۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۰

افشای فایل صوتی مرتبط با ایران در مصر

یک شبکه ماهواره‌ای، پنج فایل صوتی مربوط به مکالمه تلفنی رئیس‌جمهور مصر با وزیر خارجه این کشور درباره ایران و اختلافات قاهره با عربستان سعودی را منتشر کرد.
کد خبر : ۳۴۷۳۷۱
صراط: یک شبکه ماهواره‌ای، پنج فایل صوتی مربوط به مکالمه تلفنی رئیس‌جمهور مصر با وزیر خارجه این کشور درباره ایران و اختلافات قاهره با عربستان سعودی را منتشر کرد.

به گزارش فارس، شبکه «مکملین» که وابسته به معارضان مصر است و از خارج این کشور پخش می‌شود، سه‌شنبه شب پنج فایل صوتی از مکالمه تلفنی عبدالفتاح السیسی و سامح شکری هر کدام به مدت یک تا پنج دقیقه افشا کرد.

در این فایل‌ها دو طرف به بررسی روابط مصر با کشورهای عربی و بین‌المللی پرداخته‌اند و این فایل‌ها وجود اختلافات با عربستان سعودی را تأیید می‌کند.

شرط ایران برای آمریکا در مذاکرات لوزان درباره سوریه

در فایل نخست، شکری به السیسی درباره شروط ایران برای آمریکا جهت حضور مصر در کنفرانس لوزان در رابطه با سوریه، سخن می‌گوید (این کنفرانس در ماه اکتبر (مهر) گذشته برگزار شد).

وزیر خارجه در این مکالمه به رئیس جمهور مصر می‌گوید که این موضوع [شرط ایران برای آمریکا] با توجه به اختلافات قاهره با عربستان، وضعیت را پیچیده‌تر می‌کند. شُکری از السیسی می‌خواهد که از حضور در این کنفرانس عذرخواهی نماید اما السیسی به امکان حضور مصر در این کنفرانس به عنوان یک طرف در حل بحران اشاره می‌کند و از شکری می‌خواهد که در این کنفرانس شرکت نماید و شکری نیز می‌گوید که امکان دارد وزارت خارجه آمریکا از مصر برای حضور در این مذاکرات دعوت کند تا این دعوت از جانب ایران نباشد.

مسکو در تاریخ 12 اکتبر مذاکراتی را در شهر لوزان درباره بحران سوریه با مشارکت آمریکا و چند کشور از منطقه خاورمیانه از جمله ایران و عربستان برگزار کرده است اما اشاره‌ای به مصر نکرد در حالیکه وزارت خارجه مصر در همان ماه اعلام کرده بود که سامح شکری در رأس هیأت مصری و بنا به دعوت جان کری وزیر خارجه سابق آمریکا در این نشست شرکت می‌کند.

مصر و عربستان در تعامل با بحران سوریه اختلاف دارند و در حالیکه قاهره به راه‌حل دیپلماتیک برای حل این بحران اولویت داده و خواهان برکناری بشار اسد نیست اما عربستان کناره‌گیری اسد از قدرت را راه‌حل بحران سوریه می‌داند.