۱۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۸

قرقیزستان: عامل حمله استانبول شهروند ما نیست

وزارت خارجه قرقیزستان در واکنش به اطلاعات برخی رسانه‌های ترکیه، تابعیت قرقیزی عامل حمله تروریستی به کلوپ شبانه در «استانبول» را رد کرد.
کد خبر : ۳۴۲۰۲۱
صراط: وزارت خارجه قرقیزستان در واکنش به اطلاعات برخی رسانه‌های ترکیه، تابعیت قرقیزی عامل حمله تروریستی به کلوپ شبانه در «استانبول» را رد کرد.

به گزارش فارس، وزارت خارجه قرقیزستان در بیانیه‌ای رسمی، گزارشات منتشر شده توسط برخی رسانه‌های ترکیه در خصوص اینکه فرد مهاجم به کلوپ شبانه در «استانبول»، «یحیی مشرپ‌اف» شهروند قرقیزستانی بوده است را رد کرد.

در این بیانیه آمده است: البته وزارت خارجه قرقیزستان هنوز هیچ درخواستی مرتبط با مشرپ‌اف از سوی همتای ترک خود دریافت نکرده است و اطلاعات منتشر شده توسط برخی رسانه‌های ترکیه نسبت به تابعیت فرد حمله کننده، هنوز به طور رسمی تأیید نشده‌اند.

علاوه بر این نیروهای امنیتی قرقیزستان به طور خودکار، تحقیقات خود را نسبت به این موضوع انجام داده‌اند که در نتیجه این تحقیقات مشخص گردید مشرپ‌اف که مشغول کارهای تجاری در ترکیه بوده است، روز اول ژانویه 2017 از طریق پرواز استانبول-بیشکک و پس از بازرسی توسط نگهبانان فرودگاه، به این کشور بازگشته است.

وزارت خارجه قرقیزستان همچنین آمادگی خود را برای هرگونه همکاری با نیروهای انتظامی ترکیه جهت اثبات بی‌گناهی مشرپ‌اف اعلام کرده است.   

مقامات وزارت خارجه قرقیزستان پس از ورود مشرپ‌اف به بیشکک، در فرودگاه با وی گفت‌وگو کردند و مشخص شد که این شهروند قرقیز از حمله تروریستی استانبول باخبر نبوده است.

این اولین بار نیست که چنین اتهاماتی بر علیه شهروندان آسیای مرکزی به خصوص قرقیزستان مطرح می‌شود.

کارشناسان بر این باورند: به دلیل عدم محدودیت فعالیت مؤسسات وابسته به «گولن» در قرقیزستان، رسانه‌های دولتی ترکیه سعی در ایجاد هجمه علیه این کشور آسیای مرکزی دارند.