۲۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۳

گزارش آمانو از اقدام ایران درباره آب سنگین

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت که ایران کارهای مقدماتی برای انتقال مقداری از آب سنگین به خارج از کشور را انجام داده است تا سطح ذخایر آب سنگین را به کمتر از سقف تعیین شده در توافق هسته‌ای برساند.
کد خبر : ۳۳۳۷۸۲
صراط: مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت که ایران کارهای مقدماتی برای انتقال مقداری از آب سنگین به خارج از کشور را انجام داده است تا سطح ذخایر آب سنگین را به کمتر از سقف تعیین شده در توافق هسته‌ای برساند.

به گزارش تسنیم به نقل از خبرگزاری فرانسه، هفته گذشته آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارشی نشان داده بود که ذخایر آب سنگین ایران بالاتر از سطح مورد توافق در برجام بوده است.

یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در نشست شورای حکام آژانس تاکید کرد: ایران کارهای مقدماتی را برای انتقال مقداری از آب سنگین به خارج از کشور انجام داده است تا سطح ذخایر آب سنگین را به کمتر از سقف تعیین شده در توافق هسته‌ای برساند.

وی در ادامه تصریح کرد: این مهم است که از تکرار چنین شرایطی در آینده جلوگیری شود تا اعتماد بین المللی نسبت به اجرای توافقنامه همچنان حفظ شود.

گزارش محرمانه آژانس که از سوی خبرگزاری فرانسه مشاهده شده نشان می‌دهد که سطح ذخایر آب سنگین ایران 100 کیلو بیشتر از توافق هسته‌ای بوده ولی ایران قصد دارد 5 تن از آن را صادر کند.

مارک تونر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این باره گفت: این مهم است که اشاره کنیم ایران هیچ تلاشی برای مخفی کردن این مساله انجام نداده و من مطمئن نیستم که این نقض رسمی توافقنامه به شمار برود.

آژانس در گزارش فصلی خود به این مساله تاکید کرده است که ایران همچنان به اجرای توافقنامه هسته‌ای پایبند بوده است.