۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۹

اعلام امادگی برای حضور ربات‌های امدادرسان در پلاسکو

رئیس دانشگاه آزاد واحد قزوین با بیان اینکه اگر زودتر برای ساخت ربات آتش‌نشان اقدام می‌کردیم شاید فاجعه پلاسکو رخ نمی‌داد، گفت: ساخت رباتی را در نظر داریم که بتواند در دمای بالا وارد عمل شده و اطفای حریق را بر عهده بگیرد.
کد خبر : ۳۴۵۱۲۶
صراط: رئیس دانشگاه آزاد واحد قزوین با بیان اینکه اگر زودتر برای ساخت ربات آتش‌نشان اقدام می‌کردیم شاید فاجعه پلاسکو رخ نمی‌داد، گفت: ساخت رباتی را در نظر داریم که بتواند در دمای بالا وارد عمل شده و اطفای حریق را بر عهده بگیرد.

مرتضی موسی‌خانی رئیس دانشگاه آزاد واحد قزوین در گفت‌وگو با فارس، ضمن تسلیت فاجعه ساختمان پلاسکو و شهادت جمعی از آتش‌نشانان کشورمان گفت: چند ماه پیش کنسرسیوم رباتیک در دانشگاه آزاد تشکیل شد و ریاست دانشگاه بر ساخت ربات‌های کاربردی از جمله ربات‌های آتش‌نشان تأکید کرد که این مسئله در دستور کار کنسرسیوم قرار گرفت و اعضای هیأت علمی و دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترای دانشگاه آزاد گردهم آمدند تا در این زمینه فعالیت کنند.

وی افزود: ساخت رباتی را در نظر داریم که بتواند در دمای بالا وارد عمل شده و اطفای حریق را بر عهده بگیرد که پیش‌بینی می‌شود تا تیرماه سال آینده این ربات عملیاتی شود ولی اگر زودتر این کار انجام می‌شد، شاید چنین فاجعه انسانی رخ نمی‌داد ولی به هر حال امیدواریم این ربات‌ها بتوانند در چنین حجم فروریختگی و حرارت و انفجار کارایی داشته باشند.

موسی‌خانی ادامه داد: با استفاده از ربات‌ها نهایت خسارتی که بر جای می‌ماند از بین رفتن ربات است و با توجه به ارزش‌های انسانی و سرمایه‌های اجتماعی دیگر در زمینه انسانی ضربه نمی‌خوریم.

رئیس دانشگاه آزاد واحد قزوین اظهار داشت: ربات‌های امدادگر نیز ساخته شده‌اند که می‌توانند برای شناسایی مصدومان حادثه‌ها که علائم حیاتی دارند به کار روند به طوری که این ربات‌ها موقعیت مکانی مصدومان زنده را برای امدادگران ارسال می‌کنند.

وی اضافه کرد: این ربات چند سال در مسابقات جهانی شرکت کرده و مقام قهرمانی و نایب‌قهرمانی کسب کرده است و در مکان‌هایی که دارای یک حفره کوچک است این ربات می‌تواند حتی‌الامکان کار جست‌وجو را انجام دهد و برای استفاده در بحران‌ها ساخته شده است.

موسی‌خانی گفت: همچنین ماشین‌های کوچکی ساخته‌ایم که رئیس‌جمهور نیز از آن بازدید کرد.

وی افزود: فرهنگ غلطی در کشور ما است که در زمان وقوع حوادث شاهد ترافیک هستیم ولی این ماشین‌های کوچک می‌تواند برای حمل و نقل آتش‌نشان‌ها، پزشکان و پلیس‌ها استفاده شود، زیرا سریع‌تر به محل می‌‌رسد و تا زمانی که ماشین‌های بزرگ تجهیزاتی به محل برسند افراد زودتر اقداماتی را انجام می‌دهند.

موسی‌خانی گفت: این ماشین‌ها آماده تولید انبوه است و به صورت صنعتی ساخته شده و امیدواریم بحث مشکل کوچک شماره گذاری به دستور رئیس‌جمهور حل شود و این ماشین‌ها آماده قرار گرفتن در اختیار پلیس‌ها، پزشکان و آتش‌نشان‌ها است.

وی گفت: این ماشین‌ها با حمایت معاونت علمی و اداره استاندارد و نیروی انتظامی ساخته شده است.

رئیس دانشگاه آزاد واحد قزوین اظهار داشت: نرم‌افزار شبیه‌ساز امداد و نجات نیز به این صورت طراحی شده که به آتش‌نشان‌ها، پلیس‌ها و آمبولانس‌ها کمک کند و در دستور کار ستاد بحران قرار بگیرد، همچنین نرم‌افزار طراحی سه‌بعدی شهر نیز در حال حاضر در دستور کار سازمان هلال احمر است.

وی ضمن تشکر از معاونت علمی و دانشگاه آزاد که سرمایه‌گذاری مناسبی داشتند گفت: امیدواریم شاهد حضور این تکنولوژی‌ها در کنار سازمان‌های امدادی، امنیتی و نظامی باشیم تا از آسیب‌ رسیدن به این عزیزان که خالصانه زحمت می‌کشند جلوگیری شود.
برچسب ها: صراط ربات پلاسکو