۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۷

امیدواری رییس سازمان حج به مذاکرات با عربستان

سرپرست سازمان حج و زیارت از اعزام هیات مذاکره کننده به دعوت سعودی خبر داد و گفت: اگر در این مذاکرات بر سر موضوعاتی که مد نظر جمهوری اسلامی توافق شود می‌توان برای از سر‌گیری روابط امیدوار شد.
کد خبر : ۳۴۶۱۰۱
صراط: سرپرست سازمان حج و زیارت از اعزام هیات مذاکره کننده به دعوت سعودی خبر داد و گفت: اگر در این مذاکرات بر سر موضوعاتی که مد نظر جمهوری اسلامی توافق شود می‌توان برای از سر‌گیری روابط امیدوار شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، حمید محمدی ظهر امروز در نخستین سفر استانی خود با حضور در همایش بزرگ توجیهی کارگزاران عتبات عالیات استان با بیان اینکه  استان خوزستان، استان شهادت، تاریخ سربلندی و عزت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است اظهار کرد: اکنون و پس از دفاع مقدس شاهد دفاع دلاور مردان خوزستان در سوریه هستیم تا امنیت و ثبات را برای کشور به ارمغان بیاورند.

وی با اشاره به قطع روابط دو جانبه ما بین ایران و عربستان سعودی تصریح کرد: این‌روزها در گوشه و کنار کشور خبرهایی مبنی بر سرگیری سفر به این کشور شنیده می‌شود اما در واقع تاکنون اتفاق جدیدی در این رابطه مبنی بر از سرگیری روابط نیفتاده است.

سرپرست سازمان حج و زیارت با بیان اینکه روابط بین ایران و عربستان سعودی به دلیل مسائل منطقی قطع شد یادآور شد: موضوع حج یک فریضه است که حق مسلم تمام مسلمانان جهان است که در کنگره عبادی حج شرکت کنند.

محمدی تاکید کرد: در حال تلاش هستیم که بسترهای لازم و مناسب برای اعزام حجاج به مکه ایجاد شود تا بتوانند با نهایت امنیت و آرامش مناسک حج را به‌جا بیاورند.

وی از اعزام هیات مذاکره کننده به دعوت سعودی در تاریخ پنج اسفند سال‌جاری به عربستان خبر داد و افزود: اگر در این مذاکرات بر سر موضوعاتی که مدنظر جمهوری اسلامی توافق شود می‌توان برای از سرگیری روابط امید وار شد.

محمدی با تاکید بر احترام، امنیت و آرامش حجاج در چارچوب قوانین و مقررات بین‌الملل گفت: این مسائل از محورهای اساسی و اولویت‌های تیم مذاکره کننده با عربستان سعودی است.

محمدی خاطرنشان کرد: زمانی که ابزار بین‌المللی وجود ندارد که به مسائل امنیتی حجاج رسیدگی کند  به چه اطمینانی 80 هزار زائر را به فضایی که هیچ امنیتی در آن وجود ندارد اعزام کنیم.

محمدی با اشاره به علاقه‌مندی روزافزون مردم به زیارت عتبات عالیات در عراق گفت: در سال 92 حدود 400 هزار زائر به کربلا اعزام شدند این در حالی است که در سال 95 این تعداد به 2 میلیون و 300 هزار نفر رسید یعنی چیزی حدود 6 برابر افزایش پیدا کرد.

وی گفت: زائران عتبات در مناسبت عرفه، عاشورا، اربعین حسینی و ایام نوروز بیشترین تردد را به کشور عراق دارند که انتظار می‌رود تمام خدمات مورد نیاز و امنیت لازم در این برهه زمانی مهیا شود.

این مسؤول خطاب به سازمان حج و زیارت استان به عنوان متولی قانونی امر زیارت در خارج از کشور گفت: در زیارت عتبات مشکلاتی است که به هیچ‌وجه با عمره قابل مقایسه نیست و مربوط به محدودیت‌هایی است که در کشور عراق وجود دارد.

محمدی، محدویت های مسکن  و محل اسکان زوار در کشور عراق را از بزرگ‌ترین چالش‌های پیش روی سازمان برشمرد و افزود: اغلب هتل‌های محل اقامت زوار در عراق از شاخص و شرایط مناسب برخوردار نیستند.

وی ادامه داد: در برخی مواقع سعی شد از برخی شاخص‌ها  عدول کنیم  با این وجود شرایط اقامت زائرین در شأن آن نیست.

محمدی با تقدیر از خدمت عراقی‌ها به زوار در طول ایام اربعین تصریح کرد: اما متأسفانه بسیاری از هتل‌داران فرهنگ خدمت به زائر که یکی از شاخص‌های مهم هتل‌داری است را بلد نیستند.

وی با بیان اینکه به‌منظور کمک به زوار تلاش‌های خوبی در زیر ساخت‌های اقامتی در کربلا انجام شد، گفت: دو هتل در کربلا احداث شد به گونه‌ای که احداث این دو هتل سبب الگوبرداری برای ساخت هتل در کربلا و نجف شد.

محمدی گفت: ظرف 8 ماه یا یک سال آینده بزرگ‌ترین هتل با امکانات و شاخص‌های به روز هتل‌داری  در نجف به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی با اشاره به اعزام زائران عتبات که از 24 اسفند آغاز و لغایت 15 اسفند به پایان می‌رسد گفت: در این محدوده زمانی حدود 150 هزار زائر اعزام خواهند شد که نسبت به سال‌های گذشته ظرفیت اعزام زوار را بالا بردیم.

محمدی با ابراز گله‌مندی از فعالیت آزادبرها (فعالیت‌های غیر مجاز صدور ویزا) بیان کرد: در شرایطی که امکانات عراق بسیار نامناسب و محدود است متأسفانه عده‌ای به دلایل مختلف که عمدتاً دلایل مالی  است اقدام به صدور ویزا می‌کنند که تبعات بسیار سنگینی را برای زائر دارد.

وی اظهار کرد: حدود 2 هزار و 300 دفتر زیارتی بر اساس قوانین و مقررات جمهوری اسلامی و بر اساس مجوز زیارت به بند"پ" و با رعایت تمام شاخص‌ها فعالیت می‌کنند.

محمدی با بیان اینکه کسانی که با مجوز در حال فعالیت هستند سازمان باید از آنها حمایت کند عنوان کرد: مدیران دفاتر زیارتی  برای ادامه فعالیت به‌طور حتم متحمل هزینه‌های شده‌اند که فعالیت‌های غیرمجاز سبب می‌شود آنها نتوانند از حق قانونی خود منتفع شوند.