۱۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۲

سند سیاسی جدید حماس منتشر شد

شبکه لبنانی «المیادین» پیش‌نویس متن سند سیاسی جدید حماس را به صورت کامل منتشر کرد؛ در این سند بر آزادسازی کامل فلسطین و قدس، ایجاد دولت مستقل فلسطینی، بازگشت آوارگان و ادامه مقاومت تأکید شده است.
کد خبر : ۳۵۶۶۹۵

صراط: شبکه لبنانی «المیادین» پیش‌نویس متن سند سیاسی جدید حماس را به صورت کامل منتشر کرد؛ در این سند بر آزادسازی کامل فلسطین و قدس، ایجاد دولت مستقل فلسطینی، بازگشت آوارگان و ادامه مقاومت تأکید شده است.

به گزارش فارس، شبکه «المیادین» متن کامل سند سیاسی جدید جنبش مقاومت اسلامی فلسطین «حماس» را به صورت اختصاصی منتشر کرد؛ قرار است حماس به زودی این سند را منتشر کند.

 این سند سیاسی 41 بندی به شرح زیر است:

معرفی جنبش حماس

1-حماس جنبشی آزادیبخش و یک جنبش ملی فلسطینی اسلامی است که هدف آن آزادی فلسطین و مقابله با پروژه صهیونیستی و مرجع آن اسلام است.

سرزمین فلسطین

2- سرزمین فلسطین با مرزهای تاریخی معروف خود از رود اردن در شرق تا دریای مدیترانه در غرب و از «رأس الناقوره» در شمال تا «ام الرشراش» در جنوب یک وحدت غیرقابل تفکیک است. طرد ملت فلسطین و آواره کردن آنها از سرزمینش و تأسیس رژیم صهیونیستی ، حق ملت فلسطین مبنی بر مالکیت کامل بر اراضی را لغو نمی‌کند و حقی مشروع برای رژیم غاصب صهیونیستی نمی‌سازد.

3-فلسطین سرزمینی عربی و اسلامی و مبارک و مقدس است و جایگاهی ویژه در قلب هر فرد عربی و مسلمانی دارد.

ملت فلسطین

4- فلسطینی‌ها شهروندان عربی هستند که اقامتی دائم در فلسطین تا 1948 داشته‌اند ، خواه از آن خارج شده باشند یا در آن باقی مانده باشند؛ هر کسی که از پدری عربی و فلسطینی پس از این تاریخ در داخل فلسطین و خارج آن متولد شده باشد، «فلسطینی» محسوب می‌شود.

5-«شخصیت فلسطینی» صفتی اصیل است و از پدران به فرزندان منتقل می‌شود؛ دستیابی فلسطینی‌ها به تابعیت‌های دیگر منجر به فقدان هویت و حقوق ملی آنها نخواهد شد.

6-ملت فلسطین با تمام فرزندانش در داخل و خارج و با تمام طیف‌های دینی، فرهنگی و سیاسی‌اش، ملتی واحد است.

اسلام و فلسطین

7- فلسطین در قلب امت عربی و اسلامی و از اهمیت خاصی برخوردار است، بیت‌المقدس به عنوان قبله اول مسلمانان و محل معراج پیامبر (ص) در آن قرار دارد ، مهد عیسی مسیح (ع) است و پیکر هزاران نفر از پیامبران، صحابه و مجاهدان را در خاک خود جای داده است.

8-حماس، اسلام را با صلاحیتش برای تمام زمان‌ها و مکان‌ها و روحیه میانه‌روی  آن درک کرده است و ایمان دارد این دین، دین صلح و بخشش است و پیروان ادیان مختلف می‌توانند در امن و امان در سایه این دین زندگی کنند همانگونه که اعتقاد دارد فلسطین نمونه‌ای برای همزیستی و بخشش است.

9-حماس ایمان دارد که پیام اسلام «حق، عدالت، آزادی و کرامت»، تحریم ظلم در تمام انواع آن  و محاکمه ظالم است ، اسلام مخالف با تمام اشکال افراط‌گرایی، تعصب دینی و طایفه‌ای است و دینی است که پیروانش را بر اصل یاری مظلوم و مبارز با ظالم و فداکاری برای دفاع از سرزمین ، کرامت و مقدساتش تشویق می‌کند.

قدس

قدس، پایتخت فلسطین است و جایگاه دینی، تاریخی و تمدنی خاصی دارد، تمام مقدسات اسلامی و فلسطینی و در رأس آنها مسجدالاقصی ، حق ثابت ملت فلسطین و امت عربی و اسلامی است و از آن عقب‌نشینی صورت نخواهد گرفت. تمام اقدامات رژیم صهیونیستی از قدس از جمله یهودی‌سازی، شهرک‌سازی و وارونه جلوه دادن حقایق «باطل» است.

آوارگان و حق بازگشت

11-مسأله فلسطین در اصل قضیه یک سرزمین اشغال‌شده و ملتی آواره شده است و حق بازگشت فلسطینی‌ها به سرزمینشان حقی طبیعی و غیرقابل تصرف است.

12-حماس تمامی طرح‌هایی که نابودی مسأله آوارگان را دنبال می‌کند، مردود می‌داند و معتقد است تنها غرامتی که باید به آوارگان پرداخت شود «حق آنها برای بازگشت» است.

پروژه صهیونیستی

13- پروژه صهیونیستی، پروژه ای خصمانه و نژادپرستانه بر پایه ضایع کردن حقوق دیگران است و رژیم صهیونیستی ، ابزار (اجرای این) پروژه صهونیستی است.

14-پروژه صهیونیستی تنها ملت فلسطین را هدف قرار نگرفته بلکه دشمن امت عربی و اسلامی است و خطری حقیقی برای امن و صلح بین‌الملل محسوب می‌شود.

15-حماس بین یهودیت به عنوان یک دین و بین پروژه صهیونیستی و رژیم اشغالگر تفاوت قائل می‌شود و معتقد است نزاع با پروژه صهیونیستی ، نزاع با یهودی‌ها به دلیل دینشان نیست. مبارزه حماس علیه صهیونیست‌های اشغالگر و متجاوز است نه یهودیان.

 16-حماس شکنجه و ظلم به هر انسانی و کم کردن از حقوقش بنا به دلایل دینی و فرقه‌ای را مردود می‌داند و معتقد است مشکل یهودیت، دشمنی با آن و ظلم به آنها از اساس مربوط به تاریخ اروپا است نه تاریخ عرب و مسلمانان. جنبش صهیونیست که پدیده دشمنی با یهودیت، دلیلی اساسی برای ظهورش بود و با منم استعمار غربی موفق به اشغال فسلطین شد، نمونه‌ای خطرناک برای اشغالگری است و باید در فلسطین از بین برود.

موضع در قبال اشغالگر و راه‌حل سیاسی

17- پیمان «بالفور»، قعطنامه سازمان ملل برای تقسیم فلسطین و تمامی قطعنامه‌های مشابه آن  نیز ایجاد اسرائیلی از اساس «باطل» است و متناقض با حقوق ملت فلسطین ، اراده آن و اراده امت اسلام، حقوق بشر و قوانین بین‌المللی و در مقدمه آن حق تعیین سرنوشت است.

18-مشروعیت رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخته نخواهد شد و همه آنچه که بر سر فلسطین آمده از اشغالگری، شهرک سازی  و یهودی کردن قدس «باطل» است.

19-هیچ وجبی از خاک فلسطین واگذار نخواهد شد و حماس هیچ جایگزین دیگری به جای آزادسازی کامل فلسطین از نهر با بحر را نخواهد پذیرفت. ایجاد دولت مستقل فلسطین با مرکزیت قدس و با مرزهای 1967 و نیز بازگشت آوارگان به منازلشان، فرمول ملی مشترک و مورد توافق همه است و به معنای به رسمیت شناختن اسرائیل نیست.

20-حماس تمامی توافق‌ها و طرح‌های سازش که به دنبال نابودی مسأله فلسطین و کنار زدن حقوق مردم آن است را رد می‌کند و هر برنامه سیاسی یا طرحی برای حل موضوع فسلطین نباید به این حقوق لطمه وارد کند.

 21-حماس تأکید می‌کند هیچ صلحی در فلسطین نمی‌تواند بر اساس ظلم به ملت آن و غصب اراضی‌ و نیز آوارده کردن مردم آن باشد و مقاومت و جهاد برای آزادی فلسطین، حقی مشروع باقی خواهد ماند.

مقاومت و آزادسازی فلسطین

22-آزادسازی فلسطین وظیفه همه فلسطینی‌ها و امت عربی و اسلامی است.

23-مقاومت علیه رژیم اشغالگر با تمامی ابزارهای، حقی مشروع در تمام ادیان و قوانین بین‌المللی است و در مرکز این ابزارها، مقاومت مسلحانه است که گزینه‌ای راهبری برای حمایت از اصول به شمار می‌رود.

24-حماس ضربه به مقاومت و سلاح آن را رد و بر حق ملت فلسطین برای توسعه ابزارها و سلاح مقاومت تأکید می‌کند.

نظام سیاسی

25-دولت حقیقی ثمره آزادسازی فلسطین خواهد بود و برای ایجاد دولت مستقل فلسطینی با حاکمیت کامل ومرکزیت قدس، جایگزینی وجود نخواهد داشت.

26-حماس به روابط فلسطینی بر اساس قاعده کثرت‌گرایی، دموکراسی و مشارکت ملی ایمان دارد و این روابط در راستای تحقق اهداف ملی و چشم‌اندازهای ملت فلسطین ،‌وحدت صفوف را تقویت خواهد کرد.

27-سازمان آزادیبخش فلسطین «ساف»، چارچوبی ملی برای ملت فلسطین در داخل و خارج است و باید مواظب آن بود، در راستای توسعه آن کوشید و بر اساس اصول دموکراتیک آن را بازسازی کرد به نحوی که مشارمت تمام طیف‌های فلسطینی را تضمین کند.

28-حماس بر ضرورت ایجاد موسسات و مراجع ملی فلسطینی بر اساس دموکراسی سالم و در مقدمه آن انتخابات آزاد و شفاف اصرار دارد.

29-حماس مخالفت صد در صدی خود با توافق «اسلو» و ملحقات آن را اعلام می‌کند.

30- حماس تأکید می کند نقش تشکیلات خودگردان باید در راستای خدمت به ملت فلسطین و تأمین امنیت و حقوق آن باشد.

31-حماس بر ضرورت استقلال تصمیم‌گیری ملی فلسطین و عدم وابستگی به جهت‌های خارجی تأکید می کند و همزمان مسئولیت عرب‌ها و مسلمانان و وظیفه آنها در آزادسازی فلسطین را یادآوری می‌کند.

32-طیف‌های مختلف جامعه که در تحقق اهداف ملی نقش دارند، گروه‌های مهم برای روند ساخت جامعه و طرح مقاومت و آزادسازی فلسطین هستند.

33-نقش زن فلسطینی یک اصل برای ساخت حال و آینده است و زن همیشه در ساخت تاریخ فلسطین حاضر بوده و نقشی محوری در پروژه مقاومت و آزادسازی فلسطین دارد.

امت عربی و اسلامی

34-حماس به وحدت امت اسلام با تمام طیف‌هایش و ضرروت دوری از اختلاف ایمان دارد.

35-حماس ایمان دارد که مساله فلسطین، مسأله‌ای اصلی برای امت عربی و اسلامی است.
36-حماس به همکاری با تمامی کشورهای حامی ملت فسلطین اعتقاد دارد و مداخله در امور داخلی کشورهاو نیز نزاع‌ها و درگیری‌ها را رد می‌کند؛ آماده گفت‌وگو با کشورهای مختلف جهان به ویژه کشورهای عربی و اسلامی است و به دنبال ایجاد روابط متوازن است.

 جنبه انسانی و بین‌المللی

37-مساله فلسطین، مساله‌ای انسانی و بین‌المللی است و یاری کردن و حمایت از آن یک وظیفه انسانی است.

38-آزادسازی فلسطین از جنبه قانونی و انسانی ، اقدامی مشروع است و این حق طبیعی ملت‌هاست که سرنوشت خویش را مشخص کنند.

39-حماس به روابطش با کشورهای جهان و ملت‌های آن بر اساس ارزش‌های همکاری، عدالت، آزادی و احترام به اراده ملت‌ها ایمان دارد.

40- حماس از مواضع کشورها و سازمان‌هایی که حقوق ملت فسلطین را به رسمیت شناخته‌اند استقبال می‌کند همانگونه که حمایت هر طرفی از رژیم صهیونیستی یا نادیده گرفتن جنایت‌های آن علیه فلسطینی‌ها را محکوم می‌کند.

41- حماس تمامی تلاش‌ها برای تسلط بر امت عربی و اسلامی دیگر ملت‌ها را مردود می‌داند و هر نوعی از اشکال استعمار، اشغالگری و ظلم را در جهان محکوم می‌کند.

المیادین یکشنبه (دیروز) بخش‌هایی از این سند سیاسی را منتشر کرد