۰۶ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۸

غرضی: دست دولت ها باید از جیب فقرا کوتاه شود

وزیر پست و تلگراف و تلفن دولت سازندگی، با تاکید بر اینکه افشای اموال وزرا قانونی است،گفت: دولت یازدهم همانند دولت نهم و دهم بدون درآمد هزینه کرده بنابراین خیلی گرفتار شده است.
کد خبر : ۳۳۰۳۱۸
صراط: وزیر پست و تلگراف و تلفن دولت سازندگی، با تاکید بر اینکه افشای اموال وزرا قانونی است،گفت: دولت یازدهم همانند دولت نهم و دهم بدون درآمد هزینه کرده بنابراین خیلی گرفتار شده است.

به گزارش بازارنیوز، با بیان اینکه دولت روحانی قابل مقایسه با دولت آقای هاشمی رفسنجانی و خاتمی نیست، می گوید: در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ تمام تلاش مردم این بود که از شر دولت قبلی نجات پیدا کنند، اما از نظر شاخص های کلان اقتصادی دولت آقای روحانی خیلی گرفتار شده است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲، در خصوص تک نرخی شدن ارز، تصریح می کند: باتوجه به اینکه دولت بیش از درآمد خود هزینه می کند، بنابراین احتمال افزایش قیمت دلار در بازار بسیار زیاد است، مگر اینکه قیمت هر بشکه نفت از ۴۰ دلار به ۸۰ یا ۱۰۰ دلار برسد.

وزیر پست و تلگراف و تلفن دولت سازندگی، می افزاید: شفاف سازی اموال وزرا و سایر مسئولان در هیچ یک از کشورهای دنیا قانونی نیست و فقط در نظام جمهوری اسلامی ایران شفاف سازی اموال وزرا قانونی است.

با او درباره این موضوع و موضوعاتی چون افزایش حقوق کارکنان دولت متناسب با نرخ تورم به گفت‌و‌گو نشستیم که ماحصل آن بدین شرح است:

تمام تلاش مردم نجات از شر دولت قبلی بود/دولت بدهکار است

شرایط اقتصادی و سیاسی دولت یازدهم چه تفاوتی با دولت های گذشته کرده است؟

از بعد سیاسی دولت یازدهم را می توان با دولت نهم و دهم مقایسه کرد، اما نمی توان با دولت آقای خاتمی و هاشمی رفسنجانی مقایسه نمود، زیرا در سال ۹۲ جامعه می خواست برای رسیدن به آرامش نسبی یک شری را دفع کند به همین دلیل در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ تمام تلاش مردم این بود که از شر دولت قبلی نجات پیدا کنند.

از نظر شاخص های کلان اقتصادی دولت یازدهم خیلی گرفتار شده به طوری که حجم نقدینگی از دو برابر هم بیشتر شده است. مهمترین دستاورد دولت یازدهم بر روی کاغذ کاهش نرخ تورم است، اما خود دولتمردان هم اعلام کرده اند که جامعه کاهش نرخ تورم را احساس نمی کند، متاسفانه دولت یازدهم همانند دولت نهم و دهم بدون درآمد هزینه کرده و هم اکنون بدهکار شده است.

دولت گذشته بیش از درآمد خود هزینه کرد، بنابراین نتوانست نرخ ارز را تثبیت کند به همین دلیل از ذخایر ارزی استفاده کرده و به صورت ناگهانی دلار هزار تومانی را به ۳ هزار تومان رساند، امیدوارم این عملکرد در دولت آقای روحانی اتفاق نیافتد، اما نسبت به پایداری نرخ ارز خیلی خوشبین نیستم.

دولت می خواهد تا پایان سال جاری یا بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ ارز را تک نرخی کند، یکسان سازی نرخ ارز را چطور ارزیابی می کنید؟

امیدوارم موفق باشند، اما با هزینه هایی که پیش روی دولت وجود دارد عملکرد بسیار سختی است، مگر اینکه قیمت هر بشکه نفت از ۴۰ دلار به ۸۰ یا ۱۰۰ دلار برسد.

معمولا دولت ها برای بدست آوردن رضایت مردم بیش از درآمد خود هزینه می کنند، به عنوان مثال دولت های آقای موسوی، هاشمی رفسنجانی، خاتمی و احمدی نژاد بیش از درآمد خود هزینه کردند که این امر باعث افزایش نرخ ارز در این دولت ها شد، بنابراین اگر قرار است در دولت یازدهم نرخ ارز دولتی و آزاد ۳۶۰۰ تومان شود بدون شک تورم بر روی نرخ مواد غذایی تاثیر بسیار منفی خواهد گذاشت.

دلار گران می شود

یعنی دلار با تک نرخی کردن ارز گران می شود؟

دولت بیش از درآمد خود هزینه می کند، بنابراین احتمال افزایش قیمت دلار در بازار بسیار زیاد است.

دست دولت باید از جیب فقرا کوتاه شود/شعار ابزاری است برای بدست آوردن قدرت سیاسی

تاکنون تمام دولت ها براساس شعارهای انتخاباتی خود به بانک ها و بخش خصوصی بدهکار شده اند که این امر باعث افزایش حجم نقدینگی در کشور شده است، به نظر شما چرا بیشتر دولت‌ها شعار زده هستند و دولت آینده باید چگونه عمل کند؟

معمولا کاندیدای ریاست جمهوری در زمان انتخابات وعده هایی می دهند که مورد نیاز مردم است، اما در تحقق شعار و انجام وعده های خود موفق نخواهند بود.

شعار ابزاری است فقط برای بدست آوردن قدرت سیاسی که به هیچ عنوان پایدار نمی ماند، بنابراین اگر دولت آینده روش های دولت های قبلی را در پیش گیرد همانند آن دولت ها گرفتار خواهد شد.

در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ دو شعار داشتم اول اینکه روش های اداره کشور باید تغییر کند و دوم اینکه دست دولت از جیب فقرا باید کوتاه شود.

دولت نباید بیش از درآمد خود هزینه کند به عبارتی باید صبر کند تا زمانی که درآمد داشته باشد آنگاه اقدام به هزینه کند، به طوری که اگر دولت درآمد نداشت باید به مردم و کارکنان خود بگوید که در حال حاضر درآمدی ندارم. 
درآمد ۴۰۰ دلاری کارگران به ۱۵۰ دلار رسید

افزایش حقوق کارکنان دولت متناسب با نرخ تورم راچگونه ارزیابی می کنید؟ آیا این افزایش حقوق کارمندان بیشتر جنبه سیاسی در زمان انتخابات ندارد؟

در دولت گذشته دستمزد کارگران ۴۰۰ هزار تومان بود و هر دلار هم هزار تومان قیمت داشت، اما وقتی که دلار هزار تومانی ۳ هزار و ۵۰۰ تومان شد، کارگران کماکان ۴۰۰ هزار تومان دستمزد دریافت می کردند، یعنی درآمد ۴۰۰ دلاری کارگران به ۱۵۰ دلار رسید. هم اکنون کارگران از میزان دستمزد خود راضی نیستند.

اگر دولت بتواند درآمد و هزینه های خود را تثبیت کند، افزایش حقوق کارکنان اثر مثبتی خواهد داشت، اما به دلیل اینکه هزینه های جاری دولت بیش از درآمدهای آن است و در حال حاضر دولت درآمد قابل توجهی ندارد، بنابراین افزایش حقوق کارکنان دولتی تورم زا خواهد بود.

بحث فیش های حقوقی نامتعارف سیاسی شده است

درخصوص تغییر ساختار و روش های اداره کشور به عنوان مثال بحث فیش های حقوقی نجومی توضیح دهید؟

بحث فیش های حقوقی نامتعارف سیاسی شده است به طوری که به هیج عنوان در رابطه با حقوق مردم صحبتی نمی شود. در حال حاضر فضای سیاسی کشور دو قطبی شده به طوری که مخالفان دولت از عملکرد دولت انتقاد می کنند و دولت هم عملکرد دولت قبلی را زیر سوال می برد و در نهایت هم صورت مسئله پاک می شود بدون آنکه موضوع اصلی حل شود.

براساس مصوبه اخیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، افشای فهرست اموال مسئولان، همسر و فرزندانشان جرم محسوب می شود، به نظر شما شفاف سازی اموال مسئولان چه میزان در راستای مبارزه با فساد و جلب اعتماد مردم ضرورت دارد؟
براساس قانون اساسی اموال وزرا باید شفاف سازی شود، اما در خصوص شفاف سازی اموال مسئولان دولتی و همسر و فرزندانشان مصوبه ای وجود ندارد.

با توجه به اینکه تعداد مسئولان بیشمار است، بنابراین احتمال دارد که مجمع تشخیص مصلحت نظام طرح رسیدگی به اموال و دارایی مسئولان نظام را برای بررسی بیشتر به کمیسیون های مربوطه ارجاع داده باشد، اما براساس قانون اساسی نظام اسلامی تا زمانی که شخص در دستگاه دولتی مشغول به کار است نباید به اموال وی اضافه شود.

افشای اموال مسئولان، همسر و فرزندان آنها خواست عمومی تمام مردم جهان است، اما شفاف سازی اموال وزرا و سایر مسئولان در هیچ یک از کشورهای دنیا قانونی نیست و فقط در نظام جمهوری اسلامی ایران شفاف سازی اموال وزرا قانونی است، به عنوان مثال درخصوص ریاست جمهوری آمریکا فقط بحث پرداخت مالیات نامزدهای انتخاباتی بررسی می شود.

برچسب ها: غرضی دولت وزرا صراط
نظرات بینندگان
محمد نصیری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۳ - ۰۶ آبان ۱۳۹۵
۰
۰
همه باهم دست در جیب فقرا و مردم کنید و سهم خودتان را بردارید ولی آسایش زندگی ما را سلب نکنید.