۱۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۶

عضو اتاق بازرگانی: تا چین هست، نگران عدم همکاری هند نیستیم!

عضو اتاق بازرگانی تهران گفت: با توجه به ظرفیت بالای کشور در حوزه نفت و گشایش های بین المللی اخیر در صورت کاهش میزان واردات نفت به هندوستان، ایران می‌تواند به گزینه‌های دیگری فکر کند.
کد خبر : ۳۵۶۹۸۹
صراط: حمیدرضا صالحی عضو اتاق بازرگانی تهران در پاسخ به این سوال که کاهش واردات نفت به هندوستان چه پیامدهای مخربی را برای اقتصاد کشور به دنبال خواهد داشت، گفت: همزمان با لغو تحریم‌های بین المللی و افزایش علاقه مندی‌های کشورهای متعدد در حوزه نفت کشور سبب می‌شود تا این مسئله ضربه مهلکی را بر پیکره اقتصاد کشور وارد نسازد. 
 
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان ، وی با بیان اینکه هندوستان طی سالیان اخیر در زمره عمده واردکنندگان نفت ایران بوده است، ادامه داد: آمار‌ها حاکی از بالابودن میزان مطالبات نفتی این کشور بوده و با توجه به ظرفیت بالای کشور در این حوزه در صورت کاهش میزان واردات نفت به ایران، کشور می‌تواند به گزینه‌های دیگر فکر کند. 
 
صالحی عنوان کرد: با توجه به موقعیت مناسب آسیای شرقی همواره نگاه کشورهای متعدد به این سمت سوق داده می‌شد و می‌توان در این میان به سرمایه گذاری کشور چین در پاکستان در حوزه احیای جاده ابریشم اشاره کرد. 
 
وی افزود: کشور هند نیز با در نظر گرفتن همین نکته و با با توجه به ظرفیت بالای کشور در حوزه نفت و انرژی اقدام به سرمایه گذاری در ایران کرد و تداوم این رابطه در زمان وجود تحریم‌های بین المللی موید این امر است. 
 
صالحی با تصریح بر اینکه ایران در مواردی چند حسن نیت خود را به هندوستان ثابت کرده است، گفت: طی چند سفر اخیر نخست وزیر هند و ریاست جمهوری کشورمان مبنی بر اعطای امتیازاتی به این کشور و نیز تعامل مناسب ایران در بخش وصول مطالبات نفتی نشانگر رواط حسنه دو کشور بوده است. 
 
وی وابستگی این کشور به نفت ایران را بزرگترین مانع تحقق این امر دانست و عنوان کرد: از آنجایی که سیستم پالایشگاهی هندوستان بر اساس نفت ما تنظیم شده است لذا این موضوع (کاهش واردات نفتی) دستاویزی بیش نبوده و احتمال محقق نشدن آن بسیار بالا است. 
 
صالحی در پاسخ به این سوال که با توجه به تعدد کشورهای نفت خیز در خاورمیانه و در صورت حذف هندوستان آیا ایران جایگزینی برای این کشور دارد یا خیر، افزود: از آنجایی که سلسه مشکلاتی در بخش مراودات تجاری با دیگر کشور‌ها داریم بنابراین باید در وهله نخست این مشکلات را مرتفع ساخت سپس با استفاده حداکثری از دوران پسابرجام بتوان شرایط را برای افزایش مصرف کنندگان فراهم کرد. 
 
وی ادامه داد: از سویی دیگر کشور چین هنوز به عنوان یکی از بزرگترین واردکنندگان نفت ایران وجود دارد علاوه بر این موضوع با توجه به کیفیت بالای نفت کشور در صورت عدم همکاری این کشور هند بیش از ایران متضرر خواهد شد. 
 
صالحی در پایان با بیان اینکه ما به خریدار پایدار فکر می‌کنیم، افزود: وجود نفت در کشور به عنوان جذابیتی برای کشور دیگر تلقی می‌شود، اما باید این نکته را نیز در نظر داشست که صرف وجود مصرف کنندگان متعدد نمی‌تواند دردی را دوا کند و ایران باید نگاه خود را بیشتر به مصرف کنندگان پایدار معطوف سازد. 
 
برچسب ها: چین هند همکاری صراط