۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۷

آسیب به "کهن‌ترین بازار تاریخی ایران" +عکس

مدیر پایگاه میراث فرهنگی لار با اشاره به اینکه بازار قیصریه فرونشست ندارد، گفت: ضلع غربی و شرقی بازار نیاز به ساماندهی دارد که به دلیل اعتبارات اندک این امر محقق نشده است.
کد خبر : ۳۵۰۳۸۶
صراط: مدیر پایگاه میراث فرهنگی لار با اشاره به اینکه بازار قیصریه فرونشست ندارد، گفت: ضلع غربی و شرقی بازار نیاز به ساماندهی دارد که به دلیل اعتبارات اندک این امر محقق نشده است.

خشایار شیبانی در گفت‌وگو با تسنیم در شیراز، با اشاره به اینکه بازار قیصریه فرونشست ندارد اظهار داشت: در ضلع شرقی بازار 3 حلقه چاه وجود داشته که آب‌های سطحی ناشی از بارندگی به سمت آنها هدایت می‌شده است، در سال‌های گذشته فردی در این منطقه سند مالکیت گرفته و چاه‌ها پر شده در نتیجه در ضلع شرقی هیچ راهی برای خروج آب‌های سطحی وجود ندارد. 

وی با بیان اینکه این امر سبب نم‌زدگی دیوار برخی از مغازه‌ها شده است، گفت: شهرداری باید از طریق کمیسیون ماده 100 برای تخریب این منزل اقدام کند تا بتوان راهی برای خروج آب‌های سطحی پیدا کرد. 

آسیب به

نم‌زدگی سقف بازار و ریزش گچ 

مدیر پایگاه میراث فرهنگی لار درباره گودالی که در ضلع غربی بازار ایجاد شده است، افزود: در این مکان حمام قدیمی وجود داشته که در حال حاضر پر شده که با بارندگی شدید اخیر گودالی در این قسمت ایجاد شده است. 

شیبانی با بیان اینکه باید حمام را بیرون آورد تا این مشکل برطرف شود، بیان کرد: اعتبارات اندک سبب شده که اطراف بازار قیصریه دچار چنین مشکلاتی شود و در صورت تامین اعتبار می‌توان این مشکل را برطرف کرد. 

آسیب به

گودال ناشی از وجود حمام 

وی با بیان اینکه اعتبارات اندک میراث فرهنگی مانع ساماندهی، مرمت و حفاظت کامل از همه بناها است، تصریح کرد: تعدد آثار تاریخی در منطقه لارستان سبب شده که حفاظت به صورت کامل انجام نشود و در این زمینه مردم، شهرداری و بخش خصوصی هیچ مشارکتی با میراث فرهنگی ندارند. 

مدیر پایگاه میراث فرهنگی لار گفت: بناهای تاریخی به دلیل قدمت و فرسودگی مصالح سازه‌های ضعیف‌تری نسبت به دیگر بناها دارند و شدت و تداوم بارندگی‌های اخیر سبب برخی از آسیب‌ها شده است.