۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۸

تزئین کوچه‌های اصفهان با ۳۷۰شهید+تصاویر

روزی که عملیات پیروزمندانه محرم به پایان رسید، خاک اصفهان بیش از ۶۰۰ شهید گلگون کفن را در آغوش کشید و تنها در یک روز ۳۷۰ حجله شهید گوشه گوشه شهر را زینت کرد.
کد خبر : ۳۳۳۳۲۳
روزی که عملیات پیروزمندانه محرم به پایان رسید، خاک اصفهان بیش از ۶۰۰ شهید گلگون کفن را در آغوش کشید و تنها در یک روز ۳۷۰ حجله شهید گوشه گوشه شهر را زینت کرد.

به گزارش مهر، گویی تمام وسعت آسمان بر دل‌های فرماندهانشان سنگینی می‌کرد روزی بس سنگین که خبر از بچه‌های رزمنده دو لشکر امام حسین (ع) و نجف اشرف برای اصفهانی‌ها می‌بردند؛ خبر  ۶۰۰ شهید یک عملیات را برای یک ملت بردن نیز آسان نیست چه رسد برای مردم یک استان.

اما اصفهانی‌ها با شنیدن این خبر نه تنها میدان مبارزه با دشمنان را خالی نگذاشتند بلکه حماسه ۲۵ آبان را مردمی ساختند که در گوشه‌ای از این خاک پرهنر ۳۷۰ از این ۶۰۰ شهید را تشییع و همان روز در گوشه‌ای  دیگر سربند یا حسین (ع) بر پیشانی جگرگوشه‌های خود بستند تا دنیا بداند راه دین و انقلاب هرگز بی‌رهرو نمی‌ماند.

حسین فلاحت از رزمندگان اسلامی یادی از آن روزها می‌کند و می‌گوید: عملیات محرم از مهم‌ترین عملیات‌های دوران دفاع مقدس است و از اصفهان دو لشکر امام حسین (ع) و نجف اشرف به جبهه‌های حق علیه باطل رفتند.

تزئین کوچه‌های اصفهان با ۳۷۰شهید+تصاویر

وی افزود: همان‌گونه که در طول دوران جنگ بسیاری از فرماندهان دفاع مقدس از اصفهان بودند در این عملیات نیز فرماندهی لشکر سوم یعنی لشکر کربلا نیز برعهده فرماندهان اصفهانی قرار داشت.

اصفهان در عملیات محرم نه ۳۷۰ بلکه بیش از ۶۰۰ شهید تقدیم کرد

وی افزود: نکته‌ای که باید به آن اشاره کنم این است که در این عملیات بیش از ۶۰۰ رزمنده اصفهانی شهید شدند اما متاسفانه بسیاری از مسئولان به اشتباه در مصاحبه‌های خود تعداد این شهدا را ۳۷۰ نفر ذکر می‌کنند.

این رزمنده دفاع مقدس در تشریح این اشتباه تصریح کرد: موضوع این است که به دلیل تعداد زیاد شهدای اصفهان در این عملیات حاج حسین خرازی فرمانده لشکر امام حسین (ع) پیشنهاد کرد که این شهدا در سه نوبت تشییع شوند و در وهله اول یعنی روز ۲۵ آبان ۳۷۰ نفر از این شهدا تشییع شدند که گاه برخی بدون توجه به این موضوع و تحقیق صحیح درباره عملیات محرم در این باره صحبت کرده‌اند.

تزئین کوچه‌های اصفهان با ۳۷۰شهید+تصاویر

این رزمنده اصفهانی با لحنی پر سوز حال و هوای آن روزها و شب‌های اصفهان را این گونه توصیف کرد: شما تصور کنید آن روز در هر کوچه و خیابانی از اصفهان که پا می‌گذاشتید امکان نداشت روشنایی یک یا چند تفت(حجله) شهید شما را پای عکس نورانی و مظلوم یک جوان یا نوجوان نکشاند؛ حتی روبروی برخی خانه‌ها دو یا چند تفت شهید نصب شده بود و این تصویر  فکر می‌کنم زیباترین تصویر از حال و هوای غریبانه آن روزهای اصفهان است؛ تصویری که جهانی است اما  کمتر قاب دوربینی این سوژه‌ ناب را قاب گرفته است.

وی ادامه می‌دهد: نکته مورد توجه اینکه بیشترین داوطلب اعزام به جبهه‌ها در آن روزها  از طرف همان خانواده‌ شهدایی بود که گاه چندین تفت شهید بر سر در منازل خود داشتند و این مسئله نشان از عمق بصیرت انقلابی و دینی مردم شریف و شهید پرور اصفهان دارد.

غفلت همیشگی در برابر دنیایی که سوژه‌های ناب را کمتر از دست می‌دهد

فلاحت ابراز داشت: دنیا این سوژه‌های ناب را کمتر از دست می‌دهد و با فیلم، عکس و کتاب کوچک‌ترین جزئی‌ترین جان‌فشانی‌های رزمندگان خود را در دنیا فریاد می‌کنند اما ما تاکنون با غفلت از این مسئله رد شده‌ایم و حتی هنوز این روز در تقویم ملی کشور ما ثبت نشده است چراکه در کمال تعجب برخی مسئولان در سال‌های گذشته این مطلب را عنوان داشتند که این یک مناسبت استانی و نه ملی است.

وی با بیان اینکه امیدواریم با تلاش مسئولان استانی به زودی این روز در تقویم ملی ثبت شود، اضافه کرد: این که رهبر معظم انقلاب در طول سال‌های اخیر تا این حد به ثبت این حماسه‌ها در قالب فیلم و کتاب اصرار می‌کنند، بی‌دلیل نیست؛ کدام کشور دنیا می‌تواند چنین ایثاری را حتی در خیال و رویا ببیند.

این رزمنده اصفهانی در ادامه با اشاره به اینکه عملیات محرم از شب ۱۴ ماه محرم مصادف با ۱۰ آبان سال ۶۱ با رمز یا زینب در محور عین‌خوش زبیدات آغاز شد، ابراز داشت: این عملیات در حقیقت ادامه و تکمیل عملیات فتح‌المبین بود و نقشه‌های دشمنان را به نوعی نقش بر آب کرد.

رویای دشمنان زیر چکمه پرصلابت رزمندگان دفاع مقدس در هم شکست

وی اضافه کرد: در واقع ایران  به  ظاهر در عملیات رمضان به اهداف خود دست نیافت و دشمن به جهت سرپوش نهادن بر پیروزی‌های بزرگ فتح المبین در فروردین ۱۳۶۱ و بیت‌المقدس در ماه خرداد ۱۳۶۱ به تبلیغات مسموم جهانی پرداخت تا ایران را از ادامه‌ نبرد ناتوان جلوه دهد اما عملیات محرم مُهر باطلی بود بر تمام فرافکنی‌های دشمنان و رزمندگانی که با جان‌فشانی‌های خود تمامی رویای پوچ دشمنان را زیر چکمه‌های پر صلابت خود له کردند.

ثبت ایثارگری‌های دوران دفاع مقدس، یک تاریخ کاغذ و نوشته می‌طلبد

این رزمنده اصفهانی با بیان اینکه به طور کلی اصفهان در آبان ماه ۶۱ بیش از هزار و ۲۰۰ شهید را تقدیم انقلاب اسلامی کرد که نشان‌دهنده اوج ایثار مردم اصفهان در آن زمان بود، تصریح کرد: عملیات محرم برگ طلایی از مبارزات، مقاومت و ایثارگری مردم اصفهان است، استانی که در طول جنگ نیز بیشترین شهید را تقدیم این انقلاب و نظام کردند و خط شکنی لشکر امام حسین (ع) و نجف اشرف در عملیات های مختلف و هوش و فراست فرماندهان شهیدی همچون خرازی، کاظمی، همت، باقری، ردانی پور، میثمی و دیگر سرداران شهید این استان یک تاریخ کاغذ و نوشته می‌طلبد.

تزئین کوچه‌های اصفهان با ۳۷۰شهید+تصاویر

وی تصریح کرد: اگر گوشه‌ای از ایثارگری اصفهانی‌ها در دوران دفاع مقدس یعنی حماسه ۲۵ آبان برای هر وجدان بیداری نقل شود بی‌تردید خواهد پذیرفت که ثبت این روز در تقویم ملی کشور کمترین اقدام برای جاودانه نگه داشتن این حماسه در ذهن تاریخ است؛ موضوعی که پس از سال‌ها هنوز به نتیجه نرسیده است.

تپش پرشتاب نبض اصفهان برای دیدار رهبری

اما این روزها گویی قلب تمام اصفهانی‌ها در سینه تنگ شده است چرا که به روزهای دیدار مردم با بصیرت و ولایت‌مدار پایتخت فرهنگی جهان اسلام  با رهبر معظم انقلاب نزدیک می‌شویم؛ خبری که ابتدا با احتیاط در رسانه‌ها نقل شد اما سریع‌تر از حد تصور رنگ واقعیت گرفت و مردم با ساختن کانال‌های مختلف تلگرامی گویی پیام‌های دلتنگی خود را از همین فاصله زمانی یک ماهه نیز برای رهبر و مقتدای خویش مخابره ‌کردند.

در این ارتباط آیت‌الله طباطبایی نژاد امام جمعه اصفهان می‌گوید: ۲۵ آبان ماه یک روز استثنایی در تاریخ جنگ تحمیلی و دفاع مقدس است که مردم اصفهان با رشادت‌ها و ایثارگری‌های خود آن را برای ملت ایران رقم زدند و مهمترین برنامه برای بزرگداشت این روز دیدار مردم اصفهان با رهبر انقلاب در روز ۲۶ آبان ماه است.

از روز ۲۵ آبان در ذهن مردم به نام روز «حماسه و ایثار مردم اصفهان» یاد می شود، امام امت در سخنرانی چند روز پس از تشییع شهدای عملیات محرم فرمود « در کجای دنیا می‌توانید شهری مانند اصفهان پیدا کنید که در یک روز ۳۷۰ شهید را تشییع کردند» و این راه فداکاری برای انقلاب مسیری روشن است که اصفهانی‌ها هرگز آن را در طول سال‌های پس از انقلاب و دفاع مقدس نیز در هیچ‌کدام از مسایل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی رها نساختند؛ از تمام آنچه  از جان و مال و نام داشته‌اند برای نظام مقدس خویش فداکاری کردند و تا امروز نیز با قلب پرعطوفت خویش ایثارگرانه پذیرای مهاجران جنگی شهرهای دیگر بودند و شاید این گلایه باقی است که کاش این همه ایثار در چشم برخی مسئولان کشوری روزی متجلی شود.