۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۳

آبیار: در «نفس» تنفرآمیز بودن جنگ را تصویر کرده‌ام

«نرگس آبیار» در حاشیه جشنواره تالین در مصاحبه با نشریه سینمایی «اسکرین دیلی» گفت: فیلم بعدی‌ام نیز یک کار اقتباسی براساس یک رمان است که در حال نگارش فیلمنامه‌اش هستم.
کد خبر : ۳۳۴۶۶۶

صراط: «نرگس آبیار» در حاشیه جشنواره تالین در مصاحبه با نشریه سینمایی «اسکرین دیلی» گفت: فیلم بعدی‌ام نیز یک کار اقتباسی براساس یک رمان است که در حال نگارش فیلمنامه‌اش هستم.

به گزارش فارس، فیلم سینمایی «نفس»، آخرین ساخته «نرگس آبیار» روز گذشته در بخش مسابقه جشنواره بین‌المللی فیلم تالین به نمایش درآمد. 

«نفس»، آخرین ساخته «آبیار» است که علاوه بر کارگردانی در عرصه نویسندگی نیز فعال است.

این فیلم که سال گذشته در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای «شبنم مقدمی» و جایزه بهترین فیلم در بخش نگاه ملی را از آن خود کرد.

این فیلم با بازی «مهران احمدی»، «پانته‌آ پناهی» و «گلاره عباسی» روایت زندگی چهارکودک به نام های بهار، نادر، کمال و مریم است که به همراه پدرشان غفور و مادربزرگ‌ خود در دهه 50 خورشیدی زندگی می‌کنند. دنیای این کودکان، دنیایی پر از رویاهای زیبای کودکانه است و قرار است رنگ حقیقت به خود بگیرد.

به دنبال نمایش فیلم «نفس» در جشنواره بین‌المللی فیلم تالین، نشریه سینمایی «اسکرین دیلی»، در این خصوص با «نرگس آبیار» مصاحبه کرده است که می‌خوانیم:

*ایده ساخت فیلم «نفس» از کجا به ذهنتان رسید؟

_این فیلم را براساس رمانی که خودم نویسنده آن هستم، ساخته‌ام.  بخشی از داستان نفس براساس زندگی شخصی خودم و بخشی دیگر را از زندگی آدم‌هایی که اطرافم زندگی می‌کنند، الهام گرفته‌ام.

*بازیگران کودک فیلم را چگونه پیدا کردید؟ آیا آنها پیش از این نیز تجربه‌ بازیگری داشته‌اند؟

_بله، یکی از بچه‌ها قبلا نیز بازی کرده‌ است ولی بازیگر اصلی فیلم، «سارا نور موسوی»، اولین باری بود که جلوی دوربین ظاهر می‌شد. سارا از میان حدود دو هزار کودک انتخاب شده است. ما برای آنکه بهترین انتخاب را داشته باشیم به مدارس زیادی سر زدیم و بچه‌های زیادی را به دفترمان آوردیم.

* تجربه کار با بازیگران کودک چگونه بود؟ 

_حقیقتا تجربه سختی بود. در مرحله پیش تولید مجبور شدیم جلسات متعددی در زمینه آموزش بازیگری برگزار کنیم ولی این آموزش‌ها مرتبط به فیلممان نبود، بلکه تنها هدفمان این بود که بچه‌ها را آماده بازی کنیم. زمانی‌که فیلمبرداری را شروع کردیم، تلاشمان بر این بود که آنها را در موقعیت‌های مختلف قرار دهیم تا در نهایت بهترین بازی را انتخاب کنیم.

* هدفتان از اینکه در بخش‌هایی از فیلم‌تان از انیمیشن استفاده کرده‌اید، چه بوده است؟

_انیمیشن به خوبی می‌تواند تخیلات کودک فیلم که در رمان نیز وجود را به تصویر بکشد. می‌خواستم که این صحنه‌ها با کل فیلم هارمونی داشته باشد و میان مخاطب و فیلم فاصله به وجود نیاید به همین خاطر انیمیش 2 بعدی را انتخاب کردیم که به دیدگاه کودکان در نقاشی‌هایشان نزدیکتر است. در همین راستا انواع مختلفی از نقاشی‌های کودکان را مورد تحقیق و بررسی قرار دادیم و پس از گفتگوهای فراوان با «حسین گوهری»، انیماتور پروژه، سرانجام این نوع از انیمیشن را برای فیلم انتخاب کردیم.

* واکنش‌ها در ایران به فیلم چگونه بود؟

_عامه مردم و منتقدان فیلم را دوست داشتند.واکنش‌ها به فیلم خوب و مثبت بود. ولی برخی نیز از فیلم به خاطر تصویری که از عواقب جنگ ارائه شده بود، خوششان نیامد و من نمی‌دانم چرا. من عواقب جنگ را به گونه‌ای به تصویر کشیدم که به مخاطب نشان دهم که جنگ تا چه حد می‌تواند چندش‌آور و نتفرآمیز باشد. در هر صورت، این دیدگاه من است و من در فیلم‌های بعدی‌ام نیز ناخوشایند بودن جنگ را به تصویر خواهم کشید.

* آیا فیلم جدیدی در دست ساخت دارید؟

_فیلم بعدی‌ام را نیز یک کار اقتباسی براساس یک رمان است که هم‌اکنون در حال کار بروی فیلمنامه‌اش هستم.