۲۳ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۶

ثبت‌نام زودهنگام حج منع‌قانونی داردیا نه؟!

مسئولان سازمان حج و زیارت در حالی عنوان می‌کنند که ثبت نام زودهنگام حج عمره در بانکهای عامل غیرقانونی است که مسئولان بانکی مطرح می‌کنند که منع قانونی در این زمینه وجود ندارد.
کد خبر : ۳۲۸۹۳
به گزارش خبرنگار مهر، در سالهای اخیر به جز سال گذشته بانک ملی از متقاضیان حج عمره ثبت نام به عمل آورده است. سال گذشته بانک ملت این وظیفه را بر عهده داشت. براساس تفاهم میان سازمان حج و دو بانک ملی و ملت، ثبت نام برای حج عمره از تاریخ 24 شهریورماه جاری به مدت یکماه صورت می گیرد.

یعنی امسال برای اولین بار هر دو بانک ملی و ملت کار ثبت نام از متقاضیان حج عمره را بر عهده گرفته اند و براین اساس رقابتی بین آنها ایجاد شده که همین امر منجر به طرح موضوع ثبت نام زودهنگام از متقاضیان حج عمره شده است.

البته مسئولان سازمان حج نسبت به آغاز ثبت نام زود هنگام متقاضیان حج عمره انتقاداتی را مطرح کردند، اما نظام بانکی دلایل و  پاسخهایی را نسبت به این موضوع مطرح می کند، البته ناگفته نماند که هیچ قانونی بانکها را نسبت به ثبت نام زود هنگام حج عمره منع نکرده است.

یکی از مهمترین دلایل بانکها در اینکه امسال ثبت نام حج عمره زودتر از موعد مقرر انجام می شود، بحث رقابتی است که بین آنها وجود دارد، دو بانک ملی و ملت برای اینکه سهم بیشتری از بازار را کسب کنند، ثبت نام زود هنگام را آغاز کردند، البته آنها جلوگیری از ازدحام و شلوغی را از دیگر دلایل برای ثبت نام زود هنگام مطرح می کنند.

مسئولان سازمان حج و زیارت عنوان می کنند که ثبت نام زودهنگام در بانکهای عامل غیرقانونی است اما مسئولان بانکی مطرح می کنند که منع قانونی در این زمینه وجود ندارد.

یکی از مسئولان بانک ملی در پاسخ به این سئوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه با این اقدام بانکها این شائبه ایجاد شده است که قصد دو بانک ملی و ملت از ثبت نام زود هنگام، استفاده از منابعی است که برای مدت زمانی در بانک باقی می ماند، عنوان کرد: بانکها حق دارند از این منابع استفاده کنند و این کار بر خلاف موازین بانکی نیست.

وی افزود: درست است که در تفاهم نامه تاریخ 24 شهریور ماه قید شده است اما از سوی هیچ دستگاهی بانکها در جذب منابع مردم برای ثبت نام منع نشده اند.

اعتراض به این عمکرد بانکها زمانی وقت می گیرد که موضوع آغاز ثبت نام پیش از اطلاع رسانی مطرح شده باشد، بانک ملت قبل از اینکه اطلاع رسانی در این مورد صادر کند، در برخی از شعب شهرستانها کار ثبت نام از متقاضیان حج عمره را آغاز کرده بود.

بانکها مطرح می کنند که اگر بخواهند دقیقا بر اساس آنچه که در تفاهم نامه آمده است عمل کنند، بخشی از زمان را از دست می دهند و دچار مشکلاتی می شوند و یا حتی ممکن است به دلیل مسئله رقابت بخشی از بازار را از دست بدهند.

پس از این بانک ملی اعلام کرده بود که ثبت نام حج عمره از تاریخ 24 شهریور ماه به صورت حضوری و اینترنتی در این بانک آغاز می‌شود، ثبت نام حضوری از طریق تمامی 3500 شعبه بانک ملی ایران صورت خواهد گرفت.

این بانک اعلام کرده بود، براساس اعلام سازمان حج و زیارت هزینه ثبت نام حج عمره برای افراد بالای 10 سال، مبلغ 800 هزار تومان و برای افراد زیر 10 سال، مبلغ 600 هزار تومان  می باشد، همچنین زمان پایان ثبت نام نیز توسط سازمان مذکور اعلام خواهد شد.

بانک ملت هم از ثبت نام اینترنتی از تاریخ 24 شهریور ماه خبرداده و برای اجرایی شدن این طرح هم یک سامانه الکترونیکی راه اندازی کرده است. علاوه بر آن این بانک با ارسال پیامک از متقاضیان دعوت بعمل آورده است.

براساس اطلاعیه این بانک متقاضیان اعزام به عمره مفرده می توانند با در دست داشتن اصل و کپی کارت ملی و شناسنامه به تمامی دو هزار و 697 شعبه و باجه های بانک ملت در سراسر کشور مراجعه و برای اعزام به این سفر معنوی ثبت نام کنند.

 

برچسب ها: حج عمره بانکها