین هدف‌مان شناساندن این انجمن به شهر و جامعه خودمان باشد بنابراین کسی که می‌خواهد ما را بشناسد ابتدا باید سرطان و سرطانی را بشناسد.

عبدی گفت: کرمان نخستین پرورشگاه ایران را داشته است، یا مرحوم صنعتی و ارجمند کارهای بسیار بزرگی برای این شهر انجام داده‌اند و مطمئنا باز هم می‌توان مانند گذشته کارهای کم نظیری در این خطه انجام داد، گاهی کمک افراد معمولی می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد یعنی ما حتما به افراد ثروتمند نیاز نداریم بلکه قطره قطره‌های کمک مردم می‌تواند به دریای بیکرانی تبدیل شود که موجی از مهر را به دنبال خود بیاورد و هر نوع کمکی در هر اندازه برای ما محترم است، همه می‌توانند به شکرانه سلامتی خود دست یاس را به گرمی بفشارند.

مسوول واحد دندانپزشکی انجمن یاس یادآور شد: باید فرهنگ‌سازی شود تا مردم به جای خرج‌های اضافه مراسم‌های خود از جمله سبدهای گل آنچنانی و... این هزینه‌ها را به سوی نیاز افراد جامعه هدایت کنند که اگر این اتفاق رخ دهد، گره‌های بزرگی گشوده خواهد شد و در این میان سرطان یکی از بحران‌هایی است که ما از آن غافل شده‌ایم و اکنون که هوا، غذا، محیط زیست و همه چیز ما آلوده است، این پدیده در حال گرفتن جان عزیزان‌مان است، مثلا می‌توانیم به دوستان‌مان بگوییم به جای هدیه تولد فیش واریزی به خیریه را به ما هدیه دهند، این کار هم به نفع بیماران سرطانی است و قطعا هم موجب احساس رضایت در افراد می‌شود.

عبدی تاکید کرد: گاهی صحنه‌هایی را می بینیم که واقعا دردناک است، مثلا پدری هزینه رفت و آمد از شهرستان به مرکز استان و عیادت از فرزند سرطانی‌اش را ندارد، وظیفه همه ما در این شرایط این است که در حد توان خودمان کمک کنیم، باید تلویزیون ما هر شب یک زیرنویس در رابطه با سرطان پخش کند تا مردم آگاه شوند چراکه خطر در کمین همه خانواده‌ها و همه افراد جامعه است، اما متاسفانه رسانه ملی ما هم غافل است.

همراه با یاس از عاشورا تا اربعین

وی گفت: ما دنبال داوطلب هستیم و به همه اقشار و اصناف جامعه نیاز داریم مثلا به گرافیست، پزشک، هنرمند، خبرنگار، ورزشکار، استاد دانشگاه و.... احتیاج داریم و می‌خواهیم امسال سال یاس باشد، یعنی از پیش دبستانی تا افراد سالمند آموزش ببینند و بدانند، ما با پیشگیری و آگاه سازی می‌توانیم بسیاری از هزینه‌ها را کاهش دهیم، پس چرا انجام نمی‌دهیم؟! سه سال پیش پیشنهاد کردم از عاشورا تا اربعین تنها یک‌سوم هزینه‌های نذری به انجمن یاس تعلق گیرد(و ما هم ریز صورت هزینه‌ها را به افراد برمی‌گردانیم تا درجریان جزئیات قرار گیرند) و قطعاً امام حسین و اهل بیت علیهم السلام هم راضی خواهند بود، ما به افراد محتاج کمک کنیم و یک دستگاه رادیوتراپی در شهرمان داشته باشیم تا بیماران سرطانی رنج سفر به اقصی نقاط کشور را متحمل نشوند و حتی می‌توانیم استان‌های دیگر را هم پوشش دهیم، ضمن این‌که این دستگاه در ماه 200 تا 300 میلیون تومان را می‌تواند به انجمن تزریق کند تا بخشی از داروهای بیماران تامین شود.

عبدی با بیان این‌که هزینه دستگاه رادیوتراپی 10 تا 12 میلیارد تومان است تاکید کرد: افراد بزرگوار صاحب نام زیادی در استان کرمان پرورش یافته‌اند که هنوز هم دل‌شان برای این خطه می‌تپد و می‌توانند خود و یا حتی افراد دیگری را با نام خدا، پدر، مادر و یا هر کس دیگری که بخواهند به ما وصل کنند که بتوانیم بهتر به خانواده‌های بیماران سرطانی کمک کنیم، من به سردار حاج قاسم سلیمانی ارادت دارم و مطئنم که اگر ایشان افرادی را معرفی کنند قطعا قوت قلبی برای یاس خواهد بود.

وی با اشاره به این‌که ما هم‌چنان به پول و نیروی انسانی نیاز جدی داریم، خاطرنشان کرد: به علاوه زمینی در خیابان چمران واقع شده است که برای ساخت آن به حدود سه میلیارد تومان پول نیاز داریم تا مرکزی شامل رادیوتراپی، اتاق‌های مدرن و تمیز، اتاق‌های ویژه، گروه درمانی و... داشته باشیم تا حداقل بیماران سرطانی غیر از درد بیماری رنج دیگری را متحمل نشوند.

به گزارش ایسنا؛ شماره حساب 1010 بانک تجارت به نام انجمن خیریه حمایت از بیماران مبتلا به سرطان یاس کرمان قابل پرداخت در کلیه شعب ایران و شماره حساب 6556556 بانک اقتصاد نوین در اختیار مردم است تا کمک‌های نقدی خود را به حساب این انجمن واریز کنند، هم‌چنین دفتر مرکزی یاس واقع در ضلع شرقی بلوار 22 بهمن، جنب کلانتری 15 آماده دریافت کمک‌های غیرنقدی مردم است.


برچسب ها: پاس صراط