۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۰

توافق طالبانی و بارزانی درمورد رفراندوم استقلال کردستان

حزب دموکرات کردستان به ریاست مسعود بارزانی و اتحادیه میهنی کردستان به ریاست جلال طالبانی امروز (چهارشنبه) بر سر تشکیل کمیته‌ای برای بررسی سرنوشت مناطق مورد مناقشه با بغداد و آمادگی جهت برگزاری همه پرسی پیرامون "استقلال کردستان" توافق کردند.
کد خبر : ۳۴۳۳۴۱
 صراط: حزب دموکرات کردستان به ریاست مسعود بارزانی و اتحادیه میهنی کردستان به ریاست جلال طالبانی امروز (چهارشنبه) بر سر تشکیل کمیته‌ای برای بررسی سرنوشت مناطق مورد مناقشه با بغداد و آمادگی جهت برگزاری همه پرسی پیرامون "استقلال کردستان" توافق کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از سومریة نیوز، در بیانیه مشترک صادره از دفترهای سیاسی این دو حزب پس از نشست دو طرف در اربیل آمده است، دفترهای سیاسی نشستی را امروز با هدف توسعه روابط میان دو طرف در زمینه‌های حکم‌رانی و روابط احزاب در کردستان و همچنین روابط با دولت فدرال و کشورهای منطقه و جهان به نحوی که به منفعت مردم کردستان خدمت برساند، برگزار کردند.

طبق این بیانیه، دو طرف بر تلاش جهت حل مشکلات گروه‌های سیاسی در کردستان و احترام به قوانین و عدم مداخله در امور دیگران تاکید کردند و افزودند: این نشست به بررسی چگونگی حل بحران مالی و حمایت از عملکرد دولت و نهادهای ذی ربط جهت اجرای اصلاحات و تامین حقوق کارمندان و توجه به بخش نفت و گاز و شفاف‌سازی‌ها پرداخت.

این بیانیه تاکید کرده است که باید گام‌های لازم برای حل مشکلات ریشه‌ای منطقه کردستان از جمله فعالیت پارلمان کردستان که از اولویت‌های این گام‌ها خواهد بود، اتخاذ شود.

دو طرف همچنین در مورد تشکیل کمیته‌ای از نمایندگان احزاب سیاسی و گروه‌های قومیتی برای انجام مذاکرات با دولت عراق جهت تعیین سرنوشت مناطق مربوط به ماده قانونی 140 در آینده‌ای مشخص و سپس برگزاری همه پرسی و "استقلال کردستان" توافق کردند.