۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۷

آخرین وضعیت ملوانان ربوده شده در سومالی

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در کنفرانس خبری به تشریح تحولات هفته‌های اخیر سیاست خارجی، مسائل منطقه‌ای و نیز رویدادهای بین‌المللی پرداخت.
کد خبر : ۳۳۱۹۶۲
صراط: سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در کنفرانس خبری به تشریح تحولات هفته‌های اخیر سیاست خارجی، مسائل منطقه‌ای و نیز رویدادهای بین‌المللی پرداخت.

به گزارش تسنیم، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، در ابتدای این نشست خبری آغاز گردهمایی یک هفته‌ای مطبوعات و رسانه‌های خبری سراسر کشور را به خبرنگاران و اصحاب رسانه تبریک گفت.

قاسمی در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره آخرین پیگیری‌های انجام شده درباره ملوانان ربوده شده ایرانی توسط دزدان دریایی در آب‌های سومالی گفت: «وزارت خارجه و سایر نهادها تلاش مبسوطی برای آزادی ملوانان انجام می‌دهند. از آنجا که با دزدان دریایی طرف هستیم ماجرا پیچیده است.»‌

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه تصریح کرد: «در این موضوع شاید اطلاع رسانی کافی نبوده، هرچند ارائه اطلاعات بیشتر در این خصوص به مصلحت نیست. تلاش داریم باقی مانده این افراد آزاد و به میهن بازگردند.»

وی افزود: «در مجموع جمهوری اسلامی ایران این وظیفه را برعهده دارد، و در این مورد تقسیم وظایفی وجود دارد. این موضوعی فرانوش شده و بدون پیگیری نیست و همه تلاش دارند آن را به شکل مطلوب حل نمایند.»

روابط ما با اتحادیه اروپایی به قطعنامه پارلمان اروپا برنمی‌گردد

قاسمی در بخش دیگری از این کنفرانس خبر در پاسخ به سؤالی درباره قطعنامه اخیر پارلمان پارلمان اروپایی درباره کشورمان گفت: « قطعنامه پارلمان اروپا درباره ایران چیز جدیدی بود. دارای نقاط مثبت و منفی بود. در برخی بندها با دقت و شناخت درستی درباره ایران صحبت شده بود، البته نکات منفی، غیردقیق و غیرقابل قبولی از نظر ما هم در آن وجود داشت. البته قطعنامه‌های پارلمان اروپایی الزام‌آور نبوده اما فشار و بار روانی دارند.»

«روابط ما با اتحادیه اروپا به این قطعنامه بر نمی‌گردد. این قطعنامه محتوی برخی واقع‌گرایی‌های نوین درباره نقش مثبت، ثبات بخش ایران در منطقه بود.»

سخنگوی وزارت امور خارجه با تأکید بر اینکه «روابط ما با اتحادیه سابقه زیادی دارد» افزود: «ما گفتگوهای مشورتی و انتقادی داشتیم، پس از تحمیل تحریمها قطع شد است قرار است که مذکرات باز آغاز شود.روز چهارشنبه قرار است دیدار و مذاکراتی در سطح معاون وزیر و طرف اروپایی برگزار شود. مذاکرات عمده طولانی، زمان بر و پیچیده هستند، اما نفس مذاکرات را مثبت می‌دانیم تا بتوانیم خطوط مشترکی را برای همکاری بیابیم.»

زمان مشخصی برای باز کردن دفتر اتحادیه اروپا در تهران نداریم

وی در ادامه درباره موضوع گشایش دفتر نمایندگی اتحادیه اروپایی در ایران گفت: «موضوع دفتر اتحادیه اروپا از یکسال پیش از طرف اروپایی‌ها مطرح شد و ما اکنون در حال بررسی آن هستیم. زمان مشخصی برای باز کردن دفتر نداریم.»

«اتحادیه بیش از 140 دفتر در نقاط جهان دارد.هم اکنون تعداد زیادی از اعضای اتحادیه در تهران سفارت دارند و برخی از اینها می‌توانند به صورت مجزا یا هماهنگ امور اتحادیه را پیگیری کنند. در گذشته روسای دوره‌ای اتحادیه عهده دار امور اتحادیه در تهران بودند. اما بعید می دانم به زودی دفتر اتحادیه در تهران افتتاح شود. ما هنوز نظر دقیق و جامع کشور را در این مورد نداریم.»

با مافیای اخذ ویزا برخورد خواهیم کرد

مسأله اخذ پول غیر قانونی در سفارت‌های در ازای ارائه نوبت رسیدگی به درخواست ویزاها و یا موارد دیگر از دیگر موضوعاتی بود که بهرام قاسمی ضمن پاسخ به آنها گفت: «متاسفانه شاهد هستیم با توجه به تقاضای شهروندان ایرانی برای سفر و اخذ ویزا و مراجعه به سفارتهای مختلف، مدتی است که مشاهده می شود یک شبکه پیچیده در کنار برخی سفارت‌ها با ورود به موضوع اخذ ویزا یا دادن نوبت سریع‌تر فعالیت کرده و پول هنگفتی طلب کرده و مردم را دچار مضیقه می‌کنند. دو ماه پیش در بیانیه‌ای تلاش کردیم به شهروندان در این مورد اطلاع رسانی کردیم. از برخی سفارت‌ها می‌خواهم با توجه به این موضوع متوجه تبعات ان برای سفارت و کشور خود باشند.»

قاسمی در ادامه افزود: «ما به نهادهای ذیربط و امنیتی اطلاع داده و ممکن است با افرادی که باز این شبکه‌های مافیایی ارتباط دارند برخورد کنیم. این اقدامی زشت و خبیثانه است و امیدواریم بر این موضوع فایق آییم. سفارت‌های خارجی برای دفاع از حیثیت خود باید با این گروه‌ها مقابله کنند تا متهم به خلافکاری نشوند.»

خبر سفر وزیر نفت مصر به ایران دقیق،‌ رسمی و موثق نیست

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره گزارش‌‌های خبری سفر وزیر نفت مصر به ایران نیز گفت: «من هم شبیه شما مطالب رسانه‌ای درباره سفر وزیر نفت مصر به ایران را شنیدم. ما هنوز به صورت رسمی درخواست سفری را دریافت نکردیم، این موضوع به نظر می‌رسد یک مساله رسانه‌ای است. نوعا منابع این خبرهای دقیق و رسمی و موثق نیستند.»

قاسمی ادامه داد: «ولی همانطور که گفتم از کانالهای رسمی و دیپلماتیک هنوز چنین درخواستی دریافت نکردیم و سفری انجام نشده است. خبر رسانه های خارجی را دیدم و منشا این خبرها جای ابهام دارد و باید صبر کرد.»

ظریف پس از لبنان به رومانی،‌ چک و اسلواکی سفر خواهد کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفر محمد جواد ظریف،‌ وزیر امور خارجه کشورمان، به لبنان نیز گفت: «آقای ظریف بعداز ظهر امروز به لبنان می‌روند و تا فردا بعد از ظهر در این کشور خواهند بود. مناسبات ایران با لبنان و شرایط جدید این کشور ایجاب می‌کرد این سفر را داشته باشیم.»

وی افزود: «ظریف با رئیس جمهوری جدید، و گروهها و احزاب دیدار کرده و مسایل مورد علاقه و نحولات منطقه از حمله سوریه را مورد تبادل نظر قرار خواهد داد. ما بر اثر بخشی لبنان در منطقه واقف  بوده‌ایم و هیچگاه رایزنی ها متوقف نبوده است.»

«ایشان تا فردا بعداز در بیروت خواهند بود و پس از ان به سه کشور اروپای شرقی به ترتیب رومانی، چک و اسلواکی سفر خواهند کرد. ما در گذشته با این کشورها همکاری های خوبی در زمینه‌های اقتصادی، فنی و صنعتی داشته‌ایم. بخش زیادی از صنایع ما در چند دهه پیش از صنایع چک استفاده می‌کردند. این سفر ادامه زنجیره سفرهای آسیایی، آفریقایی، و آمریکای لاتین وزیر خارجه خواهد بود.»

قاسمی همچین از ارتقای روابط دو کشور ایران و چک به سطح سفیر خبر داده و اعلام کرد که کاردارهای دو کشور به عنوان سفرای جدید معرفی شده‌اند.