۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۷
ترامپ و مشاورانش چه می گویند؟

آیا مذاکرات هسته‌ای از سر گرفته می‌شود؟/ موضع دولت روحانی چیست؟

یکی از مشاوران ترامپ گفته او برجام را پاره نمی کند اما خواستار تغییراتی در آن خواهد شد. سوالی که در اینجا مطرح است اینکه، اگر برجام برای اصلاح دوباره به میز مذاکرات باز گردد، به نفع ایران است یا به ضررش؟
کد خبر : ۳۳۲۷۰۸
صراط: پس از انتخاب ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا و یادآوری وعده پاره کردن برجام به او، یکی از مشاورانش گفته رییس جمهور جدید برجام را پاره نمی کند اما خواستار تغییراتی در آن خواهد شد.

به گزارش صراط، این موضوع، به وضوح به معنای تلاش دولت بعدی آمریکا برای از سر گرفتن مذاکرات است که البته در این راه، باید همراهان خود در 5+1 و شاید شورای امنیت را هم راضی کند.

تا کنون هیچ مقامی از کشورهای 5+1 و نیز کشورمان درباره سازوکار و امکان مذاکرات مجدد بر سر برجام، سخنی به میان نیاورده بود اما به نظر می رسد چنین تصمیمی باید در یک کمیته مشترک مصوب شود.

ظریف در اولین واکنش به مباحث مربوط به رویکرد ترامپ درباره برجام از گزینه های دیگری صحبت کرده و تلویحا اعلام کرده که ایران مجبور به اجرای برجام نیست. با این وجود، او به صراحت علاقه مندی خود به توافق هسته ای و اینکه آن را برای همه طرف ها مفید می داند هم اعلام کرده.

سوالی که در اینجا مطرح است اینکه، اگر برجام برای اصلاح دوباره به میز مذاکرات باز گردد، به نفع ایران است یا به ضررش؟ حرف ترامپ و برخی مشاورانش این است که آمریکا نباید به زعم آنها 150 میلیارد دلار پول به ایران بدهد و در نهایت، نفوذ ایران در 4 کشور همسایه هم بیشتر شود. البته این نظر ترامپ است و دموکرات ها و حتی بسیاری از جمهوری خواهان این ادعاها را قبول ندارند.

به هر ترتیب، با این پیش فرض، ترامپ از مذاکره مجدد بر سر برجام، گرفتن همان امتیازات کوچکی است که به ایران اعطا شده؛ اما روی دیگر ماجرا هم این است که ممکن است با مذاکره مجدد و با مذاکره کنندگان قوی تر از طرف ایران، بتوان برای کشورمان امتیازات واقعی تری گرفت؛ کاری که با امتیازات داده شده فعلی در برجام، بسیار دشوار به نظر می رسد و البته با توجه به نزدیکی به انتخابات سال 96، به نظر نمی رسد دولت روحانی حتی از طرح چنین مسائلی درباره مذاکره مجدد هم استقبال کند. چراکه از نظر دولت، برجام، مایه افتخار و مهم ترین دستاورد چهارساله دولت یازدهم است که طبیعتا پذیرش مذاکره مجدد، به معنای کوتاه آمدن از این ادعاست.
نظرات بینندگان
صمد آقا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۶ - ۲۲ آبان ۱۳۹۵
۱۰
۷
به نفع ایران است ولی قطعا دولت ما نمیتوانیم به ضرر ایران تبدیلش میکنه و دوباره به سمتی میکشونش که همه چیز گل و بلبله.

دوباره یه فرد نفوذیه جدید در اعضای تیم مذاکره کننده قرار میگیره و حسابی سنگ تموم میذاره.
روح الله
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۷ - ۲۲ آبان ۱۳۹۵
۶
۱۴
این آرزو را ترامپ و دلواپسان وکاسبان تحریم به گور خواهند برد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
کاسبان تحریم امروز کاسبان برجام شده اند همان ها که صرافی زده بودند رو میگم .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۴ - ۲۲ آبان ۱۳۹۵
۳
۳
منظور از مذاکره کنندگان قوی تر چیست؟ یعنی آقای ظریف و همراهانشان تیمی قوی نبودند؟ تیم مذاکره کننده هسته ای در دولت آقای روحانی احتمالا قوی ترین تیمی است که در کشوری با شرایط ما میتواند تشکیل شود. کشوری مثل کشور ما با این اقتصاد فاجعه بار که کوچکترین نقشی در چرخه اقتصاد جهانی ندارد، با این حجم فساد اقتصادی، با این میزان آشفتگی و دودستگی (و چند دستگی) در فضای سیاسی داخل که منجر به تولید صداهای مختلف و گاها متضاد با یکدیگر برای دشمنانمان میشود، با این حجم عظیم از بیکاری و تورم و فقر و اختلاف طبقاتی و ... اصولا نمیتواند تنها با اتکا به موشکهای قدرتمند و دوربرد خود در مذاکرات با دشمنان به راحتی دست بالا را داشته باشد. توافقنامه هسته ای فعلی در نوع خود بهترین است و اگر تاثیری بر زندگی مردم ما نداشته به خاطر ضعف آن نیست، بلکه به دلیل شیطنتهای آمریکا و متحدانش و همچنین اختلافات داخلی کشورمان است.
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۲ - ۲۲ آبان ۱۳۹۵
۵
۵
هر چند مخالف روحانی هستم ولی مقصر واقعی اونیکه هر دفعه میرفت کبلو کیلو واسمون تحریم به ارمغان میارود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۰ - ۲۲ آبان ۱۳۹۵
۸
۱
اخه ادم نادون

مگه عقل خر خوردیم ..ک با انتخاب هر ریس جمهور امریکا

یک نو مذاکره انجام بگیره

ملت چی فرض کردن

همین مذاکرات بس هفت پشتمونه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۱ - ۲۲ آبان ۱۳۹۵
۴
۴
شاید روحانی تمایل داشته باشد تا مجددا"مردم را با مذاکرات ...... و وعده های .... را در آستانه انتخابات تکرار کند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۹ - ۲۲ آبان ۱۳۹۵
۵
۵
مردم امریکا بیدار شدند و لیبرال ها را کنار زدند ان شاءالله مردم ما هم در سال 96 جریان اشرافی و لیبرال و نجومی بگیر را حذف می کنند.
اسفندیار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۶ - ۲۲ آبان ۱۳۹۵
۲
۷
با برجام یا بدون برجام
خواهد آمد احمدی سرانجام
با تخریب یا بدون تخریب
پیروز است و خصم اوست ناکام


آرای باطله پیروز است
فرزند روح الله
|
Canada
|
۰۰:۳۷ - ۲۳ آبان ۱۳۹۵
۶
۰
آیت‌الله خمینی «من توی دهن این دولت می‌زنم. من به پشتوانه این ملت دولت تعیین می‌کنم.»

آیت الله هاشمی : روزی که تصمیم بگیریم منافع آمریکا را هر جا که باشد نابود خواهیم کرد.

شعار مرگ بر آمریکا شعار پایه ای ملت ایران است

آیت الله هاشمی رفسنجای در خطبه های این هفته نماز جمعه تهران گفت : پیروزی انقلاب اسلامی تو دهنی بزرگی به آمریکا زد و آمریکا را مقابل یک موج عظیم مردمی قرار داد آمریکایی ها در حال برنامه ریزی در لانه جاسوسی خود بودند که این موج عظیم را بخوابانند که این قضیه منجر به عصبانیت و خشم نیروهای آگاه مملکت و انقلاب شد و آنها در یک هجوم بسیار به جا و به موقع لانه جاسوسی را گرفتند استعفای دولت موقت نیز خودش کمک بزرگتری به انقلاب بود.

معصومه ابتکار از دانشجویانی بود که سفارت آمریکا در ایران را در بحران گروگان‌گیری در سفارت آمریکا مشارکت داشت و در سفارتخانه به «سیستر مری» یا «خواهر مری» معروف شد.

نخستین تحریمات اقتصادی آمریکا علیه ایران در همین جریان علیه ایران وضع گردید.[۳۴] در حقیقت تصرف غیرقانونی[۳۵][۳۶] سفارت ایالات متحده آمریکا و به گروگان گرفتن کارکنان آن بمدت ۴۴۴ روز، باعث پیدایش سالها دشمنی آمریکاییان علیه ایران، از جمله قطع تمام روابط، ضبط و مصادره میلیونها دلار اموال ایران در خارج از کشور، وضع تحریمات علیه ایران، و طرد ایران از جوامع غربی شد که تا به امروز نیز ادامه دارد.[۳۷] ویلیام داگرتی، یکی از گروگانها، سالها بعد در این باره در یک مصاحبه با شبکه سی ان ان توضیح داد:

وقتی اینطور کشور شما (آمریکا) را تحقیری می‌کنند که ما را کردند، اینجور چیزها به یاد آدم می‌ماند. آدم کسانی را که آنطور به حیثیت شما و خانواده و کشورتان اهانت کردند را فراموش نمی‌کند. تنفر آنان از آمریکایی‌ها را هنوز بخوبی به یاد دارم. از هر روزنه بدنشان در حال نشت کردن بود.[۳۸]

اعضای کمیتهٔ مرکزی تسخیر سفارت[ویرایش]
ابراهیم اصغرزاده
محسن میردامادی
حبیب‌الله بیطرف
رضا سیف‌اللهی
رحیم باطنی
احمدرضا اسلامی
دیگر اعضا[ویرایش]
سعید حجاریان
معصومه ابتکار
عباس عبدی
کمال تبریزی
فروز رجایی فر
علی‌اصغر زحمتکش
محمد هاشمی اصفهانی
اکبر رفان
محمدرضا خاتمی
محسن امین‌زاده
رحمان دادمان
شمس‌الدین وهابی
وفا تابش
محمد نعیمی‌پور
حسین شیخ‌الاسلام
احمد حسینی
حسین کمالی
محمد چمنی
اسفندیار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۸ - ۲۳ آبان ۱۳۹۵
۲
۹
قطب احمدی نژاد
جهانی شد


آرای باطله پیروز است
حقیقت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۹ - ۲۳ آبان ۱۳۹۵
۲
۰
عده ای بی کار نشستند پای کامپیوتر نظر پراکنی میکنند .ثروت بی زبون این مملکت رو ریختن توحلق اجنبی ها . رهبر این مملکت گفت که امریکا قابل اعتماد نیست . از خون شهدا خجالت بکشید.
خبر فوری

رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت/ پنج روز عزای عمومی اعلام میکنم