۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۴

سئوال جالب ایرانی ها از روزنامه نگار چینی

رییس دفتر تهران روزنامه ون هویی با حضور در بخش بین الملل نمایشگاه مطبوعات، رابطه ایران و چین را دارای قدمتی هزار ساله عنوان و خاطرنشان کرد: مردم چین هم اکنون با تاریخ و ویژگی های مهم کشور ایران در دوران معاصر از جمله جنگ و تمدن دیرینه آن آشنا هستند.
کد خبر : ۳۳۱۸۶۱
صراط: رییس دفتر تهران روزنامه ون هویی با حضور در بخش بین الملل نمایشگاه مطبوعات، رابطه ایران و چین را دارای قدمتی هزار ساله عنوان و خاطرنشان کرد: مردم چین هم اکنون با تاریخ و ویژگی های مهم کشور ایران در دوران معاصر از جمله جنگ و تمدن دیرینه آن آشنا هستند.

به گزارش ایسنا، نشست نقش رسانه ها در توسعه روابط جمهوری اسلامی و چین با حضور هوآسون رییس دفتر تهران روزنامه ون هویی در بخش بین الملل نمایشگاه برگزار شد.

وی در ادامه گفت: اعتماد بین ایران و چین وجود داشته و در حوزه اقتصادی، هشت سال چین شریک تجاری ایران بود و در حوزه فرهنگی نیز تبادل فرهنگی خوبی برقرار بوده و لازم است یادآوری کنم که تاریخچه روابط این و چین هزاران ساله است و هر دو کشور قدرت‌های سیاسی هستند.

رییس دفتر روزنامه ون هویی چین در بین صحبت های خود به شخصیت های چینی چون بروسلی و جکی چانگ اشاه کرد و ادامه داد: از سال ۲۰۰۸ خیلی ها از من می پرسیدند که جومونگ را می‌شناسی و متوجه شدم در زمان پخش سریال کره‌ای خیابان‌ها خلوت می‌شود و یک‌بار در تهران راننده تاکسی را دیدم که عجله داشت برای رفتن به خانه و دیدن سریال کره‌ای در حالی که فرهنگ قابل انتقال کره به اندازه سریال هم عمیق نیست.

هوآسون در مورد کالاهای بی کیفیت چینی توضیحاتی داد و گفت: به عبارتی هر چقدر پول می‌دهید آش می خورید و هم اکنون با هوشمند سازی تولیدات چین، سطح تولیدات را ارتقاء دادیم و این رابطه تجاری باعث شده که چینی ها تاریخ و تمدن ایران را بشناسند و هم اکنون قدمت جاده ابریشم و قالی پرنده سلیمان در داستان ها و حتی جنگ با عراق را می دانند.

وی به جمعیت بالای کشور چین اشاره کرد و ادامه داد: از نظر چین مردم ایران مرموز هستند نه به معنای مثبت و آنها حتی به سطحی گسترده شناخت خود را از ایران بالا می‌برند و با روی کار آمدن آقای روحانی دیدارهای عالی رتبه و روابط راهبردی توسعه یافته است.

رییس دفتر روزنامه ون هویی همچنین اظهار کرد: به عنوان یک خبرنگار چینی خوشحالم شاهد رشد مبادلات ایران و چین هستم و رسانه‌ها در این موقعیت می توانند نقش بسیاری داشته باشند و من مردم ایران را باهوش می‌دانم که با وجود دشمنی های غرب توانستند با سیاست خارجی مستقل و انعطاف پذیری، برجام را به دست آوردند.

هوآسون ضمن تعریف خاطراتی از حضورش در ایران، مهمان نوازی ایرانیان را تحسین کرد و افزود: مردم ایران خونگرم و مهربان هستند اما اگر با ایرانی‌ها در تماس نبودم متوجه این مهربانی‌ها نمی شدم و من وظیفه دارم این مسائل را به دیگران اطلاع دهم و حقیقت‌ها را اطلاع رسانی کنم و این به معنی است که حقیقت را در درون رویدادها و بدون غرض‌ورزی منعکس کنم که تمایل و تنفر باید بر اساس شناخت عمیق باشد و هر چه عمیق‌تر باشد واقعی‌تر است.

بخش بین‌الملل بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات هر روز در ایام برگزاری با حضور سخنرانانی از رسانه‌های خارجی پذیرای علاقه‌مندان است.