۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۳

ابتکار: آلودگی تهران به اندازه چین شدید نیست

رئیس سازمان محیط زیست گفت: در کشور چین 500 میلیون نفر در معرض آلودگی شدید قرار دارند ولی خدا را شکر ما در تهران هرگز به این میزان نرسیده‌ایم.
کد خبر : ۳۴۴۳۰۵
صراط: رئیس سازمان محیط زیست گفت: در کشور چین 500 میلیون نفر در معرض آلودگی شدید قرار دارند ولی خدا را شکر ما در تهران هرگز به این میزان نرسیده‌ایم.

به گزارش فارس، معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست در دومین کنفرانس تکنولوژی‌های سبز در دانشگاه امیرکبیر گفت: ما در گذشته اینگونه فکر می‌کردیم که فناوری از محیط زیست جداست و رشد اقتصادی به محیط زیست مرتبط نمی‌شود و فکر می‌کردیم ابتدا باید مشکلات مهندسی، راه و ترابری، خودرو و دیگر مشکلات را حل کنیم تا زمان رسیدگی به محیط زیست برسند.

وی افزود: ما از الگوهایی مثل کشور چین استفاده کردیم در حالی که چین الگوی مناسبی نیست و در حال حاضر به جایی رسیده است که پیش‌بینی کرده‌اند حداقل 900 میلیارد دلار برای فناوری‌های سبز و انرژی‌های نو هزینه کنند تا شاید طرح‌هایشان قابل زیست شود.

ابتکار با بیان اینکه باید از کشورهای دیگر عبرت گرفته و مسیر توسعه را با سرمایه‌ها و فرهنگ دینی خودمان تعیین کنیم اظهار داشت: امروز 500 میلیون نفر در کشور چین در معرض آلودگی شدید هوا قرار دارند که خدا را شکر ما در تهران هرگز به این میزان نرسیده‌ایم و بدترین شرایط ما روی عدد 160 بوده است.

وی اضافه کرد: از سال 92 که دولت یازدهم برنامه‌های کاهش آلودگی هوا و کاهش میزان گوگرد از گازوئیل را در دستور کار قرار داده است با درایت رئیس‌جمهور با توجهیات که صورت گرفته اقدامات بسیاری انجام دادیم تا در دامی که کشورهایی مانند چین افتاده‌اند، نیفتیم زیرا این کشورها آسیب‌های اقتصادی و سلامتی بسیاری داشته‌اند.

رئیس سازمان محیط زیست گفت: در نگاه دولت یازدهم مسئله سازگاری توسعه کشور با محیط زیست و استانداردهای زیست‌محیط دیده شده و با مجلس نیز همگرایی داریم به طوری که قانون هوای پاک در آخرین مراحل خود در مجلس قرار دارد.

وی با بیان اینکه نیازمند یک برنامه منسجم فرابخشی در حوزه محیط زیست هستیم، گفت: در این زمینه گام‌هایی برداشته شده و برنامه‌های ملی و شهری برای کاهش آلودگی هوا داریم. به طوری که 8 کلانشهر کشور نیز برنامه‌های مطالعه‌ شده‌ای برای کاهش آلودگی هوا دارند.

ابتکار عنوان کرد: سازوکارهای مدیریتی نیز تدوین شده و همکاری ویژه‌ای با معاونت اجرایی ریاست جمهوری برای جلب حمایت‌های مالی داشته‌ایم و در حوزه سیاست‌گذاری عقب نیستیم و مشکلی نداریم.

وی گفت: البته به دلیل عدم مدیریت در ساختمان‌ها یا مصارفی که صنایع و نیروگاه‌ها دارند برخی منابع انرژی خود را هدر می‌دهیم و 2 میلیون مشعل و موتورخانه در منازل آلایندگی‌های بسیاری دارند و بحث انتشار گازهای گلخانه‌ای مطرح است.

رئیس سازمان محیط زیست افزود: موضوع تغییر اقلیم و گرمایش زمین مسئله‌ای نیست که بتوانیم آن را انکار کنیم. ولی خوشبختانه دولت و مجلس توافقنامه پاریس را تصویب کردند تا ما همگام با جامعه جهانی پیش برویم و بر این اساس 4 درصد کاهش گازهای گلخانه‌ای به صورت غیرمشروط و 8 درصد مشروط به رفع تحریم‌ها انجام می‌شود.

ابتکار گفت:‌توافق برجام در این زمینه تاثیرگذار بوده و همکاری‌ها با کشورهای دنیا توسعه یافته است تا رشد اقتصادی ما خسارت‌های زیست‌محیطی ناشی از عدم رعایت مسائل زیست‌محیطی را نداشته باشد.

وی گفت: ما در حوزه‌هایی مانند مدیریت پسماند به فناوری‌های سبز نیاز داریم و اقتصاد به عنوان اقتصاد دوار باید مطرح باشد. یعنی هر آنچه به اقتصاد وارد می‌شود باید با فناوری‌های روز بازیافت شده و بازگشت داده شود.

رئیس سازمان محیط زیست از برگزاری نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست در اسفند ماه خبر داد و گفت: این نمایشگاه موقعیتی برای گرد هم آمدن صاحبان فناوری در حوزه محیط زیست است.