۰۶ مهر ۱۳۹۰ - ۱۷:۰۴

تپه هفت هزار‌ساله محو شد!

اما ریل قطار نیز درست از وسط همین زمین رد می شود. حتی در این محوطه هیچ نگهبانی نیز وجود ندارد تا حداقل موتورسواران این تپه را به پیست موتور سواری تبدیل نکنند.
کد خبر : ۳۵۱۰۷

تپه هفت هزار ساله حصار در شهر دامغان با عبور شبانه‌روزی ده ها قطاری که مسیر تهران ــ مشهد را طی می کنند، تخریب شده است به طوری که اکنون دیگر اثری از کاخ ساسانی این محوطه دیده نمی‌شود.

به گزارش صراط نیوز به نقل از مهر، تپه تاریخی معروف به حصار در جنوب شهر دامغان استان سمنان متعلق به دوران تمدن پیش از تاریخ از هزاره چهارم تا هزاره اول پیش از میلاد است. در این تپه، سفال خاکستری یا سیاه درخشان وجود دارد که نشانه عصر آهن در ایران است.

با شروع نصب ریل‌های راه آهن قطار تهران ــ مشهد و عبور از شهر دامغان مسیر ریل ها نیز از روی تپه حصار گذشت. تپه ای که نشان از تمدنی هفت هزار ساله است.

مسئولان وقت سازمان میراث فرهنگی در سال 73 برای احداث این خط با دریافت ‪ صد میلیون ریال غرامت، مجوز قانونی  احداث آن را صادر کردند.

باستان شناسان بر این باورند که اگر کاوش ها در این محوطه با جدیت بیشتری ادامه پیدا می کرد، زوایای نامعلومی از زندگی این دوره تاریخی آشکار می شد. چون تپه حصار دارای 12 هکتار زمین باستانی است که با محدوده باستانی اطراف آن به 81 هکتار نیز می رسد اما از این میزان تنها حدود هشت هکتار زیر کشت نیست!

اما ریل قطار نیز درست از وسط همین زمین رد می شود. حتی در این محوطه هیچ نگهبانی نیز وجود ندارد تا حداقل موتورسواران این تپه را به پیست موتور سواری تبدیل نکنند.

در این محوطه هنوز هم می توان تکه هایی از ظروف و آب کش های قدیمی و سفال های خاکستری رنگ زیادی را پیدا کرد.

در کتاب شهر دامغان که 50 سال پیش توسط جمعی از پژوهشگران از جمله دکتر ملک شهمیرزادی و بهزادیان نوشته شده درباره این تپه تاریخی آمده که کاخی متعلق به ساسانی طی سال های 1310 تا 1311 کشف شده و بسیاری از بخش های آن سالم است اما اکنون اثری از این کاخ ساسانی وجود ندارد.

حتی در این محوطه ساختمان دیگری متعلق به دوره قاجاریه نیز وجود داشته که دیگر اثری از آن هم نیست.

پیش از این نیز مدیر کل راه‌آهن شمال‌شرق گفته بود: امکان ایجاد مسیر جدیدی در این منطقه وجود ندارد. چون این خط در نزدیکی ورودی ایستگاه است و نیازی به صرف هزینه‌های کلان و ایجاد مسیر جدید نیست.

برچسب ها: تپه محو شد
نظرات بینندگان
amir
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۱ - ۰۷ مهر ۱۳۹۰
۰
۰
همانطور كه به تدريج مديريت پاسداران ميراث فرهنگي را تبديل به يگان حفاظت و كم كم مراتب فرماندهي آن را از درجه سرتيپي به سرهنگي تبديل كردند براي اين تپه و تپه هاي ديگر نقشه كشيده بودند.واي به حال آيندگان ...