۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۷
در برنامه «نگاه یک» مطرح شد

چرا قانون رسیدگی به اموال مسئولان باید ده سال طول بکشد؟

وی با بیان اینکه از سوی برخی مسئولان کشور نسبت به اجرایی شدن این قانون مقاومت وجود داشت چراکه خیلی ها از شفافیت خوششان نمی‌آمد، اظهار داشت: بنده غیر از این قانون ، قانونی را در این کشور سراغ ندارم که مصوب شدن آن،10 سال طول بکشد.
کد خبر : ۳۴۲۵۰۳
صراط: دو تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با حضور در برنامه نگاه یک به بیان نظرات خود پیرامون طرح شفافیت حقوق مدیران و لزوم شفافیت آن در کشور پرداختند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، محمد دهقان و الیاس حضرتی از نمایندگان دو طیف اصولگرا و اصلاح طلب مجلس شورای اسلامی با حضور در برنامه «نگاه یک»، شبکه یک سیما به بیان نظرات خود پیرامون طرح شفافیت حقوق مدیران و لزوم شفافیت آن در کشور پرداختند.

در ابتدای این بحث الیاس حضرتی نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در زمینه اهمیت این موضوع اظهار داشت: نظام جمهوری اسلامی همانند بقیه نظامات  دنیا با رای، اعتبار و اعتماد مردم شکل گرفته و تداوم پیدا کرده که لازمه حفظ این مهترین سرمایه اجتماعی که اعتماد نام دارد؛ صداقت، راستگویی و شفافیت است.

 وی افزود: کلید واژه بقای انسان‌ها، خانواده و سلامت جامعه و حکومت ها براساس حفظ اعتماد است و در این صورت است که نشاط و بالندگی در آن حکومت و جامعه روز به روز پایدارتر خواهد شد.

* برای حفظ اعتماد با دیوارهای شیشه‌ای درست کنیم

حضرتی تاکید کرد: اگر بخواهیم اعتماد را به عنوان بزرگترین سرمایه حفظ کنیم باید دیوارهای شیشه‌ای درست کنیم تا هر چه انجام می شود، اقدامات، برنامه‌ها و حتی تصمیمات عیان گردد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هرچه این شفافیت صیقل یافته تر باشد، مردم به همان میزان راحت‌تر خواهند بود، تصریح کرد: همه این شعارها را مطرح کرده‌اند ولی متاسفانه ما توفیقی در تنظیم یک ساختار و سیستمی که بتواند پشتوانه این شفافیت باشد نداشته ایم.

حضرتی افزود: در عراق به دولت این کشور کمک می‌کنیم اما بخشی از اقتصاد این کشور را ترکیه می‌برد، در سوریه هر روز شهید می‌دهیم و این در حالی است که دنیا از روسیه و ترکیه تشکر می‌کنند؛ در داخل هم به همین شکل است به این معنی که برنامه پنج ساله ششم توسعه را تنظیم می‌کنیم، هیچ انسجام سیستماتیک در آن دیده نشده است.

* مقاومت برخی افراد، سبب شد اجرایی شدن قانون رسیدگی به اموال مسئولان ده سال طول بکشد

در ادامه این بحث دهقان دیگر نماینده مجلس شورای اسلامی نیز با تاکید بر اینکه اگر با فساد مبارزه نشود؛ نظام، انقلاب و کشوری که برای رسیدن به آن شهید داده‌ایم مورد تهدید جدی قرار خواهد گرفت ، گفت: در سال 84، همزمان با مجلس هفتم، طرح رسیدگی به اموال مسئولین را در مجلس شورای اسلامی تصویب کردیم اما اجرایی شدن این قانون به دلیل مقاومت برخی‌ها، 10 سال طول کشید و سرانجام در سال 94 به تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام رسید.

وی با بیان اینکه از سوی برخی مسئولان کشور نسبت به اجرایی شدن این قانون مقاومت وجود داشت چراکه خیلی ها از شفافیت خوششان نمی‌آمد، اظهار داشت: بنده غیر از این قانون ، قانونی را  در این کشور سراغ ندارم که مصوب شدن آن،10 سال طول بکشد.

این عضو فراکسیون ولایت مجلس افزود: طرح رسیدگی به اموال مسئولین طرح بسیار جامعی بود و با آن چه که در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب شد بسیار متفاوت بود و در اصل مصوبه مجمع بسیار ضعیف بی خاصیت و نابود کننده طرح ما بود اما باز با این وجود نیز یک گام رو به جلو بود.

* مجلس در حال تصویب قانون برگزاری جلسه محاکمه مفسدان اقتصادی است

وی ادامه داد: علاوه بر قانون رسیدگی به اموال مسئولین، طرح اعلام اسامی مفسدین اقتصادی را هم در مجلس شورای اسلامی ، مصوب کردیم که هم اکنون در آیین دادرسی کیفری تثبیت شده است و هم اکنون و در راستای تکمیل این مصوبه، طرح علنی شدن محاکم مفاسد اقتصادی را دنبال می‌کنیم که متاسفانه فوریت آن در مجلس رای نیاورد ولی در دستور کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی قرار دارد.

دهقان یادآور شد: همچنین از دیگر قوانین ماندگار در این حوزه می توان به قانون ارتقاء سلامت نظام اداری و مقابله با فساد اشاره کرد که در سال 81 به تصویب مجلس رسید و اجرایی شدن آن تا سال 90 به طول انجامید.

* باید از تجربیات دیگر کشورها در بحث مبارزه با فساد استفاده کرد

حضرتی در بخش دیگری از اظهاراتش به تشریح دلایل عدم موفقیت در مبارزه با فساد پرداخت و گفت: ما اولین کشوری نیستیم که قصد دارد با فساد مبارزه کند بنابراین باید از تجربیات دیگر کشورها بهره مند شویم چراکه انسان برای حل معضلات خود چاره‌ای جز استفاده از تجربیات دیگران ندارد.

وی افزود: مشکل دیگر ما این است که در قضایا جزئی نگر هستیم در حالی که باید کل سیستم را نگاه کنیم؛ اگر قرار است در کشور شفافیت وجود داشته باشد باید در همه زمینه‌ها؛ سیاسی، اجتماعی فرهنگی و اقتصادی وجود داشته باشد.

* همیشه عادت داریم از مسائلی چون فساد، ابزار سیاسی درست کنیم

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس ادامه دارد: بحث دیگر این است که اغلب علاقه‌مند هستیم تا موضوعات را سیاسی کنیم و از آن چماقی علیه جناح مقابل درست کنیم و این درحالی است که هر زمان مبارزه با فساد ، اختلاس و رانت خواری سیاسی و جناحی شد در عرصه مقابله با آن موفق نخواهیم شد.

وی با بیان اینکه باوجود تاکید رهبری، موضوع فیش های نجومی تبدیل به یک ابزار سیاسی شد، اظهار داشت: دولت در بحث فیش‌های نجومی خوب عمل کرد چراکه خود او موضوع را اعلام و سپس با خاطیان برخورد کرد.

* فیش‌های نجومی، نمونه‌ای از تجلی فساد اقتصادی در کشور است

حضرتی ادامه داد: مجموعه فیش های نجومی به روایتی 20  و به روایت دیگری 23 میلیارد تومان است و این در حالی ست که در پرونده بابک زنجانی صحبت از 9 هزار میلیارد یا 12 هزار میلیارد است؛ کدام یک از این پرونده‌ها سنگین‌تر است؛ بنابراین تمام معضلات فساد ما فیش‌های نجومی نیست بلکه فیش‌های حقوقی هم نمونه ای از تجلی فساد اقتصادی در کشور است.

در ادامه این اظهارات دهقان نماینده چناران و طرقبه در مجلس شورای اسلامی نیز با تاکید بر اینکه مشکل ما این است که تعدادی از افراد فاسد و یا کسانی که به فساد عادت دارند در درود حکومت هستند، گفت: یک تعدادی به بهانه‌های مختلف می‌خواهند با فساد مبارزه نشود یا می‌خواهند این مسئله را سیاسی کرده یا با سیاسی کردن آن مانع از مبارزه با فساد شوند.

وی افزود: تا قوه قضاییه می‌خواهد با فاسدی مبارزه کند، می‌گویند مسىئله را سیاسی نکنید در حالی که این اظهارات برای جلوگیری از مبارزه با فساد است.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت در بحث فیش‌های نجومی خوب عمل نکرده است، گفت: فیش‌های نجومی اعتماد و آبروی کشور را برد.

* گزارش دیوان محاسبات کشور در بحث حقوق‌های نجومی مخدوش است

وی با بیان اینکه اگر دولت در این بحث خوب عمل می‌کرد باید گزارش شفافی به مردم داده می‌داد، عنوان کرد: آمار ما در این رابطه متفاوت از آماری است که ارائه می‌شود و گزارش دیوان محاسبات کشور نیز در مورد ده‌ها تخلفی که صورت گرفته آمار مخدوشی است و نیاز به پالایش دارد.

دهقان به پرونده بابک زنجانی هم اشاره کرد و اظهار داشت: بنده پیگیر پرونده وی در مجلس نهم بودم و زمانی که خیلی ها ساکت بودند نامه زدیم که وی از کشور فرار نکند و از قوه قضاییه خواستیم که در این پرونده با جدیت یرخورد شود که در نهایت این پیگیری‌ها سبب شد که وی هم اکنون در زندان باشد و حکم اعدام او نیز صادر شده است‌.

وی خاطر نشان کرد: مشکل کشور این است که از کلمات استفاده می‌کنیم اما به آن‌ها عمل نمی‌کنیم.

در بخش دیگر این برنامه، حضرتی نیز با بیان اینکه همه ما علاقمند هستیم که فسادی وجود نداشته باشد و این علاقه ما است، گفت: این علاقه‌ها گاهی به طرح و لایحه تبدیل می‌شوند ولی چون فرهنگ، ضمانت و اراده‌ای در اجرا وجود ندارد فعلیت پیدا نمی‌کند.

وی افزود: مجموعه سیستم ما نارس است و ربطی هم به بحث سیاسی، جناحی و بحث علایق ما ندارد؛ در این رابطه می‌توان یادآور شد؛ دولت‌هایی بودند که وقتی مجلس قانونی را تصویب می‌کرد عنوان می‌کردند که آن را اجرا نمی‌کنند.

حضرتی در ادامه برنامه با اشاره به اینکه، به چه دلیلی فردی که فیش حقوق‌های نجومی را پخش کرد به زندان رفته است گفت: در ماده35  برنامه پنجم توسعه تصویب شده است تا سامانه‌ای طراحی شود که تمامی حقوق‌های  مدیران و رؤسا در آنجا ثبت و ضبط شود تا به اطلاع نهادهای نظارتی و مردم برسد.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه، نباید آبروی مملکت را برد ادامه داد: نباید اجازه داد تا یک نامرد سعودی بگوید مدیران ما دزد و جوانانمان بیکار هستند.البته أکثر مدیران انسان‌های پاک دستی هستند.

وی با اشاره به اینکه، باید در مسیر شفاف سازی اقدامات لازم را انجام دهیم بیان کرد: باید ریشه‌های مبارزه با فساد را مورد بررسی قرار دهیم.

حضرتی با اشاره به اینکه، ضمانت اجرای قوانین مجلس است اظهار داشت: مجلس باید دقیق و قوانین قابل اجرا باشد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه، در برخی از مواقع یکی از ریشه های فساد مجلس است عنوان کرد: مجلس نباید چیزی را تصویب کند که مبنای اقتصادی ندارد.

محمد دهقان عضو هیئت رئیسه مجلس در ادامه برنامه با اشاره به اینکه،  آن کسی که می‌گوید با فساد اقتصادی مبارزه نشود به دنبال منافع خود است گفت: نباید مسائل را تحت الشعاع مسئله دیگری قرار داد.

وی افزود:  تا می‌گوییم فرزند فلانی آن طور است می‌گویند سیاسی صحبت نکن.

این نماینده مجلس با بیان اینکه، یک عده از دوستان در تمام دولت‌ها چون با رای دولت آمده‌اند به نفع دولت حرف می‌زنند خاطرنشان کرد: باید آبروی مجلس را حفظ کرد.

دهقان گفت: در چهلمین جلسه کمیسیون تلفیق تصویب شد تا دسترسی به اطلاعات مربوط به حقوق مدیران و رؤسا برای عموم مردم آزاد باشد.

وی با اشاره به اینکه، بنده طراح حقوق‌های نجومی بودم بیان کرد: هنوز در دو موضوع شفاف سازی باقی مانده است یکی از آن‌ها بحث تسهیلات نجومی و دومی مربوط به بحث صندوق فرهنگیان است.

 این عضو هیات رئیسه مجلس اظهار داشت : مردم می‌گویند ما برای 10 میلیون وام ازدواج دخترمان مشکل داریم، اما برخی هزار میلیارد تسهیلات می‌گیرند.

وی با اشاره به اینکه، بیش از100 هزار میلیارد تسهیلات معوق داریم گفت: قبل از رسیدگی به اموال مسئولان، مسئله شفاف سازی را در 40 کشور را مورد مطالعه و بررسی قرار دادیم.

دهقان با اشاره به اینکه، باید از تجربه و علم کشورهای دیگر استفاده می‌کردیم، افزود: باید مرکزی برای مبارزه با فساد تشکیل شود تا شفافیت جواب بدهد و کار ساز باشد.

وی با تاکید بر اینکه، نباید با فساد موجود بسازیم، ادامه داد: دو بال مبارزه با فساد شفافیت و مرکزی برای مبارزه با آن  است.

دهقان، دسترسی آزاد به اطلاعات را شفافیت دانست و عنوان کرد: سامانه حقوق و دستمزد و قانون مبارزه با فساد به معنای شفافیت است.

وی در پایان افزود: باید یکی دیگر از قوانین شفافیت مبارزه با تسهیلات نجومی باشد.
برچسب ها: صراط دهقان حضرتی