۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۰

جزئیات پنج دستور اجرایی ترامپ +جدول

در دستور اجرایی پنجم صدور ویزا برای اتباع کشورهایی که سبب نگرانی برای امنیت و ملت آمریکا هستند تا 90 روز به حالت تعلیق در خواهد آمد.
کد خبر : ۳۴۷۲۵۳
صراط: در دستور اجرایی پنجم صدور ویزا برای اتباع کشورهایی که سبب نگرانی برای امنیت و ملت آمریکا هستند تا 90 روز به حالت تعلیق در خواهد آمد.

به گزارش مشرق، دونالد ترامپ رییس‌جمهور جدید آمریکا در اقدامی عجولانه اقدام به امضای 5 دستور اجرایی طی 7 روز اول خود در کاخ سفید کرد. جدول چکیده مفید دستورات اجرایی در زیر قابل مشاهده است.
 
 5 دستور اجرایی اول ترامپ
 

ردیف

عنوان دستور اجرایی

تاریخ صدور

متن دستور / موارد اصلی

جامعه هدف

 

 

 

1

تسهیل موانع لغو قانون بیمه همگانی دولت اوباما

20 ژانویه 2017

1. اقدام کامل و دقیق از سوی کمیته اجرایی همراه با استفاده از حداکثر ظرفیت‌های موجود در مسیر انجام این دستور صورت گیرد.

2. وزیر بهداشت و تمامی مسئولین بدنه‌ها و نهادهای ذیربط بهداشت و سلامت، از حداکثر توان خود جهت کاهش هزینه‌های خدمات درمانی بهره ببرند.

3. مسئولین تمامی نهادهای اجرایی کشور موظف‌اند که در راستای تسهیل کار خدمات درمانی با فرمانداران تمامی ایالت‌ها همکاری کنند.

4. مسئولین تمامی نهادهای ذیربط وظیفه دارند که بازار باز و بازار آزاد را در خدمت خدمات درمان و بیمه قرار دهند تا بدینوسیله دسترسی بیماران به حداکثر گزینه‌های سلامت ممکن گردد.

5. مسئولین تمامی نهادهای دولتی موظف‌اند که در راستای قانون دادرسی اداری در زمینه خدمات سلامت پیش بروند.

دموکرات‌ها / مردم آمریکا

 

 

 

 

2

بررسی زیست‌محیطی حمل و نقل و اجرای پروژه‌های زیربنایی دارای اولویت بالا

24 ژانویه 2017

1. رسیدگی به زیرساخت‌ها و نوسازی آنها، یکی از مهمترین روش‌های دستیابی به شکوفایی اقتصادی است. طی سال‌های اخیر این مهم جدی گرفته نشد و هزینه‌های بسیاری به بار آورد. لذا، توجه اساسی به زیرساخت‌ها بالاخص سیستم‌های الکتریک و ارتباطات از راه دور و بازسازی و ترمیم فرودگاه‌ها، پل‌ها، خطوط لوله، بزرگراه‌ها، و تاسیسات حیاتی در دستور کار قرار گیرد.

2. «شورای کیفیت محیط زیست کاخ سفید» موظف است که تا 30 روز پس از صدور این دستور، پروژه زیرساختی دارای اولویت را شناخته و اطلاع دهد. فرماندار هر ایالت مختار است که به سبک خود اما در چهارچوب دستور به این پروژه‌ها رسیدگی نماید. مبرهن است که وجه اولویت یعنی زیرساخت موردنظر برای مردم رفاه و برای ارزش‌های ملی اهمیت به ارمغان بیاورد.

3. رییس شورای کیفیت محیط زیست کاخ سفید موظف است که در هماهنگی با روسا و یا وزرای هر نهاد، ضرب‌الاجل مشخصی جهت انجام و پایان پروژه‌ها مشخص نماید.

4. تمهیدات کلی در نظر گرفته شود: در نظر گرفتن قانون کارآمد برای انجام پروژه‌ها، اجتناب از هرگونه تفسیر مضر برای اثرگذاری پروژه، محافظت از اطلاعات و روش‌ها و منابع اجرای قانون، تاکید بر اینکه این قانون صرفا منافع ملی را در نظر می‌گیرد و هر طرف یا حزب مخالف نظام آمریکا از آن بهره‌مند نخواهد شد.

مردم آمریکا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

پیشبرد امنیت ملی آمریکا

25 ژانویه 2017

1. امنیت داخلی و ملی و قوانین مهاجرتی بسیار برای ملت آمریکا اهمیت دارد. بیگانگانی که از شرایط ویزا تخلف می‌کنند، قطعا تهدیدی برای امنیت ملی ما هستند.

2. عوامل اجرایی این دستور موظف به اجرای دقیق و وفادارانه قوانین مهاجرتی هستند.

3. اهمیت به واژگان به کار رفته در این دستور به جهت نقش معنای کاربردی آنها بسیار تاکید می‌شود.

4. ارجحیت اخراج بیگانگان با توجه به ذکر اهمیت خطرناک‌ بودن آنها طبق قوانین کنگره است. وزیر امنیت داخلی موظف به اجرای دقیق دستور است.

5. از زمان صدور دستور تا یک سال پس از آن، وزیر امنیت داخلی پس از جمع‌آوری اطلاعات لازم موظف است که تنبیهات و جریمه‌های مدنی را برای بیگانگان داخل کشور در نظر بگیرد.

6. وزیر امنیت داخلی در همکاری با رییس اداره مهاجرت، موظف است تا جایی که قانون اجازه می‌دهد اقدام به استخدام 10 هزار نیروی دیگر امور مهاجرتی جهت انجام عملیات‌های مربوط به تنبیه و اخراج بیگانگان کند.

7. سیاست کمیته اجرایی دستورات باید این باشد که ایالت‌ها و نهادهای اجرای قانون را تا جایی که قانون اجازه می‌دهد جهت مساعدت به مامور اجرای قوانین مهاجرتی قدرت ببخشد.

8. وزیر امنیت داخلی موظف به اجرای تمام و کمال «برنامه اجرای اولویت» مصوبه 20 نوامبر 2014 و بازتعریف برنامه‌های مهاجرتی تحت عنوان «جوامع امن» است.

9. وزیر امنیت داخلی و دادستان کل کشور موظف‌اند که از تمامی تمهیدات مربوط به تحت پیگرد قرار دادن بیگانگان متخلف مطمئن شوند. همچنین استراتژی‌هایی را جهت جلوگیری از جرائم سازمان یافته و فعالیت سازمان‌های فراملی متخلف داخل آمریکا طراحی کنند.

10. وزیر امنیت داخلی و وزیر خارجه در کنار هم باید تدابیری را بیاندیشند که طبق آن با کشورهایی که مردم‌شان در کشور ما تهدید محسوب می‌شوند به گفتگو بنشینند و رویکرد آمریکا در این رابطه را به آنها گوشزد کنند.

11. باید اداره‌ای برای قربانیان جنایتکاران بیگانه تشکیل شود. وزیر امنیت داخلی، رییس اداره مهاجرت، و رییس اداره گمرکات موظف‌اند که در کنار هم سازمانی را جهت پشتیبانی مالی، جانی، و اجتماعی کافی و حرفه‌ای از خانواده قربانیان جنایت صورت گرفته از سمت اتباع بیگانه کشورها که در داخل آمریکا زندگی می‌کنند تشکیل دهند.

12. تمامی نهادهای ذیربط امنیتی و مهاجرتی باید این توجه را مبذول دارند که اتباع بیگانه متخلف از سیاست‌های امنیتی و چتر حمایتی آنها محروم خواهند بود.

13. وزیر امنیت داخلی و دادستان کل باید طی گزارشی شرح انجام تمامی بندهای موجود در این دستور اجرایی را در نوبت اول تا 90 روز پس از صدور این دستور و در نوبت دوم تا 180 روز به سمع و نظر رییس جمهور برسانند.

14. وزیر امنیت داخلی و دادستان کل موظف‌اند که از تمامی ظرفیت خود تحت قانون استفاده کرده و نسبت به آگاه‌سازی و شفافیت در قبال اتباع بیگانه متخلف و یا جنایتکار عمل کنند.

15. «سازمان مدیریت پرسنل دولتی» موظف است که غایت اهتمام را برای جذب و استخدام نیروهای مفید و متخصص در انجام این دستور اجرایی را به کار گیرد.

16. از هرگونه تفسیر به رای که منجر به ضعف این دستور اجرایی شود، اکیدا پرهیز گردد.

مکزیک و کشورهای دیگر

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 4

پیشبرد امنیت مرزی و اجرای قوانین مهاجرتی

25 ژانویه 2017

1. امنیت مرزی آمریکا از سوی پناهندگان و مهاجرین برخی کشورهای حامی تروریست به شدت در خطر است و مکزیک هم از مرزهای جنوبی انواع مواد مخدر و بزهکاران خود جهت ایجاد سازمان‌های جنایی را صادر می‌کند. لذا، مقرر می‌گردد که تمامی نهادهای ذیربط اعم از اداره مهاجرت، سازمان امنیت داخلی، و پلیس فدرال در همکاری با کنگره تمامی موارد امنیتی بازرسی اتباع کشورهای دیگر در فرودگاه‌ها و سایر نقاط ورود به کشور را رعایت کنند.

2. کمیته اجرایی دستور موظف است که پروژه ساخت دیوار در مرز جنوبی با مکزیک را کلید بزند، هر فرد مشکوک مترصد به ورود به آمریکا را بازداشت و تحت بازجویی قرار دهد، و ترتیبات اخراج افراد بیگانه بزهکار از کشور را مهیا کند.

3. تامین امنیت مرزهای جنوبی با کشور مکزیک با قوی‌ترین تدابیر ممکن از سوی وزیر امنیت داخلی صورت بگیرد.

4. عملیات گسترده کنترل و نظارت بر تاسیسات مختلف کشور و بالاخص نواحی مرزی با مکزیک توسط وزیر امنیت داخلی صورت گیرد و در بازداشت عوامل مشکوک به خرابکاری و بزهکاری، جدیت کامل به عمل آید.

5. وزیر امنیت داخلی این اختیار را دارد که طبق قانون به تمامی پرسنل سازمان تحت ریاست‌اش، مجوز بازداشت اتباع کشورهای دیگر که بدون رعایت قوانین مهاجرتی در آمریکا زندگی می‌کنند را اعطا نماید.

6. وزیر امنیت داخلی موظف است که از تکمیل فرایند بازگشت تبعه خاطی به کشورش اطمینان حاصل کرده و گزارش آن را تقدیم نماید.

7. وزیر امنیت داخلی موظف است که 5 هزار نیروی گشت مرزی دیگر را به کمک اداره گمرکات و محافظت از مرزها استخدام نماید تا امنیت مرزی آمریکا شکلی منسجم‌تر یابد.

8. روسا و وزرای یکایک نهادهای دولتی کشور موظف‌اند ظرف مدت 30 روز از تاریخ صدور این دستور، گزارش کامل کمک‌های 5 سال گذشته به مکزیک اعم از انسانی، مالی، نظامی، و توسعه‌ای را تقدیم وزیر خارجه نمایند. 60 روز پس از صدور این دستور هم وزیر خارجه موظف است که گزارش برآورد خود از روند این کمک‌ها را در قالب مقایسه سالیانه تقدیم رییس‌جمهور نماید.

9. تمامی نهادهای دولتی و ایالتی موظف‌اند که در مسیر فعالیت مامور اداره مهاجرت با وی همکاری نمایند.

10. سیاست کمیته اجرایی بر این باشد که با هرگونه سوءاستفاده از آزادی مشروط و تمهیدات پناهندگی که دور زدن قانون است به شدت مقابله کند.

11. بدینوسیله، وزیر امنیت داخلی و وزیر کشور موظف‌اند که برای تمامی پرسنل و نیروهای دولتی مرتبط به امور برخورد با اتباع غیرقانونی مجوز ورود به تمامی نقاط آمریکا را صادر کنند.

12. دادستان کل موظف است که شرایط کامل را برای اختیارات قانونی دادستان‌های کل کشور جهت تحت پیگرد قرار دادن اتباع متخلف و بزهکار مهیا نماید.

13. وزیر امنیت داخلی موظف است که به طور ماهیانه از تمامی نهادهای تحت ریاست سازمان خود گزارش داده‌های آماری اتباع کشورهای دیگر را بخواهد و سپس بصورت کاملا مفهوم برای مردم، در قالب یک گزارش به رییس‌جمهور تحویل نماید.

14. وزیر امنیت داخلی تا 90 روز پس از صدور این دستور و دادستان کل تا 180 روز پس از آن موظف‌ هستند که گزارش کامل انجام تمامی بندهای این دستور را به رییس‌جمهور تقدیم نمایند.

15. سازمان مدیریت پرسنل، موظف است که در همکاری کامل با وزراتخانه‌های ذیربط و نهادهای مسئول، عملیات گسترده جذب نیرو و استخدام را صورت دهد.

مکزیک و کشورهای دیگر

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 محافظت از ملت در مقابل اتباع کشورهای حامی تروریست و تروریست‌ها

27 ژانویه 2017

1. شرایط و قوانین ویزا نقش بسزایی در جلوگیری از ورود افراد مرتبط با تروریسم ایفا می‌کند. واقعه یازده سپتامبر موجب مرگ 3 هزار نفر از شهرواندن ما گردید. آمریکا به هیچ وجه نباید آن دسته از مهاجرین، پناهندگان، و شهروندانی را که پایبند قانون اساسی این کشور نیستند و برای مردم ما خطر دارند را پذیرا باشد.

2. سیاست آمریکا بر این است که از جان و امنیت مردم خود در مقابل اقدامات اتباع کشورهای دیگر که تحریکات و اقدامات تروریستی شکل می‌دهند محافظت نماید. علاوه بر این، از هرگونه سوءاستفاده اتباع تروریست از قوانین مهاجرتی قویا ممانعت به عمل خواهد آمد.

3. صدور ویزا برای اتباع کشورهایی که سبب نگرانی برای امنیت و ملت آمریکا هستند تا 90 روز به حالت تعلیق در خواهد آمد. وزیر امنیت داخلی، وزیر خارجه، و رییس سازمان اطلاعات ملی در کنار هم موظف به جمع‌آوری اطلاعات کامل از هر تبعه‌ای هستند که پیشتر قصد ورود به آمریکا را دارد.

4. وزیر امنیت داخلی موظف است که ظرف مدت 30 روز از صدور این دستور، گزارش کامل اطلاعات موجود در مورد اتباع و کشورهایشان را تقدیم رییس‌‌جمهور نماید. همچنین، وزیر امنیت داخلی در کنار وزیر خارجه، رییس سازمان اطلاعات ملی، و رییس FBI موظف‌اند که یک گزارش مشترک جامع از عملکرد خود نسبت به این بند ظرف مدت 60 روز از صدور این دستور تقدیم رییس‌جمهور نمایند. گزارش دوم ظرف مدت 100 روز پس از صدور دستور و گزارش سوم ظرف مدت 200 روز ارائه گردد.

5. وزیر خارجه موظف است که «برنامه پذیرش پناهندگان» را تا 120 روز به حالت تعلیق درآورد. سپس در همکاری با وزیر امنیت داخلی و رییس سازمان اطلاعات ملی تمامی جوانب را بررسی ضریب خطر و تهدید پناهندگان در نظر بگیرد. ظرف مدت 120 روز از صدور این دستور، سه نفر مشترکا موظف‌اند که گزارش کشورهایی که برای آمریکا خطر ندارند و آنهایی که خطر دارند را تقدیم رییس‌جمهور نمایند.

6. وزیر خارجه و وزیر امنیت داخلی موظف‌اند که در هماهنگی با دادستان کل تدابیر مربوط به اقتدار لازم جهت برخورد با زمینه‌های تروریسم را در نظر بگیرند.

7. وزیر امنیت داخلی موظف است که سامانه ردگیری بیومتریک مسافران به آمریکا را راه‌اندازی نماید تا تردد لحظه‌ای یکایک مسافران و اتباع تحت کنترل نهادهای اطلاعاتی باشد.

8. وزیر خارجه موظف است که برنامه مصاحبه ویزا را به حالت تعلیق در آورد.

9. وزیر خارجه موظف است که کلیه جزییات روابط متقابل ویزای غیرمهاجرتی را در مورد بررسی قرار دهد و در صورت بروز رفتار مناسب از سوی دولت‌های مقابل، آمریکا شرایط اعتبار ویزا را برای آنها ممکن می‌سازد.

10. شفافیت با مردم آمریکا بسیار اهمیت دارد چرا که مربوط به منافع ملی آنهاست. وزیر امنیت داخلی و دادستان کل موظف‌اند که ظرف مدت 180 روز از صدور این دستور، گزارش حاوی اطلاعات مربوط به اتباع خارجی داخل آمریکا، اعمال تروریستی، تعداد بازداشت‌ها، جنایت‌های صورت‌گرفته توسط اتباع تروریست، و سازمان‌هایی جنایی داخل را در اختیار مردم قرار دهند.

 

 

 

 

 

 

 

 

ایران، سوریه، عراق، لیبی، سومالی، سودان، و یمن