۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۹

جهانگیری: به ساخت تجهیزات دفاعی ادامه می‌دهیم

معاون اول رییس جمهور گفت: ملت ایران با تجربه ای كه از دوران جنگ دارد برای دفاع از كشور خود به ساخت تجهیزات دفاعی ادامه خواهد داد.
کد خبر : ۳۴۹۵۱۲
صراط: معاون اول رییس جمهور گفت: ملت ایران با تجربه ای كه از دوران جنگ دارد برای دفاع از كشور خود به ساخت تجهیزات دفاعی ادامه خواهد داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، اسحاق جهانگیری صبح امروز (سه شنبه) در مراسم اختتامیه نخسین جایزه ایثار و رسانه كه در تالار وحدت برگزار شد ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه (س)، از انجمن روزنامه نگاران دفاع مقدس، خانه فرهنگ و ایثار و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به خاطر برگزاری این مراسم قدردانی كرد.

معاون اول رییس جمهور با تاكید براینكه سیاست گذاری موثر و كارآمد در حوزه فرهنگ باید به كاهش تصدی گری دولت و افزایش نقش نهادهای مدنی تخصصی و صنفی منجر شود، گفت: سیاست گذاری موثر باید به گونه ای باشد كه شاهد جلب مشاركت نخبگان در حوزه تحول فرهنگی و اصلاح فرآیندهای فرهنگی باشیم.

وی اظهار داشت: جشنواره های فرهنگی، علمی و تخصصی زمانی بیشترین تاثیر را خواهد داشت كه با مشاركت و حمایت بخش های تخصصی برگزار شود و ذینفعان اصلی در ارزیابی كار مشاركت داشته باشند.

جهانگیری افزود: ترویج فرهنگ ایثار و شهادت همانند سایر اقدامات موثر نظیر ترویج فرهنگ جامعه سالم، حفاظت از محیط زیست، فرهنگ مطالعه، فرهنگ دین و اخلاق، اقتصاد مقاومتی، سبك زندگی و نظایر آن زمانی موفق خواهد بود كه در سنجش و داوری امور، بیش از آنكه دولت نقش داشته باشد، نهادهای مدنی و صاحب نظران ذیربط نقش آفرینی كنند و دولت به عنوان حامی و پشتیبان حضور داشته باشد و نه بعنوان متصدی و مجری.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: عرصه ایثار و فداكاری بعنوان اصلی ترین و یكی از مهمترین پایه های مقاوم سازی فرهنگ و اجتماع می تواند مناسب ترین زمینه برای حضور نهادهای مدنی باشد و خوشبختانه در این جشنواره آنطور كه گزارش داده اند، تمام مراحل و اقدامات توسط نهادهای مدنی برخاسته از این حوزه و صاحب نظران این بخش انجام شده است.

وی افزود: اگر بخواهیم جامعه از نظر اخلاق و نظام ترجیحات ارزشی به موضوع فداكاری و ایثار بپردازد و از آن فاصله نگیرد، همه شهروندان و تك تك آحاد جامعه باید در تحولات پرشتاب فرهنگ و مشكلات مادی و معیشتی موضوع فداكاری و ایثار را اقدامی به نفع جامعه تلقی كنند كه در این زمینه هم دولت و هم رسانه ها مسئولیت سنگینی بر عهده دارند.

جهانگیری با تاكید بر اینكه روزنامه نگاران و فعالان رسانه ای خود در خط مقدم فداكاری و از خود گذشتگی بوده اند، تصریح كرد: نقش خبرنگاران، عكاسان، تصویربرداران و نویسندگان كه به دنبال ثبت ایثار ملت در دوران دفاع مقدس و انقلاب اسلامی بوده اند نقش اثر گذاری بوده است و توانسته اند خاطرات آن دوران را به نسل های آینده منتقل كنند و ما باید قدردان زحمات آنها باشیم.

معاون اول رییس جمهور افزود: مطبوعات و نشریات در دوران دفاع مقدس و موشك باران شهرها توسط رژیم بعث عراق حتی یك روز كار خود را تعطیل نكردند و خانواده رسانه توانست به نحو مطلوبی از دین، ملك و ملت دفاع كند.

وی با یادآوری اینكه در دوران دفاع مقدس، برخی مواقع پایتخت و سایر نقاط كشور زیر باران موشك و سلاح های مدرنی كه قدرت های بزرگ در اختیار دشمن می گذاشتند، قرار می گرفت، خاطر نشان كرد: در آن دوران اگر امكانی فراهم می شد تا ایران بتواند تعدادی موشك تهیه و به سمت دشمن شلیك كند، گاهی تا مدتها موشك باران دشمن متوقف می شد و امروز كه ملت ایران چنین تجربه ای را پشت سر گذاشته است، وقتی كه می خواهد برای دفاع از خود و پیشگیری از تجاوز دشمن اقدام به ساخت موشك و تجهیزات دفاعی كند، همان كسانی كه دشمنان ملت ایران را به موشك و سایر تجهیزات مجهز می كردند، ایران را به خاطر ساخت موشك تحریم می كنند.

جهانگیری با طرح این سوال كه آیا هیچ انسان عاقلی حاضر است كه خود را از داشتن تجهیزات دفاعی و سلاح در مقابل دشمنان محروم كند، اضافه كرد: قطعاً ملت ایران با تجربه ای كه از دوران جنگ دارد برای دفاع از كشور خود به ساخت تجهیزات دفاعی ادامه خواهد داد.

معاون اول رییس جمهور در ادامه با تاكید بر اهمیت انعكاس دقیق تاریخ پر عظمت ملت ایران و تشریح آن برای نسل های آینده، گفت: البته كار امروز رسانه های مستقل، متعهد، آگاه و فداكار از كار دیروز آنها كم اهمیت تر نیست و رسانه های اخلاق مدار و ملتزم به قانون در دفاع از سرنوشت كشور و حقوق اساسی ملت همچنان پیشگامان راه استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی ایران هستند.

وی تصریح كرد: رسانه ها، شبكه های اجتماعی و روزنامه نگارانی كه در مبارزه با فساد، مقابله با ویژه خواری،دفاع از قانون، ترویج فرهنگ عقلانیت، انسجام و آشتی ملی قدم بر می دارند مصداق تام و تمام ایثار و فداكاری هستند.

جهانگیری با تاكید براینكه باید فرهنگ ایثار را در سطوح مختلف به عنوان یك وظیفه ترویج كنیم، افزود: فداكاری و ایثار متعلق به تاریخ نیست بلكه كشور ما امروز و فردا هم نیازمند ایثار و فداكاری است و امیدوارم با همراهی میان دولت و ملت بتوانیم به سمت رشد، پیشرفت و سربلندی كشور گام برداریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در این مراسم با تاكید بر اینكه مفهوم ایثار و از خود گذشتگی به زمان و مكانی خاص محدود نمی شود، گفت: عالی ترین درجه ایثار، شهادت است اما ایثار و فداكاری در حوزه های اجتماعی، اقتصادی، رسانه ای و سایر بخش ها نیز نمود دارد به همین دلیل گسترش فرهنگ ایثار در جامعه یكی از ضرورت های قطعی كشور است.

صالحی امیری افزود: خوشبختانه اكثر اعضای دولت تدبیر و امید یا خود ایثارگرند و یا از خانواده شهدا و ایثارگران هستند و یا در عرصه های مختلف ایثار خدمت می كنند و از این منظر تخریب دولت، تخریب فرهنگ ایثار و شهادت است.

در این مراسم با حضور معاون اول رییس جمهور از تمبر یادبود مراسم اختتامیه نخستین جشنواره جایزه ایثار و رسانه رونمایی شد و ضمن قدردانی از خانواده شهید محسن خزاعی خبرنگار مدافع حرم از برگزیدگان این جشنواره نیز قدردانی بعمل آمد.