۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۳

هوشمندترین دستگاه لب‌خوانی جهان+عکس

دانشمندان موفق به ساخت دستگاهی شده‌اند که با دقت 93 درصد لب‌خوانی می‌کند و تقریبا همه کلمات را به درستی تشخیص می‌دهد.
کد خبر : ۳۳۲۹۱۹
صراط: دانشمندان موفق به ساخت دستگاهی شده‌اند که با دقت 93 درصد لب‌خوانی می‌کند و تقریبا همه کلمات را به درستی تشخیص می‌دهد.

به گزارش فارس، محققان در دانشگاه آکسفورد دستگاهی ساخته‌اند که می‌تواند بهتر از انسان لب‌خوانی کند و به عبارت دیگر، از فاصله دور تشخیص دهد چه چیزی می‌گویید.

این دستگاه که مبتنی بر هوش مصنوعی فعالیت می‌کند LipNet نام دارد و زمانی که تصویر ویدیویی شخصی که صحبت می‌کند برای او پخش می‌شود، تمام حرکات لب و دهان او را به صورد خودکار تحلیل می‌کند و سپس با دقت بیشتر از 93 درصد اعلام می‌کند که این شخص چه کلماتی را ادا کرده است.

هوشمندترین دستگاه لب‌خوانی جهان+عکس

دانشمندان اعلام کردند که دستگاه جدید می‌تواند کمک‌های فراوانی به مردم بکند و دستکم برای افراد کر و لال مزایای فراوان داشته باشد. لب‌خوانی یک فرآیند بسیار دشوار محسوب می‌شود و متخصصان این امر در بهترین حالت می‌توانند 60 درصد صحبت‌هایی که فرد مقابل انجام می‌دهد را به درستی تشخیص دهند.

دانشمندان در بررسی‌‌های خود یک تصویر ویدیویی مشخص را در نظر گرفتند و آن را برای دستگاه هوشمند خود و گروهی از افراد پخش کردند. افرادی که قرار بود این فیلم را لب‌خوانی کنند 47.7 درصد خطا کردند و این در حالی بود که دستگاه مجهز به هوش مصنوعی فقط 6.6 درصد اشتباه کرد.