۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۱

عجیب‌ترین بخشنامه دولت نهم لغو شد +سند

پس از گذشت 9 سال و نیم از بخشنامه دولت قبل، اسحاق جهانگیری اعلام کرده است به منظور اعلام موضع رسمی دولت جمهوری اسلام ایران در مواقع بروز حوادث ناگوار و در جهت هماهنگی با رویه بین المللی، بخشنامه دولت نهم لغو می‌شود.
کد خبر : ۳۴۶۹۵۹

صراط: پس از گذشت 9 سال و نیم از بخشنامه دولت قبل، اسحاق جهانگیری اعلام کرده است به منظور اعلام موضع رسمی دولت جمهوری اسلام ایران در مواقع بروز حوادث ناگوار و در جهت هماهنگی با رویه بین المللی، بخشنامه دولت نهم لغو می‌شود.

به گزارش صبحانه، کشورمان ایران همچون بسیاری دیگر از مناطق جهان به دلایل مختلف مدیریتی، جغرافیایی و اجتماعی، هر از چند گاهی حوادث تلخی را تجربه می کند که از جمله تلخ ترین آنها در سالهای اخیر می توان به حادثه غم انگیز منا که طی آن حجاج بسیاری از ایران و سایر کشورهای جهان، جان خود را از دست دادند و باعث شد سه روز عزای عمومی در ایران اعلام شود، اشاره کرد. تازه ترین موضوعی که قلب مردم کشورمان و حتی برخی دیگر از کشورها را به درد آورد، شهادت مظلومانه 16 آتش نشان فداکار بود.

با اعلام عزای عمومی، همان طور که عرف و قاعده ایجاب می کرد، برنامه هایی مانند کنسرت در سراسر کشور لغو شدند و برنامه های طنز تلویزیونی هم تا پایان ایام عزا، به روی آنتن نرفتند.

اما آنچه برای برخی از کارشناسان، رسانه ها و افکار عمومی جای سوال داشت این بود که چرا برغم رعایت این مسائل، قاعده "نیمه برافراشتن پرچم ملی" توسط بسیاری از مجموعه های دولتی یا حاکمیتی مورد توجه قرار نگرفته و رعایت نشده است؟

این موضوع از آنجا نشأت گرفته که در اکثر نقاط دنیا مرسوم است که به هنگام عزا، پرچم ها را به صورت "نیمه برافراشته" به اهتزاز درمی آورند. روش نیمه بر افراشتن پرچم این گونه است که ابتدا پرچم را به طور کامل به اهتزاز در می آورند و سپس آن را به میزان یک چهارم کل ارتفاع میله پرچم، پایین می آورند. مثلا اگر میله پرچم 10 متر باشد، پرچم را به میزان 2.5 متر از بالای میله، پایین تر می آورند.

اما آنچه که متاسفانه رسانه ها و فعالان سیاسی و حتی برخی مدیران دولتی از آن بی خبرند و البته به نوعی عجیب ترین بخشنامه دولت نهم محسوب می شود، آن است که بر اساس ابلاغیه پرویز داودی معاون اول وقت رییس جمهور سابق در تیرماه سال 1386، کلیه دستگاههای دولتی، نهادهای عمومی غیردولتی، موسسات عمومی، بنیادها و نهادهای انقلابی موظفند از "نیم افراشته کردن پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران" خودداری کرده و در صورت لزوم، نسبت به افراشتن پرچم سیاه در کنار آن اقدام کنند.

این دستور مهم و ناشناخته معاون اول رییس جمهور در دولت نهم حاوی این استدلال است که پرچم جمهوری اسلامی ایران متضمن عبارات "لا اله الا الله" و "الله اکبر" است و برای حفظ حرمت و قداست لفظ جلاله "الله" در ایام عزاداری و سوگواری، باید از نیم افراشته کردن پرچم کشورمان خودداری کرد.

 عجیب‌ترین بخشنامه دولت نهم لغو شد +سند

عجیب‌ترین بخشنامه دولت نهم لغو شد +سند

اما پس از گذشت 9 سال و نیم از این بخشنامه، اسحاق جهانگیری همتای پرویز داودی در دولت یازدهم، با صدور بخشنامه ای به همه مخاطبان دستور سال 86، اعلام کرده است به منظور اعلام موضع رسمی دولت جمهوری اسلام ایران در مواقع بروز حوادث ناگوار و در جهت هماهنگی با رویه بین المللی، بخشنامه دولت نهم در این خصوص لغو می شود.

چند ابهام مهم درباره مصوبات فوق

1- ملاک، مرجع و معیار حفظ حرمت پرچم کشورمان در صورت نیم افراشته کردن، کیست و چیست؟

2- آیا اقدام دستگاههای دولتی و حاکمیتی در نیم افراشته کردن پرچم کشورمان در مناسبت های گذشته، اقدام غیرقانونی بوده؟

3- چرا دولت فعلی جلوی یک اقدام غیرقانونی را نگرفته است؟

4- چرا پس از گذشت 3 سال و نیم از شروع فعالیت دولت جدید، اقدام به لغو بخشنامه سال 86 شده است؟

5- چرا استدلال اسحاق جهانگیری برای لغو بخشنامه دولت نهم، هماهنگی با رویه های بین المللی است؟

6- و آخر اینکه ... چرا مسئولان و دستگاههای دولتی از مصوبات سالهای گذشته اطلاع ندارند؟ و هرچند به ابلاغ و استدلال های آن انتقاد باشد، دلیلی بری عدم اجرای آن نیست.