۱۲ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۲

مداحی که فقط هنگام مدح اهل‌بیت «لکنت زبان» ندارد

امیر عباسی مداح جوان کشور که در یکی از روزهای زمستان ۹۵ مهمان ما بود برایمان از زندگی‌اش گفت، زندگی که همیشه با علاقه شدید او به حاج منصور آمیخته بوده است.
کد خبر : ۳۵۶۴۴۴

صراط: خبرگزاری دانشجو نوشت: در هر بازه زمانی هیئت‌ها در قشری از جامعه بیش از سایر اقشار گل می‌کنند و جریان ساز می‌شوند. زمانی از بازار و امروز اما هیئت‌های جریان ساز هیئات دانشگاهی هستند. امیر عباسی مداح جوانی است که نامش بیش از هر زمانی در هیئت میثاق با شهدا سر زبان‌ها افتاد. با میثم مطیعی می‌خواند و کمتر کسی اطلاع داشت او مصداق یکی از معجزات و الطاف الهی است که با وجود لکنت زبان نسبتاً شدیدی که دارد وقت مداحی کردن ذره‌ای زبانش نمی‌گیرد!

دو فرزند دختر و پسر دارد و با افتخار می‌گوید از سنین نوجوانی کارگری می‌کرده، حتی راننده تاکسی هم بوده است. در یکی از روزهای زمستان ۹۵ مهمان ما شد و برایمان از زندگی‌اش گفت، از زندگی که از بچگی تا امروز همیشه با علاقه شدید او به حاج منصور آمیخته بوده است. 

چه طور شد که شما مداح شدید؟
من از سنین کودکی نوحه می‌خواندم؛ کلاً شب و روزم با نوارهای حاج منصور ارضی بود. تمام خاطرات و ذهنیات من از بچگی‌هایم خلاصه می‌شود در حاجی، نه اینکه نزدیک باشم به ایشان نه، ولی هر چه الان خاطره که یادم هست با صدای حاج منصور آمیخته است.

آقای عباسی اینکه در مورد مشکل گفتاری شما صحبت کنیم اذیت نمی‌شوید؟
نه، اذیت چرا؟ به هر حال این هم جزئی از زندگی من است.

این لکنت زبان را از همان بچگی داشتید؟
بله؛ من خیلی کوچک بودم که یک واقعه‌ای اتفاق افتاد و به خاطر ترس ناشی از آن اینجوری شد.

این موضوع برای شما معضل ایجاد نکرد؟

نه خدا رو شکر. گاهی اوقات اذیت می‌کرد اما خب دیگر خدا به ما عنایت کرد.

اولین باری که رفتید گفتید میکروفن را بدهید مداحی کنم نگفتند شما لکنت زبان دارید چه طور می خواهید مداحی کنید؟

البته این موضوع خیلی هم مهم نیست که بخواهیم به آن بپردازم. اما خب من کلاس آقای حدادیان میرفتم برای مداحی، متاسفانه برخی ها آنجا از این حرف ها بهم می گفتند. آقای حدادیان به من لطف داشتند و بعضی وقتها اداره کلاس را به من می سپردند؛ آن دوستان هم بین خودشون میگفتند این بچه عادی نمی تونه حرف بزنه، چطوری می تواند کلاس اداره کند؟

در خواندن مشکلی هیچ مشکلی ندارید؟

من الان نه قرآن می توانم بخوانم نه اذان؛ متاسفانه زبانم می گیرد. اما برای مداحی هیچ مشکلی ندارم و بدون لکنت می خوانم.

معجزه بزرگی است که شما لکنت ندارید موقع مداحی!

این هم از لطف خداست و به نظرم اینکه موقع قرآن خواندن و اذان گفتن زبانم می گیرد مال کم سعادتی خودم است.

پس شما بزرگ شده در مکتب حاج منصورو حدادیان هستید؟

می خندد و می گوید: بله بالاخره حاج منصور عاشق زیاد داره منم یکیش . منم مثه خیلی از بچه های همدوره خودم شب و روز و قلب و جانم و زندگیم همه چی حاج منصور بود البته همه قابل احترام هستند و عزیز، ولی حاجی یک چیز دیگری است.

اولین باری که پیش حاج منصور خواندید کی بود؟
اولین بار حدود دَه سال پیش در حسینیه لباس فروشا بود که آقای انسانی واحد خواندند بعد من ادامه دادم بعد حاج آقا آمدند بالا و خواندند،آنجا توفق شد که ما بین این قلّه های رفیع مرثیه سرایی اهل بیت علیهم السلام بخوانم اون اولین بار بود که پیش حاج آقا خواندم ولی اولین باری که حاج آقا خودشان محبت کردند ما رو شناختند و توانستیم محضرشون برای سید الشهدا علیه السلام نوکری کنیم همین محرم امسال بود حسینیه بیت الزهرا سلام الله علیها  بود.

آقای امیرعباسی شغل شان مداحی است؟

من در موسسه فرهنگی کار می کنم، کارم مربوط به مداحی می شود ولی بحث های نوحه و شعر است در بسیج قبلا هم در قرارگاه نور بودیم که الان محل کارمان عوض شده دو جا پاره وقت کار می کنم،تازگی ها هم به لطف خدا یک شرکت تهیه غذا برای ادارات و سازمانها  راه اندازی کردیم.

بیشتر وقتتان برای مداحی است یا کار؟

بیشتر مداحی است در اصل من شغلم هم مرتبط و متصل به مداحی است. در قرارگاه نور با مداحان در هیئت های دانشجویی به عنوان مشاوره حرف می زنم. در سایت شهید آوینی هم تا به حال بالغ بر 5 هزار نوحه ساختیم که الان در اینترنت موجود هست. 5 سال پیش که آمدم احساس کردم وضعیت کلّی شعر و سبک در کشور  وضعیت خوبی نیست و اکثر مضامین سطحی بود و ابرو و چشم و بازو پر رنگ تر از بحث های اعتقادی و اسلامی جلوه مینمود؛ ما آمدیم یک یا علی گفتیم در آوینی کاری را شروع کردیم به اسم شعر و سبک که  این کار الحمدالله برکت پیدا کرد و الان ما در روزهای محرم 15 هزار بازدید داریم در صفحه مان خیلی است برای یک صفحه ای که فقط باید مداح ها بیایند و قابل توجه اینکه مخاطبمان از این مداح های حرفه ای نیستند، نوجوان ها هیئت های 50 نفره 40 نفره همین قشر هستند و خودمم خوشحالم که برای نوجوانان کار میکنم.

ایام عادی سال چند شب در هفته جلسه می رید؟

این چند ماهه که تقریباً هر شب بوده تازه خیلی هایش را کنسل  کردیم هر شب یک مسجد بودیم خیلی مسجدهای تهران رفتم برای مراسم های یادواره شهدا،عزیزان محبت دارند زنگ می زنند من هم تا جایی که مقدور باشد قبول میکنم

بابت مداحی در مساجد هزینه ای دریافت می کنید؟

می دهند بعضی هایشان،صحبت خاصی نمی کنیم بعضی هایشان هم نمی دهند!

این پاکت هایی که دریافت می کنید خیلی مبالغ قابل توجهی است؟

این ها تعداد کمی است یعنی عرف این طوری نیست عرف جامعه مداحی این طور نیست بعضی ها زیاد می گیرند.

چه قدر سیاسی هستید؟

اصلا اعتقاد دارم اینکه این اسلامی که امام و آقا دارند ترویج می کنند همه اش سیاست است و این در کار من خیلی مهم است.

سیاسی بودن از نظر شما یعنی چی؟
یک سری واژه ها است که ممکن است باعث شود راه را گم کنیم. ببینید سیاسی کاری و سیاست بازی خوب نیست! آدم باید یک رو باشد راه راه ولایت است؛ منظورمان از سیاسی این است که همه جوره باید پای آقا بایستیم.

متاسفانه یک علتی که خیلی ها با ما مخالفند و مواضع ما را قبول ندارند این است که ما می گوییم امام حسین(ع) را نباید در سال 61 رها کرد و آمد بیرون، باید امام حسین علیه السلام در  زندگی امروزمان نیز جریان داشته باشد و این همان آموزه های امام و آقا است. یعنی ما از خودمان نظریه ای نداریم اما آن امام حسین(ع) که حضرت آقا دارند به ما یاد می دهند با امام حسینی که شبکه های ماهواره ای ترویج می کنند خیلی فرق دارد! روحیه ضد استکباری با بحث عاشورا یک چیز جدا نشدنی است ولی بعضی ها قائل به آن نیستند.

پس شما این را سیاسی می دانید و مداحی با این طرز اندیشه را مداح سیاسی تلقی می کنید؟

نمی خواهم روی واژه ها مانور بدهم. ساده اش همین است که پای کار آقا بایستیم والسلام.

در مداح تان اظهارنظر سیاسی به معنای عامش این که در مورد یک دولتی یا جناحی نظری داشته باشید این کار را می کنید؟

بله قطعاً، مثلا بنده منتقد برجام بوده و هستم. همان اوایلش یک نوحه و شعری ساختم که ملودیش را از یکی از مداحان یزد گرفتم شعرش را هم خودم نوشتم برای ایام فاطمیه بود. نوشتم که «راه تو بود اشدا علی الکفار به ذکر یا حیدر کرار خروش تو به ما نشان داد شرف به جمع کفر و فتنه جا ندارد مذاکره با دشمنان معنا ندارد» وَ الیٰ آخر...

یک چنین چیزی بود ما سریعا موضع گرفتیم و به نظر خودم منطقی هم بود.

واقعیت هم همین است الان هم نتایجش معلوم است. این از وضعیت عزت پاسپورت و تولید و اقتصاد و هسته ای و... بعد از این همه امتیاز دادن به دشمن قسم خورده اسلام یک هواپیمای مرجوعی اسپانیا را آوردند و می گویند این از نتایج برجام است!هیچ وقت با این مداحی ها نگران نبودم محبوبیتم کم شود، من خیلی هم به محبوبیت فکر نمیکنم، مگر وقتی من را توی قبر می گذارند محبوبیت به دادم میرسد؟طرف حسابمون بابد خدا باشه و لاغیر.

سیاسی ترین مداح از نظر شما کیست؟

خود حاج آقا است. شک نکنید انقلابی ترینش هم همان حاج آقا منصور است.

چطور وارد هیئت میثاق با شهدا شدید؟
اگر سوالات مربوط به هیئت میثاق رو از مسئولین خودِ هیئت بپرسید ممنون میشم

شما تحصیلات دانشگاهی دارید؟

نه خیلی زیاد؛ ولی اعتقاد دارم تاثیر گذاری در راه اسلام به مدرک و درس دانشگاهی نیست. هر چند آن هم مهم است.

برای شهدای مدافع حرم هم چیزی خوانده اید؟
برای اکثر این مدافعان حرم خوانده ام یعنی برای بچه های تهران که شاید برای ۹۰ درصدشان خوانده ام،تارهای صوتی ام هم مقداری آزرده شده البته خوب که از اول نبود ولی الان هم که یک ذره به هم ریخته برای داد و بیداد ها روی وانت و خاور است که فدای یک تار موی این شهدا.

تا به حال موقع مداحی گاف هم داشته اید؟

اون اولین مداحی که از حاج آقا منصور تمرین کردم که بخوانم حدود سال 73 بود وقتی 13 سال داشتم حاج آقا مدینه یک چیزی خوانده بودند سال اول با این شروع می شد ای نگار نازنین فاطمه(س) یادگار آخرین فاطمه(س) این ها را تمرین کرده بودم یک جایش خود حاج آقا گفته بودند که: «حرف هایی که زده شد عزیز دلم فرمودند» من تمام نوار رو از حفظ کرده بودم وقتی رفتم بخوانم این جمله حاج منصور رو هم در مجلس گفتم که یکدفعه همه هیئت شروع کردن به خندیدن.

در این سال های اخیر چی؟

یک هیئت می رفتیم اون موقع ها نوحه می خواندم بعد ده پانزده نفر بودند یک هفت هشت نفرشان فکر می کنم معتاد بودند حال نداشتند خواب و بیداری بودند من وسط خواندن بودم رئیس هیئت از آشپزخانه به من گفت امیر جان خودت بخوان این فلان فلان شده ها جواب نمی دهند آن بندگان خدا هم اصلا عین خیالشان نبود، چای میخوردند، سیگار میکشیدند در حال خودشنان بودند؛ من از این وضعیت خنده ام گرفت نتوانستم بخوانم و آمدم بیرون.

بهترین اتفاق سال 95 برای شما چه بود؟

اینکه به آرزوی همیشگی ام رسیدم و بالاخره بعد از این همه سال توفیق پیدا کردم تا در کنار حاج منصور مداحی کنم. این عشق چند ساله من به حاج آقا بالاخره جواب داد و انرژی اش به ایشان هم رسید.

و بدترین اتفاق سال 95

یک موضوع ناراحت کننده شخصی که برایم اتفاق افتاد. یک تهمت هایی به من زده شد و واقعا برایم تلخ بود. اجازه بدهید این موضوع باز نشود، دوست ندارم در موردش صحبت کنم.