۰۳ مهر ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۵
6 پيشنهاد در طرح نظارت مجلس بر نمايندگان

گزارشي از بحث 70 دقيقه‌اي مجلس

نمایندگان مجلس پس از بررسی 6 پیشنهاد در طرح نظارت بر خودشان در ماده 4 طرح مذکور به مدت 70 دقیقه هیچ مصوبه‌ای نداشتند و ادامه بررسی این طرح را به جلسات آینده مجلس موکول کردند.
کد خبر : ۳۴۲۰۸
به گزارش صراط نیوز به نقل از فارس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز یکشنبه از ساعت 9:50 تا ساعت 11 وارد ادامه بررسی جزییات طرح نظارت مجلس بر امور نمایندگان شدند که درباره تخلفات و شرایط و مجازات‌های تخلفات نمایندگان است ، را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

وکلای ملت در این جلسه 6 پیشنهاد نمایندگان را مورد رسیدگی قرار دادند که هیچ یک از پیشنهادات به تصویب مجلس نرسید و بهارستان نشینان پس از بحث بی ثمر درباره پیشنهادات نمایندگان در مورد ماده 4 این طرح بدون هیچ مصوبه‌ای در خصوص طرح نظارت مجلس بر نمایندگان ، ادامه رسیدگی به طرح مذکور را به جلسات آتی خانه ملت موکول کردند.
 
در این جلسه حسن کامران و نیره اخوان پیشنهادی را ارائه دادند که بر اساس آن ماده 4 تغییر می‌کرد که با مخالفت مجلس رو به رو شد.

در این جلسه همچنین مؤید حسینی صدر نماینده خوی پیشنهاد حذف 4 بند از ماده 4 را ارائه داد که نمایندگان با 44 رأی موافق ، 54 رأی مخالف و 59 رأی ممتنع از 195 نماینده حاضر در صحن علنی با این پیشنهاد نیز مخالفت کردند.
 
در ادامه این جلسه محمود احمدی بی‌غش نماینده شازند پیشنهاد حذف بند "چ" از ماده 4 طرح نظارت بر مجلس را ارائه داد که در آن لغو عضویت در مجامع و شوراها و کمیته‌های تحقیق و تفحص به عنوان مجازات‌های در نظر گرفته شده برای تخلفات نمایندگان مطرح شده بود که بی‌غش این پیشنهاد خود را پس از مطرح کردن پس گرفت.

در ادامه، سیدکاظم دلخوش نماینده صومعه سرا پیشنهاد حذف بند «خ» و «د» از ماده 4 را ارائه داد که این پیشنهاد دلخوش نیز به تصویب مجلس نرسید و بهارستان نشینان با 57 رأی مخالف، 42 رأی موافق و 24 رأی ممتنع از 199 نماینده حاضر در جلسه علنی با این پیشنهاد مخالفت کردند.

در ادامه این جلسه علی مطهری نماینده تهران پیشنهاد حذف بند «ذ» از ماده 4 طرح نظارت بر مجلس را ارائه داد که خانه ملتی‌ها با 64 رأی موافق، 31 رأی مخالف و 19 رأی ممتنع از 195 نمایندگان حاضر در جلسه علنی با این پیشنهاد نیز مخالفت کردند.
 
در بند «ذ» ماده 4  "محرومیت از شرکت در جلسات مجلس و کمیسیون‌های تخصصی تا سه ماه با پیشنهاد هیئت نظارت و تصویب مجلس در جلسه رسمی غیرعلنی". به عنوان یکی از مجازاتها برای تخلفات نمایندگان در نظر گرفته شده است.

مطهری در بیان توضیحاتی درباره علت ارائه این پیشنهاد گفت: این بند مجازات موکلین نمایندگان است نه مجازات خود نمایندگان.

وی افزود: با تصویب این بند نمایندگان از بیان تذکر کتبی و شفاهی و سؤال از وزیر که لاجرم مرتبط با موکلین آن نماینده خواهد بود، محروم خواهد شد و نمایندگان در بسیاری از امور کشور که در حوزه تخصصی‌شان است نمی‌توانند ورود پیدا کرده و در جریان قرار گیرند.

مطهری ادامه داد: این بند از ماده 4 طرح نظارت با بند 9 اصل سوم قانون اساسی مغایرت دارد و این بند، نمایندگان را از نمایندگی ساقط می‌کند و گویا اعتبارنامه آنها باطل شده است. چرا که همه اختیارات نماینده را سلب می کند مگر آنکه نماینده جدیدی برای آن حوزه انتخابیه، با رأی مردم انتخاب شود و وارد مجلس شود.

در ادامه عیسی جعفری نماینده سمیرم در مجلس به مخالفت با این پیشنهاد مطهری پرداخت و گفت: اینکه آقای مطهری می‌گوید عدم حضور نماینده یک حوزه انتخابیه به مدت سه ماه در جلسات مجلس و کمیسیون‌های تخصصی به نحوی مجازات مردم آن حوزه انتخابیه است، این نکته قابل قبولی نمی‌تواند باشد و بهتر است نمایندگان به این پیشنهاد رأی ندهند.

در ادامه مهرداد لاهوتی نماینده لنگرود به موافقت با پیشنهاد مطهری پرداخت و گفت: طرح نظارت در مجلس واقعا طرح خوبی است اما افراط و تفریط در هر کاری آسیب های زیادی را می‌تواند به همراه داشته باشد.

وی افزود: در این بند از ماده4 اصلا مشخص نیست که هیئت نظارت چگونه قرار است رأی صادر کند.
در این جلسه همچنین یکی از نمایندگان پیشنهاد حذف بند «ر» را ارائه داد که نمایندگان با 543 رأی موافق و 31 رأی ممتنع از 200 نماینده مجلس در صحن علنی، با این پیشنهاد هم مخالفت کردند.
 
به گزارش فارس، ماده 4 طرح نظارت بر مجلس دارای 12 بند و 3 تبصره است که در بندهای این ماده مجازات‌هایی برای تخلفاتی که ممکن است از سوی نمایندگان انجام شود، در نظر گرفته شده که از جمله آن می‌توان به تذکر شفاهی بدون درج در پرونده، تذکر کتبی با درج در پرونده، کسر حقوق از یک ماه تا یک سال به میزان یک دوم، محرومیت از نامزدی برای عضویت در هیئت رئیسه مجلس و هیئت رئیسه کمیسیونها، لغو عضویت در مجامع و شوراها و کمیته‌های تحقیق و تفحص، اعلام یک یا چند تخلف نماینده در جلسه علنی توسط رئیس مجلس و لغو اعتبارنامه نماینده به پیشنهادهیئت نظارت و تصویب مجلس در جلسه رسمی غیرعلنی اشاره کرد.