۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۶

برنده سونامی استعفا کیست؟

در نگاه اول شاید به نظر برسد این سونامی دولت را با زلزله ای رو به رو کرده و در روزهای پایانی کار دولت می تواند مسیر حرکت روحانی و مردانش را با چالش روبه رو کند. اما این تنها نگاهی نیست که می توان به این جنبش تحول‌خواه در پاستور داشت. کنار هم قرار دادن تکه های پازل برنده واقعی این استعفای اجباری و برکناری های اختیاری را هویدا می کند.
کد خبر : ۳۲۸۹۵۰
صراط: سایت جمهوریت نوشت: جنبش استعفا در پاستور در روزهایی که چه دلخواه و چه اجبار فضای دولت زیر سایه مسائل انتخاباتی است پیام های زیادی را دارد. در نگاه اول شاید به نظر برسد این سونامی دولت را با زلزله ای رو به رو کرده و در روزهای پایانی کار دولت می تواند مسیر حرکت روحانی و مردانش را با چالش روبه رو کند.اما این تنها نگاهی نیست که می توان به این جنبش تحول‌خواه در پاستور داشت. کنار هم قرار دادن تکه های پازل برنده واقعی این استعفای اجباری و برکناری های اختیاری را هویدا می کند.

جنتی ، او که آغازگر بود
علی جنتی نخستین کسی بود که پرچم استعفا را به دست وی دادند. بعد از مراسم گرامی داشت هفته دفاع مقدس در اداره ارشاد قم و نقل روایاتی مبنی بر اینکه استعفای جنتی و تصمیم دولت برای استعفای وی با توجه به موضوعاتی همچون برگزاری کنسرت ها و حواشی برنامه در اداره ارشاد قم ، این ذهنیت در رسانه ها و افکار عمومی قوت گرفت که موضوع اختلاف در ارتباط با برگزاری کنسرت و رویکردهای فرهنگی و هنری وزیر و دولت است. مجتبی ذوالنوری،  نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با جمهوریت با رد این مسائل و حواشی تاکید دارد که موضوع استعفای آقای جنتی به پیش از برگزاری مراسم اداره ارشاد قم بر می گردد و از اساس آقای وزیر و رییس جمهور در این خصوص اختلاف نظری ندارند.

با استعفای جنتی ، حسن روحانی دو پیام را با دو مخاطب مختلف ارسال می کند. نخست به روحانیون و علما که از رویکردهای فرهنگی وزارت ارشاد گلایه دارد ، پالس مثبتی ارائه می کند که رییس جمهور برای نظرات آن ها اهمیت قائل است. گروه دوم اهالی فرهنگ هستند که روحانی با توجه به نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری 96 تاکید می کند که دستش تحت فشار  ، کوتاه است و خرمای مطالبات آن ها بر نخیل.

فانی، بازی سه سر برد برای رییس جمهور
عملکرد فانی در وزارت اموزش و پروش بی تعارف نفد و گلایه فرهنگیان را در پی داشته است. حسن روحانی به خوبی از اهمیت رای فرهنگیان و تاثیر نگاه و نظر آنان بر دیگر اقشار جامعه مطلع است از این حیث که در سه حالت موضوع فانی پیش می رود. نخست برکناری که با این کار دولت دل فرهنگیان را به دست آورده و نشان می دهد که رییس جمهور است که برای نظر فرهنگیان ارزش قائل است.

در حالت ابقا در شرایطی که استیضاح منجر به برکناری وزیر شود علاوه بر دست یافتن به مورد فوق ، رییس جمهور در جاده ای قرار می گیرد که مجلس وزیرش را در روزهای پایانی دولت استیضاح و برکنار کرد.

در صورت رای اعتماد مجدد مجلس به فانی بعد از استیضاح وی ، این "مجلس " است که وزیری را که فرهنگیان از وی ناراضی هستند ابقا کرد نه دولت و نه "رییس جمهور".

گودرزی ؛ بماند؟ برود؟
محمود گودرزی از ابتدای کار در وزارت ورزش و جوانان عملکرد ضعیفی داشت. غیرقابل انکار است که ادبیات نادرست وی بعد از ماجرای المپیک و پاراالمپیک نارضایتی ها از وی را شدت بخشید و اهالی ورزش نیز نقدهای جدی به نحوه مدیریت دارند. از این حیث جامعه مخاطب در این مورد یعنی ورزشکاران مانند فرهنگیان جامعه ای هستند که می توانند در تعیین رییس جمهور بعدی نقش ایفا کنند. بنابراین برکناری وی نیز نکته مثبتی برای دولت تلقی می شود.
این تغییرات با وجود مشکلاتی در عرصه صنعت و معدن و اقتصاد اما کم هزینه ترین و پرسود ترین تغییرات برای دولت تلقی می شود.