۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۶

مراحل ساخت و نصب گنبد جدید حرم امام حسین(ع)+تصاویر

فولاد و بتن در مراحل ساخت گنبد امام حسین(ع) به‌کار رفته چرا که کارشناسان ذیربط به‌دنبال پدافند غیر عامل هستند و این پروژه باید در مقابل انفجار، سرما و گرما، رطوبت و نفوذ ریزگردها مقاوم باشد.
کد خبر : ۳۵۱۹۰۶
صراط: فولاد و بتن در مراحل ساخت گنبد امام حسین(ع) به‌کار رفته چرا که کارشناسان ذیربط به‌دنبال پدافند غیر عامل هستند و این پروژه باید در مقابل انفجار، سرما و گرما، رطوبت و نفوذ ریزگردها مقاوم باشد.

به گزارش تسنیم، نشست مشترک هیئت عراقی و ستاد بازسازی عتبات در محل ساخت گنبد جدید حرم مطهر سید الشهدا(ع) در کرمان برگزار شد.

در این نشست که با حضور سید حسن خشرو؛ معاون فنی‌مهندسی ستاد عتبات عالیات و رئیس ستاد بازسازی کربلا، علی مهاجری رئیس ستاد بازسازی عتبات‌عالیات استان کرمان، باسم‌عباس‌علی مدیر امور برنامه‌ریزی و شهرسازی وزارت بلدیه عراق، محمد حسن‌ کاظم ابوسرمد مسئول فنی ‌مهندسی حرم، عبدالکریم ‌صالح‌ الانباری مسئول تعمیرات و نگهداری حرم و رعد‌لفته‌ حسینی مسئول معماری حرم برگزار شد، هیئت عراقی در جریان روند اجرای پروژه مرتفع‌سازی گنبد حرم امام حسین(ع) در کرمان قرار گرفتند.

مراحل ساخت و نصب گنبد جدید حرم امام حسین(ع)+تصاویر

ساخته شدن صددرصد سازه فلزی گنبد امام حسین(ع)

مهدی نیکویی در حاشیه بازدید مسئولان عراقی از کارگاه ساخت گنبد حرم امام حسین (ع) در شهر کرمان اظهار کرد: سازه فلزی گنبد جدید حرم امام حسین (ع) صد درصد ساخته شده است؛ کار ساخت خشتهای مطلای گنبد نیز در ماه های آتی آغاز خواهد شد

وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود طی چهار ماه آینده کار ساخت پانل‌های بتونی تمام شود و پس از آن کار ساخت و نصب خشت‌های مسی که روکش طلایی دارند، آغاز خواهد شد.

مراحل ساخت و نصب گنبد جدید حرم امام حسین(ع)+تصاویر

معاون فنی و مهندسی ستاد بازسازی عتبات عالیات استان کرمان تصریح کرد: نمونه‌هایی از خشت‌ها که با پوشش طلا آبکاری شده‌اند، ساخته و نقشه‌های کارگاهی تمامی مراحل ساخت گنبد، آماده است و طی چند ماه آینده ساخت آن به پایان خواهد رسید.

نیکویی توضیح داد: پس از مراحل ساخت قطعات، یک بار گنبد در کرمان نصب خواهد شد و اشکالات آن گرفته می‌شود و نصب نهایی در کربلای معلا صورت خواهد گرفت.

وی اظهار کرد: ساخت سازه اصلی بنا در ساخت گنبد امام حسین (ع) قسمت اول کار است که به صورت فولادی بوده و روی آن پوششی بتنی از پانل‌های بتنی در نظر گرفته شده که این پوشش باید خاصیت پدافند غیرعامل داشته و در مقابل انفجار، سرما و گرما، رطوبت و نفوذ ریزگردها مقاوم باشد.

مراحل ساخت و نصب گنبد جدید حرم امام حسین(ع)+تصاویر

معاون فنی و مهندسی ستاد بازسازی عتبات عالیات استان کرمان ادامه داد: پس از ساخت سازه فلزی و نصب پانل‌های بتنی، ساخت خشتهای مسی و در نهایت روکش طلاکاری روی این گنبد انجام می‌شود و در نهایت خشتهای طلاکاری شده به صورت خشکه چین روی گنبد نصب خواهد شد.

ابراز رضایت مسئولان عراقی از پیشروی پروژه ترفیع گنبد

مدیر امور برنامه ریزی و شهرسازی وزارت بلدیه عراق نیز در نشست پیش از بازدید از کارگاه ساخت گنبد امام حسین (ع) گفت: این پروژه از ابتدا بر اساس محاسبات دقیق و با آزمایش بر روی جنس خاک و دیوارها آغاز شد و به خوبی در حال پیشروی است.

مراحل ساخت و نصب گنبد جدید حرم امام حسین(ع)+تصاویر

باسم عباس علی افزود: فعالیت گروه، تعامل و دستی که برای ساخت گنبد امام حسین (ع) بین ایران و عراق داده می‌شود باید در حد اباعبدالله الحسین (ع) باشد.

مراحل ساخت و نصب گنبد جدید حرم امام حسین(ع)+تصاویر

وی گفت: گنبد طلایی حرم امام حسین (ع) پس از اتمام ساخت، قبله‌ای برای تمام عشاق خواهد شد و این صحبت‌ها و ارائه نظرات برای بهتر شدن کار ساخت گنبد است.