۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۴

مؤسس ویکی‌لیکس بازجویی شد

موسس سایت افشاگر ویکی لیکس که در از ترس استرداد به آمریکا به سفارت اکوادور در لندن پناهنده شده، امروز برای نخستین بار در محل سفارت و با حضور یک دادستان سوئدی بازجویی شد.
کد خبر : ۳۳۳۲۵۳
صراط: موسس سایت افشاگر ویکی لیکس که در از ترس استرداد به آمریکا به سفارت اکوادور در لندن پناهنده شده، امروز برای نخستین بار در محل سفارت و با حضور یک دادستان سوئدی بازجویی شد.

به گزارش فارس، «ویلیام آسانژ» موسس سایت افشاگر ویکی‌لیکس که آمریکایی‌ها حکم تعقیب و بازداشت وی را صادر کرده‌اند، برای نخستین بار از زمان اقامت 4 ساله در سفارت اکوادور در لندن، مورد بازجویی قرار گرفت.

آسانژ سال 2012 و پس از آنکه سوئدی‌ها ادعا کردند که وی به 2 زن سوئدی تعرض کرده، در سفارت اکوادور در لندن پناه گرفت.

آسانژ همیشه گفته که این اتهامات سیاسی است و مبنایی در واقعیت ندارد؛ افشاگر بزرگ می‌گوید که هدف اصلی از طرح این اتهام، مسترد کردن وی به آمریکا است تا دستگاه قضایی آمریکایی‌ها، از وی به خاطر افشای 500 هزار سند مربوط به جنگ افغانستان و عراق، انتقام بگیرند.

ویلیام آسانژ بارها روشن شدن اتهامات جنسی مطروحه علیه خود را خواستار شده بود ولی مخالفت وزارت خارجه اکوادور با این مسئله، مانع از برگزاری جلسه بازجویی شده بود؛ امروز دوشنبه اما بازجوهای منتصب دولت اکوادور در حضور دادستان سوئدی روند بازجویی از آسانژ 45 ساله را آغاز کردند.

بناست در صورت موافقت آسانژ، از وی در طی بازجویی، نمونه DNA هم گرفته شود تا مشخص گردد که آیا وی واقعاً در پرونده تعرض به 2 زن سوئدی در سال 2010، بی‌تقصیر بوده یا نه.

وکیل آسانژ گفته که وی همیشه منتظر چنین لحظه‌ای بوده و از برگزاری این بازجویی برای روشن شدن جوانب اتهام تعرض جنسی، استقبال می‌کند.

یکی از آخرین افشاگری‌های پر سر و صدای ویکی‌لیکس به افشای چند 10 هزار ایمیل جدید از «هیلاری کلینتون» در هفته آخر رقابت‌های انتخاباتی آمریکا مربوط می‌شود؛ یک افشاگری که خانم کلینتون از واکنش اف‌بی‌آی به آن، به عنوان یکی از عوامل شکست خود یاد کرده است.

حالا موجی در میان طرفداران ترامپ در آمریکا راه افتاده که از رئیس‌جمهور منتخب خواسته‌اند پس از ورود به کاخ سفید، آسانژ را به دلیل این خدمتی که به جمهوری‌خواهان و شخص ترامپ کرده، عفو کند.

تاکنون 17 هزار و هفتصد نفر، این درخواست را امضاء کرده‌اند؛ یکی از این 17 هزار نفر گفته «او قهرمان است و فساد آن کسی که می‌خواست بر ما حکومت کند را فاش ساخت.»