۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۹

واکنش لاریجانی به لغو سخنرانی مطهری

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: 50 طرح در تقابل با برجام در مجلس نمایندگان آمریکا مطرح شده است که از جمله آن می‌توان به تصویب 2 طرح در هفته گذشته در این باره اشاره کرد.
کد خبر : ۳۳۴۴۱۸
واکنش لاریجانی به لغو سخنرانی مطهری

صراط: علی لاریجانی رئیس مجلس در نطق پیش از دستور خود در آغاز جلسه علنی امروز مجلس (2 آذر 95) گفت: پس از توافق هسته‌ای جدای از چند کشور معاند و برخی جریان‌های داخلی آمریکا عموم دولت‌ها و ملت‌ها با نگاه مثبت ابراز تمایل به همکاری‌های گسترده با ایران کردند. 

به گزارش فارس، وی ادامه داد: اما از طرف دیگر حدود 50 طرح در مجلس نمایندگان آمریکا در تقابل با این توافق مطرح شد که در هفته گذشته نیز 2 طرح از تصویب آنان گذشت. 

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: نکته عجیب اظهارات رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در این ماجرا بود که مدعی شد ایران برجام را نقض کرده است و تصور اینکه با این بهانه اقدامات غیرمعقول و غیرمسئولانه خود را توجیه کند. حال باید دید که آیا این ادعای رئیس مجلس نمایندگان آمریکا حتی در میان مسئولان آمریکایی قابل تائید است؟

لاریجانی خاطرنشان کرد: در طول یک سال و اندی که از توافق هسته‌ای می‌گذرد و حداقل 40 بار مقامات آمریکا و مقامات اتحادیه اروپا و نهادهای بین‌المللی در این باره و نحوه رفتار ایران اظهارنظر کردند. رئیس‌جمهور و وزیر خارجه و وزیر انرژی آمریکا و نماینده این کشور در سازمان ملل و حتی سرویس‌ تحقیقاتی کنگره، دبیرکل سازمان ملل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هر یک چند بار در مورد پایبندی ایران به تعهداتش بیانیه، گزارش و یا اظهار نظر داشتند.

وی ادامه داد: حتی رئیس‌جمهور آمریکا در پنجمین اظهار نظر تائیدی خود پس از انتخابات اخیر آمریکا اعلام کرد استدلال اصلی مخالفان علیه توافق هسته‌ای این بود که ایران تقلب خواهد کرد و به تعهداتش عمل نخواهد کرد اما یک سال است دلیل و مدرک داریم که نشان می‌دهد ایران به تعهداتش عمل کرده و این تنها نظر من و مشاورانم نیست. سازمان اطلاعاتی و ارتش هم این حرف را می‌زند. 

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و مدیر کل آن در 13 مورد با صراحت پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را اعلام کرده است. آژانس در اکتبر 2016 اینگونه نظر داد که «من می‌توانم تائید کنم که ایران به تعهداتش پایبند بوده و ایران در حال انجام تعهداتی است که به جامعه بین‌الملل وعده داده است».

لاریجانی خاطرنشان کرد: دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد «من جمهوری اسلامی ایران را برای اجرای تعهدات هسته‌ای آنگونه که آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای تائید کرد تحسین می‌کنم». موضوع پایبندی به تعهدات از جانب ایران در حدی تکرار شد که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یک ماه پیش در نشست وزرای خارجه 1+5 و ایران اعلام کرد «روند هماهنگی و همکاری ایران با آژانس انرژی اتمی بسیار عالی بوده است». 

وی افزود: باید از رئیس مجلس نمایندگان آمریکا سؤال شود که آیا این همه اظهار نظر در مورد تائید انجام تعهدات از سوی ایران کافی نیست؟ اگر این حجم اظهار نظر تائیدی که صورت گرفته شما از آن بی‌اطلاعید چه تاسف‌‌آور است و بعید است که مطلع نباشید و اگر با علم به این اظهارات چنین حرف خلاف واقعی سر داده‌اید چه هدفی را دنبال می‌کنید؟ 

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: این رفتار نمونه‌ای از کردار غیرصادقانه آنان است که رهبر معظم انقلاب به حق بارها متذکر شده‌اند که به اینها و قول‌شان نمی‌توان اعتماد کرد البته شاید هدف «پل رایان» که در آن انتخابات اخیر آمریکا با الفاظ موهنی در مورد «ترامپ» موضع‌گیری کرد، این است که شرایطی را فراهم آورد تا رئیس‌جمهور جدید آمریکا از ابتدا با دردسر جدی مواجه شود چرا که روشن است ایران با اقدام متقابل آنان را سر عقل خواهد آورد. 

لاریجانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر دنیای اسلام در پی آشفتگی فاجعه‌آمیز تروریست‌ها زیان‌های جبران‌ناپذیری را تحمل کرد. نظیر آنچه در سوریه، یمن، عراق، بحرین و لیبی رخ داد  اما اقدامات اخیر در عراق و سوریه علیه تروریست‌ها با توفیقاتی همراه بود که جنبه راهبردی دارد و انفجارات کوری از سنخ اقدامات تروریستی روز گذشته در مسجد مسلمانان افغانستان نشانگر استیصال آنان است. 

وی افزود: جمهوری اسلامی در بحران چند سال اخیر بارها همه طرف‌ها را به راه حل سیاسی دعوت کرد تا مجال از تروریست‌ها گرفته شود اما ظاهرا تروریست‌ها برای برخی کشورهای منطقه نقطه امید بودند که امروز این تصور واهی رنگ باخته ولی به قیمت جان هزاران نفر و خسارات مادی فراوان و مجلس شورای اسلامی با مسلمانان افغانستان و نیجریه در مصیبت‌های روزهای اخیر همدردی می‌کند. 

رئیس‌ مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضوع سخنرانی علی مطهری در مشهد و با لغو این سخنرانی از سوی دادستان اظهار داشت: اقدامی که دادستان مشهد در مورد سخنرانی نائب رئیس مجلس انجام داد و موجب این همه بحث در کشور شد تاسف‌آور است. قانونگذار شورای تامین را برای بررسی همین امور در نظر گرفته است. فرضا اطلاعاتی به دادستانی مشهد رسیده که این سخنرانی با مشکل امنیتی مواجه می‌شود. راهکار آن طرح موضوع در شورای تامین و تصمیم جمعی است. 

لاریجانی خاطرنشان کرد: بنده نمی‌خواهم فعلا قضاوت نهایی داشته باشم چون سخنان دادستان را نشنیده‌ام اما از روز قبل از اربعین که در جریان قرار گرفتم و موضوع را با رئیس قوه قضائیه در میان گذاشتم ایشان هم ترجیح امر را در بحث در شورای تامین و تصمیم‌گیری در آن می‌دانستند و استاندار خراسان رضوی هم در تماس با اینجانب گفتند ما از نظر شورای تامین استان هیچ مشکل امنیتی پیش‌بینی نمی‌کنیم و وزیر کشور نیز در روز اربعین همین معنا را بیان داشت.

وی ادامه داد: شورای تامین برای بررسی همه جانبه همین امور است که هر نهاد عضو، اطلاعات دست یافته خود را مطرح کند تا در حکومت با نظر صائب و قاطع عمل شود. اینگونه رفتارهای تک‌روانه در مستندترین وجه آن خود عامل تفرقه و انشقاق در ساختارهای کشور و بروز اختلاف می‌شود که به هیچ وجه به مصلحت کشور آن هم در شرایط حساس فعلی نیست. 

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: البته به نظر می‌رسد استانداران در این گونه موارد به عنوان رئیس شورای تامین و مسئول امنیت استان باید دستور صریح به نیروی انتظامی بدهند و قبل از بروز حادثه جلوی این اقدامات را بگیرد.

لاریجانی خاطرنشان کرد: لازم است کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس ابعاد این موضوع و همچنین موارد مشابه آن که در خبرها آمده است را مورد رسیدگی و نتیجه نهایی را به مجلس گزارش کند. البته نظر مسئولین مربوطه در قوه قضائیه و دولت نیز اخذ و نظر جامع ارائه شود تا از تکرار این اقدامات در کشور جلوگیری شود.

وی با اشاره به راهپیمایی اربعین امسال گفت: مراسم اربعین حسینی در نهایت شکوه و عظمت برگزار شد و مسلمانان اراده قوی خود را در پیمودن راه حسین (ع) به جهانیان نشان دادند. گرچه برخی رسانه‌های بین‌المللی و منطقه‌ای در یک واکنش غیرحرفه‌ای در مقابل سیل خروشان عاشقان حسین (ع) لب فرو بستند اما چنین بغض رسانه‌ای از ارزش توفنده اربعین نمی‌کاهد. 

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اربعین حسینی علاوه بر اینکه قلوب مومنین را متحول ساخت در مقابل انحطاط و آشفتگی اخلاقی و سیاسی دنیای غرب بار دیگر راهی نو در همبستگی اجتماعی بر مبنای معنویت و اخلاق را نشان داد تا دل‌های دور افتاده از یکدیگر و مایوس از آینده بشریت با دیدن اوج فداکاری و ایثار مکتب حسینی خودآگاهی فکری خود را بازیابند. 

لاریجانی خاطرنشان کرد: لازم می‌دانم از همت عالی حکومت و ملت عراق سپاسگذاری کنم که با دقت و نظم سلامت و آرامش راهپیمایان را فراهم کردند. همچنین از وزارت کشور و استانداران استان‌های مرزی غربی و جنوبی، سازمان حج و زیارت، نیروی انتظامی و سپاه پاسداران و هلال احمر و وزارت خارجه و وزارت اطلاعات و صدا و سیما و رسانه‌ها و سایر دستگاه‌هایی که در این عزم ملی شورآفرین انجام وظیفه کردند تشکر و قدردانی می‌کنم.

وی در پایان گفت: لازم است تا تمهیدات لازم به هنگام بازگشت عزاداران تدارک دیده شود.