۱۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۱

خطر فروریختن یک پل در کرج +تصاویر

پل سرحدآباد باید 10 سال قبل ترمیم و مرمت می‌شد.
کد خبر : ۳۴۷۶۷۷
صراط: خبرگزاری فارس در گزارشی به خطر ریزش یکی از پل های کلانشهر کرج اشاره کرده و در بخشی از آن نوشته است: محله سرحدآباد که امروز به عنوان یکی از مناطق محروم و کم‌برخوردار و صد البته مظلوم از آن یاد می‌شود، دارای گذشته و تاریخی کهن است.

این محله بیش از سه هزار سال قدمت داشته و حتی در برخی از کتب تاریخی، کارشناسان و محققان معتقدند که بخشی از جاده ابریشم از کنار آن عبور کرده و به همین دلیل در گذشته‌های دور دارای رونق بسیاری بوده است.

اما این رونق امروز دیگر ملموس و نمایان نیست.

از سوی دیگر سرحدآباد در سه و حتی دو دهه اخیر، یکی از زیباترین مناطق و محلات کرج بود، چرا که بخش بزرگی از باغات میوه کرج در آن قرار داشت و مردم از رودخانه و آبی گوارا و دلپذیر آن لذت می‌بردند.

متأسفانه تغییر و تحولات در زندگی شهری کرج، موجب شد که سرحدآباد رفته رفته به فراموشی سپرده شود و امروز از آن به عنوان منطقه‌ای محروم و کم‌برخوردار یاد شود.

* پل کابوس‌وار سرحدآباد کجاست؟

در این محله یک پل عبوری برای خودروهای سبک و سنگین وجود داشته که عامه مردم آن را به نام پل سرحدآباد می‌شناسند، اما نام رسمی این سازه پل شهید کلانتری است.

این تقاطع غیرهمسطح بیش از دو دهه قبل بر روی خط ریلی راه‌آهن تبریز – تهران احداث و سال‌ها است که  به فراموشی سپرده شده است.

البته این فراموشی از سوی مدیران است، نه مردم. چرا که روزانه هزاران خودرو به ویژه خودروهای سنگین باری و همچنین اتوبوس‌های مسافربری از روی آن عبور می‌کنند.

این پل به دلیل عمر بیش از 20 ساله، دچار فرسودگی گردیده و خطری بزرگ مردم کرج و به ویژه اماکن مسکونی، اداری و تجاری حاشیه آن و همچنین خودروها و سرنشینانش را تهدید می‌کند.

* پل سرحدآباد باید 10 سال قبل ترمیم و مرمت می‌شد

پانیذ توکلیان معروف که تخصص وی در حوزه مهندسی سازه است، در رابطه با شرایط پل سرحدآباد می‌گوید: اگر چه من محل سکونت پدر و مادر و همچنین محل کارم در تهران است، اما به دلیل سکونت در کرج و انجام امور شخصی، مجبور به تردد از منطقه سرحدآباد و عبور با خودرو از این تقاطع همسطح هستم.

وی افزود: حدود یک سال قبل به دلیل انجام امور شخصی بدون وسیله نقلیه و به صورت پیاده از کنار پل سرحدآباد عبور می‌کردم که ناگهان با صحنه بسیار عجیبی روبه‌رو شدم.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: به دلیل رشته تخصصی، تحصیلات آکادمیک و همچنین حرفه‌ای که دارم، بلافاصله توجهم به پایه‌های پل سرحدآباد جلب شد و متاسفانه متوجه شدم که به دلیل عمر این سازه و همچنین فرسودگی بر اثر دلایل مختلف از جمله استفاده بیش از حد و همچنین شرایط جوی و بارندگی‌ها و تغییرات دمای هوا، بسیار فرسوده است.

توکلیان معروف گفت: به همین دلیل چند روز بعد دوربین‌های تخصصی عکاسی تهیه کرده و از پایه‌های پل سرحدآباد عکاسی کردم و پس از چند روز تحقیق و بررسی،‌ با وجود  اینکه نمونه‌های لازم را در اختیار نداشتم، به این نتیجه رسیدم که این پایه‌ها دیگر توان تحمل سازه عظیم تقاطع غیرهمسطح سرحدآباد و یا همان پل شهید کلانتری را نداشته و خطر فرو ریختن آن را تهدید می‌کند.

وی تأکید کرد: شاید یکی از دلایل فرسودگی این سازه بزرگ، عدم استفاده از مصالح نامرغوب و بی‌کیفیت و یا عدم استفاده از مصالح استاندارد برای چنین تقاطع بزرگی باشد که البته این حرف مستند نیست و باید با نمونه‌برداری و آزمایش‌های دقیق‌تر درباره آن اظهار نظر کرد.

این استاد دانشگاه افزود: به هر حال چه در زمان احداث اصول مهندسی مصالح با کیفیت استفاده کرده و یا نکرده باشند، این پل باید 10 سال قبل مرمت و بازسازی می‌شد و عدم انجام این مهم تهدید فروریختن پل سرحدآباد را بیشتر می‌کند.

* بازدیدهای بی‌نتیجه از پل سرحدآباد/ چه کسانی دستور شهردار کرج را اجرا نکرده‌اند

خبرنگار ما مطلع شد که حداقل طی یک سال اخیر در چند نوبت تعدادی از مدیران شهری و همچنین مدیران دستگاه‌های اجرایی و حاکمیتی از پل سرحدآباد بازدید کرده و هر بار به مردم وعده داده‌اند که اقدامات لازم برای بازسازی و مرمت آن را انجام می‌دهند.

این در حالی است که تاکنون بازدیدهای فوق نتیجه‌ بخش نبود، چرا که هیچ اقدامی برای مرمت پل سرحدآباد انجام نشده است.

از سوی دیگر علی ترکاشوند شهردار کرج چندی پیش شخصا و به صورت سرزده از این پل بازدید و بلافاصله دستورات لازم به مدیران مربوطه برای انجام امور عمرانی برای مرمت پل سرحدآباد را صادر کرده است.

عدم اجرای این دستور، ذهن مخاطب را به حادثه ساختمان پلاسکو می‌کشاند. چرا که در مورد این ساختمان نیز مسؤولان ارشد شهرداری تهران دستورات لازم را صادر کرده بودند، اما در بنده اجرایی، اقدامات مربوط با اجرای این دستورات انجام نشده است.

به طور قطع اگر روزی حادثه‌ای در پل سرحدآباد رخ دهد، تمام مدیرانی که از موضوع مطلع و دستورات جدی برای مرمت و بازسازی آن را دریافت کرده‌اند، باید پاسخگو باشند.

* گزارش پل سرحدآباد در کمیسیون عمران شورای شهر

در همین ارتباط با مریم قهرمانی‌صارم عضو کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر کرج تماس گرفته و نظر وی را جویا شدیم.

قهرمانی‌صارم پس از شنیدن پرسش خبرنگار ما اظهار داشت: از اینکه بالاخره رسانه‌ای در استان البرز به فکر پل سرحدآباد افتاده، خوشحال هستم و ای کاش زودتر این موضوع را پیگیری می‌کردید.

وی افزود: موضوع فرسودگی پل سرحدآباد به یکی از دغدغه‌های اصلی شخص من در ماه‌های اخیر تبدیل شده و چند بار در جلسه کمیسیون عمران و حتی جلسه علنی شورا درباره آن صحبت کرده و هشدارهای لازم را بیان داشته‌ام.

نماینده مردم کرج در پارلمان شهری تصریح کرد: چند نوبت به شهرداری کرج هشدار دادم که این پل در حال تخریب است، چرا که پایه‌های پل فرسوده بوده و اگر اقدامی جدی در خصوص مرمت و بازسازی و نوسازی آن انجام نشود، حادثه‌ای جبران‌ناپذیر گریبانگیر کرج خواهد شد.

قهرمانی‌صارم گفت: بر اساس گزارش‌هایی که در اختیار شورای شهر قرار دارد، روزانه خودروهای بسیاری به ویژه خودروهای سنگین باری از روی پل سرحدآباد عبور می‌کنند و به دلیل شرایط خاص منطقه، در بخش مهمی از ساعات شبانه‌روز، این پل مملو از خودرو بوده و بار ترافیکی بسیاری را متحمل می‌شود.

وی بیان داشت: طبیعی است که در صورت حضور همزمان چندین خودروی سنگین به همراه بار که بیش از ده‌ها تن وزن دارند، این پل تحمل نکرده و فرو می‌ریزد.

عضو کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر کرج از مدیران شهرداری خواست تا توجه جدی برای ترمیم پل سرحدآباد داشته و در صورت کمبود اعتبارات می‌توانند لایحه‌ای مستقل به شورا ارائه کنند.

قهرمانی‌صارم در پایان گفت: به طور قطع اعضای شورا از هرگونه همکاری برای رفع این مشکل و جلوگیری از حادثه‌ای تلخ و تاسف‌بار حمایت خواهند کرد.