۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۸

جریمه 200هزارتومانی برای متخلف صنایع‌دستی با درآمد 200میلیونی!

بر اساس مصوبه کمسیون نظارت بر سازمان‌های صنفی اصفهان و بر طبق مفاد ماده 3 این اساسنامه اتحادیه صنف صنایع دستی موظف است جهت حفظ اصالت‌های هنری کارهای دستی و همچنین احیا و تشویق هنرمندانی که به این امر اشتغال دارند با شدت از ادامه کار فروش واحد های صنفی سودجو که از وسیله ماشینی، قالب، شابلون و یا پرس برای این امر استفاده می‌کنند، جلوگیری به عمل آورد.
کد خبر : ۳۴۱۷۷۶
صراط: بر اساس مصوبه کمسیون نظارت بر سازمان‌های صنفی اصفهان و بر طبق مفاد ماده 3 این اساسنامه اتحادیه  صنف صنایع دستی موظف است جهت حفظ اصالت‌های هنری کارهای دستی و همچنین احیا و تشویق هنرمندانی که به این امر اشتغال دارند با شدت از ادامه کار فروش واحد های صنفی سودجو که از وسیله ماشینی، قالب، شابلون و یا پرس برای این امر استفاده می‌کنند، جلوگیری به عمل آورد.

به گزارش ایسنا، برخلاف مصوبه‌ای که در بالا آمد متاسفانه اقدامات بازدارنده بسزایی وجود ندارد و بازرس اتحادیه صنایع دستی نیز معتقد است که ریشه یابی این مشکل نیاز جدی به بازنگری در قوانین دارد.

احمد روزدار، بازرس اتحادیه صنایع دستی اصفهان منطقه اصفهان در رابطه با نحوه برخورد این نهاد با متخلفان بازار صنایع دستی گفت: اتحادیه وظیفه متوقف ساختن فعالیت متخلفان را دارد، به این شکل که تولید کننده یا فروشنده متخلف را شناسایی و برای توقف تخلف اقدام می‌کند.

وی افزود: در صورت نیاز باید محل تولید یا فروشگاه نیز پلمب شود که خود فرآیندی اداری وقت گیری نیز دارد و فرصت کافی به متخلف برای بعضی اقدامات به منظور به حداقل رساندن میزان ضرر را می‌دهد. با این وجود اتحادیه برای پلمب و ضبط اجناس تقلبی اقدام می‌کند.

روزدار گفت: در این نوع برخورد چند نکته وجود دارد، یکی نبود قانون لازم برای ضبط اجناس تقلبی است که در حال حاضر ما اجناس را به شکل امانت سپاری جمع آوری می‌کنیم، در صورتی که باید برای این کار حکم قانونی داشته باشیم. دوم آن که اتحادیه جای کافی برای انبار و نگهداری ندارد که البته باید اجناس به سازمان بازرسی اصناف سپرده شود که با وجود نامه نگاری‌های فراوان باز هم برای این امر مشکلات زیادی داشته‌ایم.

روزدار ادامه داد: نکته بسیار مهم، نحوه برخورد نهایی این سازمان با متخلفانِ معرفی شده است. تا به حال موارد بسیاری از این دست بوده که با یک تعهد و جریمه نقدی باز به بازار برگشته و از طریق دیگری به کار خود ادامه داده‌اند.

بازرس اتحادیه صنایع دستی اصفهان تصریح کرد: نحوه برخورد و البته پیگیری در این مسائل به دلیل پوسیده بودن قوانین بسیار ضعیف است. متخلفی که با تولید جنس تقلبی به عنوان مثال به 200 میلیون درآمد رسیده است با یک تعهد و جریمه نقدی 200 هزار تومنی متوقف نمی‌شود. چه بسا اینکه اجناس تقلبی هم به متخلف پس داده شود.

وی ادامه داد: متاسفانه با توقیف و ابطال مجوز کسب این افراد هم نتوانسته‌ایم جلوی تولیدشان را بگیریم، چرا که به راحتی با گرفتن مجوز از صنف دیگر در کنار بازار صنایع دستی بازهم در حال تولید و فروش در بازار هستند.

روزدار اظهار کرد: از سوی دیگر برد پیگیری تنها به شهرستان اصفهان محدود می‌شود. در حال حاضر تولیدکنندگان متخلفی داریم که برای فرار از نظارت اتحادیه در شهرستان‌های اطراف کار تولید را ادامه می‌دهند و به اسم صنایع دستی استان در بازار شهرستان‌ها و حتی استان‌های دیگر فروش دارند.