۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۹

واکنش الجبیر به اظهارات ضدسعودی کاندیداهای ریاست جمهوری فرانسه

وزیر امور خارجه عربستان در اظهاراتی از اتهام‌زنی برخی کاندیداهای ریاست جمهوری فرانسه مبنی بر اینکه ریاض، افراط گرایان را در فرانسه حمایت و تامین مالی می‌کند و باید در روابط دو کشور تجدیدنظر شود، انتقاد کرد
کد خبر : ۳۴۴۴۳۴
صراط:  وزیر امور خارجه عربستان در اظهاراتی از اتهام‌زنی برخی کاندیداهای ریاست جمهوری فرانسه مبنی بر اینکه ریاض، افراط گرایان را در فرانسه حمایت و تامین مالی می‌کند و باید در روابط دو کشور تجدیدنظر شود، انتقاد کرد.

 به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز،‌ در هفته‌های اخیر و در حالی که تنها کمتر از ۴ ماه تا انتخابات ریاست جمهوری فرانسه باقی مانده، دو کاندیدای مهم این رقابتها یعنی فرانسوا فیون،‌ کاندیدای محافظه کاران و مارین لوپن، کاندیدای راست افراطی، حملاتشان به کشورهای عربی به ویژه عربستان را تشدید کردند.

هر دو نفر اخیرا گفته‌اند که پاریس باید در روابطش با عربستان و قطر تجدیدنظر کند و تاکید کردند که فرانسه رابطه‌ای ناسالم با کشورهایی دارد که ایدئولوژی افراط گری و رادیکال را در فرانسه ترویج می‌کنند.

عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان در کنفرانسی خبری گفت: من نمی‌توانم درباره حرف‌هایی که در یک کمپین انتخاباتی مطرح می‌شود اظهارنظر کنم اما می‌دانم که یک سوءبرداشت نسبت به عربستان وجود دارد.

 وی ادامه داد: برخی می‌گویند عربستان افراط گر است.

 عربستان بی‌تحمل است و عربستان از سازمان‌های رادیکال حمایت و تامین مالی می‌کند و من همیشه گفته‌ام که اینها درست نیستند. عادل الجبیر خاطر نشان کرد: وقتی کسانی می‌گویند که عربستانی‌ها از این افراط‌گری حمایت می‌کنند، من می‌گویم که به من (مدارکش) را نشان دهید اما هیچکس چیزی را نشان نمی‌دهد و در عین حال این تصویر ثابت باقی مانده و تبدیل به واقعیت شده است. وی گفت: افراط گرایان می‌خواهند مکه و مدینه را تصاحب کنند.

 اینکه شما فکر کنید ما از ذهنیتی که می‌خواهد ما را بکشد حمایت می‌کنیم، پس شما فرض کرده‌اید که ما ساده لوح بوده و چندان باهوش نیستیم.

 وزیر امور خارجه عربستان توصیه کرد: سیاستمداران فرانسوی بهتر است به دنبال برقراری روابط تجاری، ‌سیاسی و امنیتی قدرتمند میان کشورها باشند و ارزیابی مثبتی از نحوه مدیریت عربستان بر بازارهای نفت و سرمایه گذاری‌های مالی برای کمک به رشد اقتصادی جهانی داشته باشند.