۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۴

بازداشت ۱۲ معترض واگذاری ۲ جزیره مصر به عربستان

پلیس قاهره به تجمع روزنامه‌نگاران و وکلای معترض به واگذاری 2 جزیره مصری به عربستان حمله کرد و 12 نفر را دستگیر کرد.
کد خبر : ۳۴۱۵۱۶
پلیس قاهره به تجمع روزنامه‌نگاران و وکلای معترض به واگذاری 2 جزیره مصری به عربستان حمله کرد و 12 نفر را دستگیر کرد.

به گزارش فارس، آتش خشم جوانان مصری از رأی دولتمردانشان به واگذاری 2 جزیره به عربستان، هنوز فرونشسته و درگیری‌ها در قاهره ادامه دارد.

امروز این اعتراضات به محوطه اطراف ساختمان اتحادیه روزنامه‌نگاران در قاهره کشیده شد و پلیس هم پاسخ محکمی به اعتراضات داد.

آنطور که آسوشیتدپرس گزارش داده، نیروهای پلیس با حمله به معترضین که اکثراً روزنامه‌نگار و وکیل بوده‌اند، 12 نفر را دستگیر کرده‌اند؛ این خبر را یکی از پلیس‌ها به شرط ناشناس ماندن به این خبرگزاری داده است.

پنج‌شنبه هفته گذشته بود که کابینه مصر پس از ماه‌ها بحث چالشی و اعتراضات مردمی، طرح انتقال حاکمیت این دو جزیره دریای سرخ به عربستان را تصویب کرد.

سعودی‌ها می‌گویند که دو جزیره «تیران» و «صنافیر» پیش از این به ریاض تعلق داشته و حالا مصری‌ها باید این مناطق را بازگردانند.

اواسط بهار امسال، «سلمان بن‌عبدالعزیز» شاه عربستان به مصر رفت و در همان سفر بود که بحث انتقال حاکمیت این دو جزیره با دولتمردان قاهره مطرح شد.

مصر این روزها با مشکلات اقتصادی شدیدی دست و پنجه نرم می‌کند؛ شاید به همین خاطر بود که دولت در ضمن تلاش برای فرونشاندن آتش خشم جوانانی که در خیابان‌های قاهره در اعتراض به وطن‌فروشی شعار می‌دادند، خبر تصمیم عربستان برای سرمایه‌گذاری چند میلیارد دلاری در اقتصاد بی‌جان مصر را منتشر می‌کرد.

مخالفان البته راهکار مدنی اعتراض را هم پیش گرفتند و علیه این اقدام شکایت کردند. دادگاهی در قاهره ابتدا این موافقتنامه را رد کرد و بعد هم دیوان عالی اداری مصر با آن مخالفت کرد. دیوان عالی قرار است روز 16 ژانویه (دو هفته دیگر) حکم نهایی خود در این رابطه را صادر کند.

امروز اما کابینه دولت ژنرال «عبدالفتاح سیسی»که منتظر این حکم نیست، قانون انتقال حاکمیت این دو جزیره به عربستان را تصویب و برای تأیید نهایی به پارلمان فرستاد.
برچسب ها: صراط مصر عربستان