۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۴

مصوبه کمیسیون تلفیق برنامه ششم برای مبارزه با بیوتروریسم

محمد خدابخشی سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه و نماینده مردم الیگودرز سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه ششم از مصوبه روز چهارشنبه این کمیسیون برای تشکیل کمیسیون ویژه امنیت زیستی و تدوین طرح مبارزه با بیوتروریسم در دستگاه‌های اطلاعاتی خبر داد.
کد خبر : ۳۳۷۲۱۰
صراط: محمد خدابخشی سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه و نماینده مردم الیگودرز سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه ششم از مصوبه روز چهارشنبه این کمیسیون برای تشکیل کمیسیون ویژه امنیت زیستی و تدوین طرح مبارزه با بیوتروریسم در دستگاه‌های اطلاعاتی خبر داد.

محمد خدابخشی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در جلسه عصر روز چهارشنبه(17 آذر) کمیسیون تلفیق لایحه برنامه ششم،  پیشنهاد کمیته امنیت دفاعی و سیاست خارجی به تصویب رسید که بر این اساس در راستای ارتقاء و صیانت از حاکمیت، منافع و امنیت ملی کشور و به منظور ایجاد بستر امن و حمایت از اجرای برنامه‌های توسعه و پیشرفت کشور، دستگاه‌های اطلاعاتی موظفند ارتقاء کمی و کیفی ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های اطلاعاتی، امنیتی، عملیاتی، علمی، فنی، حفاظتی، حراستی و صیانتی با هدف تحکیم امنیت پایدار و ارتقاء توانایی و برتری در نبرد اطلاعاتی را عملیاتی کنند.

وی افزود: به موجب این مصوبه همچنین دستگاه‌های اطلاعاتی موظفند پیشگیری و مبارزه با فساد و اختلال در امنیت اقتصادی، تهدیدها و جنگ نرم امنیتی، جاسوسی و اقدامات سوء بیگانگان، اختلال و هرگونه تهدید علیه منافع و امنیت ملی ایران در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی، اختلال و تهدید امنیت زیستی و اقدامات بیوتروریستی را در دستور کار خود قرار دهند.

‌خدابخشی ادامه داد:  بر این اساس در راستای ارتقاء و صیانت از حاکمیت، منافع و امنیت ملی کشور و به منظور ایجاد بستر امن و حمایت از اجرای برنامه‌های توسعه و پیشرفت کشور، دستگاه های اطلاعاتی موظفند از اختلال و ایجاد ناامنی در فضای تولید و تبادل اطلاعات، اختلال در امنیت دارایی‌های ارزشمند کشور، واگرایی، افراط گرایی و تهدید علیه هویت، انسجام و وحدت ملی و پایداری کشور، جرائم سازمان‌یافته ضد امنیتی و اقدامات تروریستی در مقام ضابط دادگستری جلوگیری کنند.

نماینده مردم الیگودرز خاطرنشان کرد: ارتقاء همکاری‌ها و ارائه خدمات اطلاعاتی – امنیتی به دستگاه‌ها و نهادهای کشور از طریق ارتقاء و روزآمدسازی بانک جامع اطلاعاتی کشور و روزآمدسازی،‌ هماهنگ‌سازی و اجرای مستمر طرح‌های صیانت از امنیت دارایی‌های ارزشمند کشور از جمله وظایف دیگر دستگاه‌های امنیتی کشور به موجب این مصوبه است.

وی یادآور شد: بر این اساس طرح نظام ملی تعیین صلاحیت امنیتی مشاغل دولتی، عمومی و خصوصی، طرح حفاظت از سرمایه‌های فکری کشور، طرح حفاظت از سامانه‌های اطلاعاتی و ارتباطی، طرح حفاظت از اماکن، مراکز و پروژه‌های کلان ملی، حیاتی، حساس و مهم، طرح ارتقاء آگاهی‌های عمومی صیانتی – امنیتی اقشار مختلف جامعه و طرح ارتقاء دانش و مهارت‌های اطلاعاتی، حفاظتی و حراستی کارکنان دولت به‌ویژه حراست‌ها برای صیانت از منافع و حاکمیت ملی بر عهده دستگاه‌های اطلاعاتی کشور است.

خدابخشی در ادامه خاطرنشان کرد:  بر اساس مصوبه روز چهارشنبه کمیسیون تلفیق، دستگاه‌های اطلاعاتی موظف شدند، طرح مبارزه با بیوتروریسم (امنیت زیستی) را با تشکیل مستمر کمیسیون ویژه امنیت زیستی با حضور دستگاه‌ها و نهادهای ذی‌ربط و تدوین، روزآمدسازی، هماهنگ‌سازی، تعیین وظایف دستگاه‌ها و اجرای مشترک طرح جامع امنیت زیستی کشور اجراء کنند.

وی همچنین افزود: به موجب این مصوبه تعیین جزئیات و نحوه همکاری‌ها، چگونگی ارائه خدمات و تشکیل کارگروه‌های تخصصی کمیسیون ویژه با همکاری اعضای کمیسیون در چارچوب آیین‌نامه‌ای خواهد بود که به تصویب شورای عالی امنیت ملی خواهد رسید.

خدابخشی همچنین گفت: به موجب این مصوبه رزمایش‌های مشترک برای انجام عملیات شبکه‌ای و هم افزایی و ارتقاء سطح مناسبات بین کشورهای همسو در ابعاد دفاعی و امنیتی باید گسترش یابد و همچنین سطح همکاری‌های مشترک دوجانبه در تأمین تجهیزات دفاعی و امنیتی از خارج کشور ارتقاء پیدا کند.

به گفته سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه ششم، با مصوبه این کمیسیون، دولت مکلف شد که در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی حمایت‌ها و مساعدت‌های لازم از قبیل کمک‌های مالی و اعتباری و تنظیم مقررات موردنیاز برای استفاده از ظرفیت مازاد صنعت دفاعی به منظور تحقق مواد 17 و 33 این قانون و نیل به خوداتکایی در تأمین اقلام دفاعی و غیردفاعی کشور را با مشارکت بخش خصوصی به عمل آورد و همه دستگاه‌های اجرایی مجازند از این ظرفیت استفاده کنند.

نماینده مردم الیگودر در مجلس ادامه داد: بر اساس مصوبه دیگر کمیسیون تلفیق، وزارت دفاع مجاز است به منظور توسعه تحقیقات و نوآوری و طراحی محصولات جدید موردنیاز نیروهای مسلح تا 5 درصد از درآمد فروش محصولات دفاعی را پس از واریز به خزانه، صرف سیستم فعالیت تحقیقات و طراحی محصولات جدید کرده و 20 درصد از این منابع موجود را با مشارکت دستگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان کشور هزینه کند.

خدابخشی خاطرنشان کرد: همچنین به منظور ارتقاء و به روز کردن فناوری‌های صنعت دانش‌بنیان هواپیماسازی تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و بهینه‌سازی زیرساخت‌های شرکت صنایع هواپیماسازی ایران، نوسازی و تأمین ناوگان مسافری کشور (خرید هواپیما) با اولویت استفاده از ظرفیت‌های این شرکت انجام شود.

وی همچنین گفت: بر اساس تبصره الحاقی به ماده 3 برنامه ششم توسعه که به تصویب کمیسیو تلفیق رسید، تمامی هزینه‌های تحصیلی دانشجویان مراکز آموزش عالی، موسسات پژوهشی و دانشگاه آزاد اسلامی تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی در طول برنامه ششم رایگان می‌شود.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه برخی افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی، افراد مستعدی هستند که به دلیل مشکلات اقتصادی از ادامه تحصیل بازمانده‌اند، بنابراین در صورت تصویب تبصره الحاقی به ماده 3 برنامه ششم، می‌توانند رایگان تحصیل کرده، به جایگاهی که شایسته و در شان آنهاست، برسند.