۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۰

تصویب مرامنامه فراکسیون نمایندگان ولایی

دبیر فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس گفت: در جلسه امروز پس از تصویب مرامنامه و اساسنامه فراکسیون نمایندگان ولایی انتخابات اعضای شورای مرکزی برگزار شد و 68 نفر برای انتخابات شورا نامزد شدند که از میان این 68 نفر اعضای شورای مرکزی انتخاب شدند.
کد خبر : ۳۳۶۹۶۷
صراط: دبیر فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس گفت: انتخابات شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس برگزار شد و اعضای آن مشخص شدند.

احمد امیرآبادی فراهانی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به نشست امروز مجمع عمومی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس گفت:‌ در جلسه امروز اساسنامه و مرامنامه فراکسیون به تصویب اعضا رسید که البته اعضا پیشنهادات اصلاحاتی برای اساسنامه داشتند و مقرر شد این پیشنهادات در متن اساسنامه لحاظ و بعد منتظر شود.

وی افزود:‌ در جلسه امروز اکثریت قاطع 130 نفر اعضای فراکسیون حضور داشتند و پس از تصویب مرامنامه و اساسنامه فراکسیون انتخابات اعضای شورای مرکزی برگزار شد و 68 نفر برای انتخابات شورا نامزد شدند که از میان این 68 نفر اعضای شورای مرکزی انتخاب شدند.

متن کامل این اساسنامه در 12 بند به شرح زیر است:

1- اسلام: دین مبین اسلام عهده‌دار تمام امور زندگی بشری اعم از اجتماعی، فرهنگی، عبادی، سیاسی و پاسخگوی تمام نیازهای جوامع انسانی نقشه راه سعادت و پیشرفت جامعه در گروی آن است که به‌دور از تأثیرپذیری از مکاتب  و الگوهای مادی رایج شرق و غرب، آموزه‌های تعالی‌بخش اسلام ناب محمدی(ص) و موازین شرع مقدس مبنای تدوین و تصویب قوانین اجرایی در نظام اسلامی قرار گیرد.

2- رهبری: ولایت مطلقه فقیه محور و رکن اساسی در نظام اسلامی است و مشروعیت تصمیمات و اقدامات مسئولان منبعث از این رکن می‌باشد و مصداق امروز این اصل مترقی حضرت آیت‌الله‌العظمی امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) می‌باشند. مقام معظم رهبری خلف صالح و میراث‌دار و مفسر و ادامه‌دهنده راه امام(ره) و هدایت‌کننده همه مسئولان و آحاد جامعه به سمت اهداف متعالی نظام اسلامی است. شناخت درست و کامل از رهنمودها و تدابیر رهبری معظم و نصب‌العین قرار دادن آن تلاش بی‌وقفه برای حرکت در چارچوب ترسیم‌شده توسط ایشان و تبعیت از دستورات معظم‌له، وظیفه شرعی همه مسئولان و آحاد جامعه می‌باشد.

3- قانون اساسی: قانون اساسی میثاق ملت ایران در نظام جمهوری اسلامی است و اصول آن جایگاه مسئولیت، وظایف و اختیارات قوا و نهادهای مختلف و رابطه آنها با یکدیگر را مشخص کرده و سازوکارهای لازم برای رفع اختلافات اجتماعی را پیش‌بینی نموده و امکان هرگونه بن‌بستی را زدوده است، بنابراین التزام عملی به تمام اصول قانون اساسی و پذیرش آن لازمه صحت کار مسئولان و نهادهای مختلف است.

4- استکبارستیزی: مجلس شورای اسلامی باید سد استواری در برابر زیاده‌خواهی‌های دولت‌های استکباری و در رأس آن آمریکای جنایتکار باشد و با توکل به خدای متعال و اتکا به اصول عزت، حکمت و مصلحت تمام تنفیذات لازم را برای تأمین منافع ملی در روابط بین‌الملل و مقابله بی‌وقفه دولت‌مردان کشور با انواع توطئه‌های دشمنان ملت ایران فراهم نماید.

5- ایران مستقل: ایران اسلامی مستقل و مقتدر و متکی به فرهنگ و هویت غنی اسلامی ـ ایرانی  است. راه دستیابی به این هدف توسعه همه‌جانبه، متوازن، پایدار و عدالت‌محور بر اساس الگوی اسلامی، ایرانی پیشرفت می‌باشد.

6- منادی وحدت: مجلس اسلامی نماد حاکمیت ملی و عصاره فضایل ملت و بنا به فرمایش حضرت امام راحل(ره)‌ در رأس امور است و باید تقویت‌کننده، منادی وحدت، همبستگی و انسجام اسلامی و ملی بوده و از کارکردی برخوردار باشد که به افزایش مستمر سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی به مجموعه نهادهای حاکمیتی منجر شود. فراکسیون برای وحدت و هم‌گرایی حداکثری بر مبنای مرام‌نامه خود تلاش می‌کند.

7- مجلس فعال و دارای بصیرت: منزلت مجلس شورای اسلامی در گروی آن است که به پیروی رهبر معظم انقلاب همراه ملت شهیدپرور، آگاه و موقعیت‌شناس، ایران اسلامی در تمام چالش‌های پیش روی کشور حضوری فعال، بابصیرت و روحیه انقلابی، جهادی،‌ اثرگذار و امیدآفرین داشته باشد و هیچ عذر و بهانه‌ای نمی‌تواند کم‌کاری این نهاد اثرگذار را توجیه کند.

8- مسئولیت نمایندگی: سمت‌ها در نظام اسلامی مسئولیت است و مصونیتی ایجاد نمی‌کند، همه کسانی که در مصادر امور خدمت‌گزاری قرار گرفته‌اند، در قبال رفتار و گفتار خود مسئولند و باید پاسخگو باشند. آراسته بودن به تدین و تقوا و اخلاق به عنوان وجه نظارت درونی و به‌کارگیری سازوکارهای مؤثر و بازدارنده به عنوان وجه نظارت سازمانی و همچنین محقق شدن امر به معروف و نهی از منکر آحاد جامعه نسبت به مسئولان به‌مثابه نظارت اجتماعی، شرط تضمین ایفای صحیح مسئولیت و اصلاح خطاهای اجتماعی خواهد بود.

9- تعامل مجلس و دولت: اداره امور کشور در گروی تعامل سازنده، قانونمند، مفید و اطمینان‌بخش قوای سه‌گانه (با حفظ استقلال قوا) با یکدیگر است و در این میان تعامل مجلس و دولت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. تعامل مجلس و دولت هنگامی مثبت و تفاهم‌برانگیز خواهد بود که دوسویه باشد. از سویی مجلس باید از تلاش‌ها و اقدامات قانونی مثبت دولت پشتیبانی به عمل آورد و معذورات عرفی و معقول در اجرای برنامه‌ها و قوانین را دفع و موانع موجود را برطرف کند و از سوی دیگر همچون ناظری دلسوز و استوار نقاط ضعف دولت را بیابد و در چارچوب وظایف و اختیارات قانونی و با درایت آن را اصلاح نماید. دولت نیز باید مجلس را امین خود بپندارد و با ارائه گزارشات کارشناسی‌شده و صحیح مشکلات مجلس را در اتخاذ تصمیم حکیمانه و راهگشا یاری دهد و در همه حال از تصمیمات مجلس (خواه موافق باشد خواه مخالف)‌ تبعیت کند.

10- تصمیم‌گیری خردمندانه: مجلس شورای اسلامی کانونی است که تصمیمات آن براساس خرد جمعی و براساس قانون آیین‌نامه داخلی اتخاد می‌گردد، لازمه تحقق این امر مهم خودداری از تک‌روی و فراهم نمودن امکان تضارب به آرا و عقاید بر اساس استدلال و منطق می‌باشد. آزاداندیشی، شجاعت، صراحت و صداقت در موضع‌گیری موافقت و مخالفت به‌همراه رعایت تقوا، اخلاق و انصاف و نیز اتکا به عقلانیت و منطق کارشناسی به موازات اجتناب از تعصب، جمود، سطحی‌نگری، عوام‌زدگی و هیجان‌آفرینی زمینه‌ساز اتقان و استحکام در تصمیمات می‌گردد.

11- فسادستیزی: فساد یکی از پدیده‌های ضد دینی، ضد انقلابی و تهدیدکننده کارآمدی نظام اسلامی و آسیب‌زننده اعتماد عمومی است که تجسم اصلی آن پیوند شوم کانون‌های قدرت، ثروت و شرکت در مسیر دنیاطلبی می‌باشد و هیچ نهاد و مسئولی در قوای سه‌گانه و نهادهای حکومتی از گزند آن در امان نمی‌باشند. لذا ریشه‌کن کردن این تهدید مخرب؛ مبارزه قاطع، مستمر، سخت‌گیرانه و بدون اغماض، به صورت شفاف و همه جانبه می‌باشد.

12- نمایندگان ولایی: مسئولیت نمایندگی امانتی است که ملت ایران به ما سپرده، شرط امانتداری آن التزام عملی به اسلام عزیز است که صداقت در گفتار و سلامت در رفتار و خودداری از رفاه‌طلبی و اشرافی‌گری،‌ پاکدستی و ساده‌زیستی، دین‌باوری و عدالت‌طلبی، آرمان‌خواهی و واقع‌بینی، شایسته‌سالاری و خردورزی، حق‌گویی و آزادی‌خواهی، بصیرت و معنویت و توجه به محرومین و مستضعفین مبنای موافقت یا مخالفت و موضع‌گیری‌ها می‌باشند. نمایندگان ولایی باید با اتکا به اصول، ارمان‌ها و ارزش‌های اسلامی و انقلابی و بهره‌گیری از خرد جمعی و تعهد انقلابی و کارآمد به شکل یکپارچه و متحد عمل کنند و با دوری از تعصبات رویکرد کلان و ملی را دنبال نماینده و با هم‌افزایی و پیش‌بینی سازوکارهای جمعی و اخلاقی کارآمدی خود را به منصه ظهور رسانده و گفتمان انقلاب اسلامی و ارزش‌های برخاسته از مجاهدت‌های ایثارگرانه به ویژه شهیدان گرانقدر و عزت‌آفرین را همچنان ماندگار بدارد و صف خود را از فتنه و فتنه‌گران جدا ساخته و خطوط قرمز نظام را که از سوی مقام عظمای ولایت تعیین می‌گردد، رعایت نمایند.

اعضای شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس به ترتیب حروف الفبا:

احد آزادیخواه

سیدعلی ادیانی

احمد امیرآبادی فراهانی

داریوش اسماعیلی 

محمود بهمنی

نصرالله پژمان‌فر

محمدعلی پورمختار

اکبر ترکی

سیدقاسم جاسمی

حمیدرضا حاجی بابایی

ابوالفضل حسن‌بیگی

سیدجواد حسینی‌کیا

محمد دهقانی 

مجتبی ذوالنوری

علی رستمی 

محمدرضا رضایی کوچی

اکبر رنجبرزاده

غلام محمد زارعی 

سیدجواد ساداتی‌نژاد

قاسم ساعدی

احمد سالک کاشانی

محمد اسماعیل سعیدی

محمود شکری

سیدصادق طباطبایی‌نژاد

اسدالله عباسی

سیداحسن علوی

محمدحسین فرهنگی

حمیدرضا فولادگر

نادر قاضی‌پور

سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی

جبار کوچکی‌نژاد

عباس گودرزی

محمدمهدی مفتح

مجید ناصری‌نژاد

سیدحسین نقوی حسینی