۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۶

کمالوندی: 70 تن آب سنگین فروختیم

کمالوندی گفت: در مساله هسته ای وضعیت ما خوب شده و ارتباطات خوبی داریم در این حوزه و مسیر بازتر شده است.
کد خبر : ۳۳۹۱۸۳
صراط: کمالوندی گفت: در مساله هسته ای وضعیت ما خوب شده و ارتباطات خوبی داریم در این حوزه و مسیر بازتر شده است.

به گزارش مهر، بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران صبح امروز در نشستی اظهار داشت: مساله هسته ای ایران ۱۴ سال هست که یکی از مهم ترین برنامه های ایران و جهان محسوب می شود و در طی این مدت هم محدودیت هایی را برای ما در این خصوص به وجود آوردند.

وی گفت: حضور ما در پروژه بزرگ جهانی ایتر با اهمیت است و جایگاه ما را ارتقا می دهد و این امکان را می هد که بشر میلیون ها سال انرژی را برای خود ذخیره کند.

کمالوندی ادامه داد: در حوزه تحریم ها که وزارت امور خارجه باید توضیح بدهد البته برداشتن تحریم ها از روی کشتی ها برقراری ارتباط با دنیا و نیز ال سی هایی که تبادل می شود فضای تنفس خوبی را برای تجارت ما بوجود آورده است و ممکن است برخی بگویند در زندگی روزمره کمتر دیده می شود ولی این موضوعات در بلند مدت خود را نشان می دهد و این مساله را بگویم که اگر درست منابع را مدیریت کنیم، می توانیم جزو ده کشور برتر اقتصادی دنیا باشیم.

وی با بیان اینکه آمریکا می گفت تحریم های اولیه را دست نخواهیم زد و زمان برد تا مذاکره کنیم و موضوع را حل کنیم، اظهار داشت: در مساله هسته ای وضعیت ما خوب شده و ارتباطات خوبی داریم در این حوزه و مسیر بازتر شده است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: دو سه موضوع اصلی داشتیم که مهمترین آن غنی سازی هست که شکر خدا هزاران سانتریفیوژ در حال کار کردن هستند و اگر ما ۳۰۰ کیلو برای ۱۵ سال داریم طبق برجام از طرفی استثنائاتی داریم که می توانیم در شرایطی بیشتر از ۳۰۰ کیلو داشته باشیم.

کمالوندی اظهار داشت: سوخت ۲۰ درصد نیاز به کمک ها و تجهیزاتی دارد که ضروری است در کشور نسبت به آنها کار کنیم.

وی ادامه داد: در طی ۷ ماه توانستیم ۷۰ تن آب سنگین را بفروشیم و سالانه قرار است ۲۰ تن را بفروشیم و مشتری های بالقوه ای هم داریم و مساله آب سنگین ما تعطیل نشده است.

 معاون سازمان انرژی اتمی گفت: اگر راکتورهای جدیدی را با نمونه های قبلی آن مقایسه کنیم خیلی به لحاظ فنی بالاتر و بهتر است.

کمالوندی افزود: ما در همین مدت کم سفرهای زیادی داشتیم و قرار داده‌ های خوبی را داشتیم و اخیرا نیز خود بنده به چک رفتم و قرار دادهای خوبی را با آنها امضا کردیم و اینها همه از برکات برجام است که قابل انکار هم نیست.