۰۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۲

زنان نام آشنایی که برای شورا ثبت نام کردند +جدول

ظهر ششمین روز انتخابات که شد ۲۳۳ نفر از ۱هزار و ۴۱۸نفری که در پایتخت برای انتخابات شورای شهر ثبت نام کرده بودند را زنان تشکیل داده‌بودند. در میان این ۲۳۳ زن هم فرزندچهره‌های سیاسی به چشم می‌خورد و هم زنانی که به سبب فعالیتشان چهره‌های شناخته شده‌ای هستند.
کد خبر : ۳۵۵۴۹۲
صراط: شورای شهر پایتخت در حالی ۴ دوره را پشت سر گذاشته است که در هر دوره تنها ۳ کرسی سهم زنان شده‌ و این در حالی است که اصلاح‌طلبان برای انتخابات ۲۶اردیبهشت قول داده‌اند ۴۰درصد از فهرست‌ خود را به سهم زنان از شوراها اختصاص دهند.

به گزارش خبرآنلاین، در شرایطی که تنها یک روز دیگر برای ثبت نام نامزدهای انتخابات شورای شهر و روستا باقیست وضعیت ثبت‌نام‌ها در سراسر کشور مشارکت چندانی از زنان را خبرنمی‌دهد.

براساس آماری که علی پورمطلق، دبیر ستاد انتخابات وزارت کشور ازثبت‌نام‌ها تا ساعت ۱۱ و ۳۰ دقیقه پنجم فروردین۱۳۹۶ اعلام کرده۱۳۴هزار و ۲۱۲نفر در کل کشور ثبت‌نام کرده‌اند که زنان با ۵/۴درصد از کل ثبت‌نام‌ها تعدادشان ۷هزار و ۲۵۴ نفر است.

این در حالی است که در سال ۱۳۹۲ و پس از احراز صلاحیت‌ها ۱۲هزار و ۹۶ زن به عنوان نامزد وارد عرصه انتخابات شوراهای دوره چهارم شدند.

درصد مشارکت زنان در تهران برای نامزدی انتخابات شورای شهر بهتر است. بنابراعلام دبیر ستاد انتخابات کشور تا ظهر پنجم فروردین در تهران، ری و تجریش یکهزار و ۴۱۸نفر ثبت نام کرده‌اند که ۲۳۳ نفر از آن‌ها را زنان تشکیل می‌دهند. این یعنی ۱۰/۷درصد از نامزدها زن بوده‌اند.

این آمار در حالی تا کنون رقم خورده‌است که در انتخابات شورای شهر تهران در سال ۱۳۹۲ از میان ۱هزار و ۷۳۲ نامزدی که در رقابت‌ ورود به خیابان بهشت شرکت کردند ۳۰۷ نفر معادل ۱۷/۷۲درصد زن بودند.

حال باید منتظر ماند و تا ساعت ۲۴ ششمین روز فروردین و آخرین روز ثبت‌نام‌ها منتظر شد و دید آیا زنان تهران به عنوان نامزد انتخابات مشارکت سیاسی در شورای شهر پایتخت را می‌توانند ارتقاء دهند؟

*کدام چهره‌های آشنا در این ۶ روز آمدند؟
وقتی آخرین دقیقه‌های سال ۹۵ جریان داشت ثبت‌نام شوراها آغاز شد. ساعاتی قبل از حلول سال نوی شمسی در سی‌امین روز اسفند۱۳۹۵. در نخستین روز ثبت‌نام بیش از همه چهره‌هایی که در میان زنان حاضر در محل ثبت‌نام چهره «شهربانو امانی» شناخته شده بود. او نماینده دو دوره مجلس شورای اسلامی بوده و در دولت یازدهم نیز مشاور زنان سازمان حفاظت از محیط زیست بوده‌است.
در همان ساعات پیش از تحویل سال نو، «هانیه گراییلی» دبیر فراکسیون زنان مجلس دهم و عضو مجمع زنان اصلاح‌طلب به همراه «فاطمه رفیعی» مشاور فراکسیون زنان مجلس در فرمانداری تهران ثبت‌نام کردند.
علاوه بر آن‌ها «میترا تیموری» از فعالان اصلاح‌طلب و نامزد انتخابات مجلس دهم در استان لرستان نیز برای حضور در انتخابات شورای شهر تهران ثبت‌نام کرد.
«سودابه رادفر» که مدتی مشاور امور زنان وزیر ارتباطات و فن آوری اطلاعات بود نیز در نخستین روز ثبت‌نام انتخابات شوراهای شهر و روستا نامزد شورای شهر تهران شد.

در دومین روز ثبت‌نام نامزدهای انتخابات شوراهای شهر و روستا در پایتخت چهره کمترشناخته شده ولی نام‌آشنایی از انتخابات دوره چهارم شورای شهر تهران برای ثبت نام در فرمانداری حاضر شد. «فائزه دولتی میاب» عضو علی‌البدل شورای شهر تهران در دوره چهارم که درسال ۱۳۹۲ با کسب ۱۰۵هزار و ۶۷۵رأی نفر سی و هشتم شده بود برای دوره پنجم نیز ثبت‌نام کرد.

اما در دومین روز فروردین۱۳۹۶ که سومین روز ثبت‌نام از نامزدها بود فرمانداری تهران چهره‌های شناخته شده‌تری از زنان را به چشم دید. «زهرا صدراعظم نوری» که در فاصله سال‌های ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۲ شهردار منطقه هفت تهران بود و عنوان «نخستین شهردارزن» را در کشور دارد حدود ظهر در فرمانداری تهران حاضر شد و نامزد انتخابات شورای پایتخت شد. صدراعظم نوری را همسرش همراهی می‌کرد؛ رحیم عبادی که در دوره اصلاحات رئیس سازمان جوانان بود. او در انتخابات سال ۱۳۹۲ نیز شرکت کرده بود و با کسب ۱۰۵هزار و ۸۹۶ رأی نفر سی و هفتم منتخبان مردم و عضو علی‌البدل شورای شهر تهران شده بود.
دیگر زنی که در روز سوم ثبت‌نام‌ها دوربین‌های عکاسان را به سوی خود کشاند معاون صنایع دستی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در دولت «محمود احمدی‌نژاد» بود. «تهمینه دانیالی» نیز حالا نامزد ورود به بهشت است.
در روز پنجم ثبت‌نام هم چهره‌های آشنایی از زنان در فرمانداری تهران حاضر شدند. «الهه راستگو» که با لیست اصلاح‌طلبان در سال ۱۳۹۲ وارد شورای شهر تهران شد و در پی رایی که به شهردار شدن «محمدباقرقالیباف» داد به اردوگاه اصولگرایان غلتید صبح جمعه برای انتخابات دوره پنجم شورای شهر تهران نامزد شد. «فاطمه دانشور» دیگر عضو شورای شهر تهران نیز جمعه ثبت‌نام کرد. چهره شناخته شده دیگری که جمعه ثبت‌نام کرد «زهرا نژادبهرام» از فعالان زنان و اصلاح‌طلب بود که در کارنامه خود «نخستین معاون فرماندار زن» را جای داده‌است . او در خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران نیز مسئولیت داشته و اینکه برای ورود به انتخابات شورای شهر تهران ثبت‌نام کرده‌است.
روز ششم ثبت‌نام نیز پرشور آغاز شد. گویا نخستین شنبه سال ۱۳۹۶ و نخستین روز کاری به هم آمیخته بود و چهره‌های جوان و همچنین نام آشنایی از زنان در فرمانداری تهران حاضر شدند. یکی از آن‌ها «سیده‌فاطمه مقیمی» بود که سال گذشته نیز برای انتخابات مجلس دهم ثبت‌نام کرد ولی ردصلاحیت شد. او عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی صنعت و معدن و کشاورزی تهران و رییس‌کانون زنان بازرگان کشور است. مقیمی عضو حزب کارگزاران سازندگی نیز هست.
همچنین «فاطمه قاسمی» دختر رستم قاسمی وزیر نفت دولت محمود احمدی نژاد و «فاطمه صالحی» دختر فرمانده کل ارتش نیز دیگر زنانی بودند که در ششمین روز ثبت‌نام نامزدها وارد این عرصه شدند.
چهره شناخته شده دیگری که در فرمانداری تهران حاضر شد «لیلا ارشد» فعال اجتماعی و زنان است که سال‌ها تجربه کار در مناطق آسیب‌دیده تهران از جمله دروازه غار را دارد. او که مددکار اجتماعی است مدتهاست به عنوان مدیرعامل ان.جی.او «خانه خورشید در زمینه کاهش آسیب اعتیاد زنان فعال است.
در میان چهره‌های زنان دو زن دیگر نیز از اهالی رسانه وارد عرصه انتخابات شوراها در تهران شدند. «زهره آشتیانی» و «ثمانه محمودآبادی». زهره آشتیانی در سال‌های اخیر دبیر کارگروه رسانه معاونت زنان و خانواده ریاست‌جمهوری بوده‌است.

جای خالی «معصومه آباد» عضو اصولگرای شورای سوم و چهارم نیز با اعلام رسمی او مبنی بر عدم شرکت در انتخابات دوره پنجم مشخص شد. او هم موضوع سلامتی خود و هم فضادادن به جوانان را علت عدم حضور خود عنوان کرده‌است.

 

نام

سابقه

شهربانو امانی

نماینده مجالس پنجم و ششم

هانیه گراییلی

دبیر فراکسیون زنان مجلس دهم

فاطمه رفیعی

مشاور فراکسیون زنان مجلس دهم

میترا تیموری

فعال اصلاح‌طلب

سودابه رادفر

مشاور امور زنان وزیر ارتباطات

زهرا صدراعظم نوری

نخستین شهردار زن ایران

لیلا ارشد

فعال اجتماعی و مدیرعامل خانه‌خورشید

فائزه دولتی میاب

عضو علی‌البدل شورای تهران

تهمینه دانیالی

معاون صنایع‌دستی سازمان میراث‌فرهنگی دولت احمدی‌نژاد

فاطمه دانشور

عضو شورای چهارم

الهه راست‌گو

عضو شورای چهارم

زهرا نژادبهرام

نخستین زن معاون فرماندار فعال اصلاح‌طلب

سیده فاطمه مقیمی

رئیس کانون زنان بازرگان

فاطمه صالحی

فرزند سرلشگر عطاءالله صالحی فرمانده کل ارتش

فاطمه قاسمی

فرزند رستم قاسمی وزیر نفت احمدی‌نژاد

زهره آشتیانی

دبیر کارگروه رسانه معاونت زنان

ثمانه محمودآبادی

فعال رسانه‌ای

*زنانی که مستقل آمدند و شناخته شده نیستند

در میان نامزدهایی که این روزها برای ثبت‌نام به فرمانداری تهران آمدند زنان بسیاری بودند که در رسانه‌ها شناخته شده نبودند ولی آمده بودند تا بتوانند سهمی از در مدیریت شهرشان داشته باشند.